دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲۷
۷۶

حاشیه تلخ حضور وزیر خارجه در لبنان/ دست رد جریان 14 مارس به سینه ظریف

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب: 337858
در حالی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفر این هفته خود به بیروت سعی کرد با اتخاذ سیاست کاملا نرم و بدون تنش به جذب سیاستمداران ۱۴ مارسی وابسته به عربستان در لبنان بپردازد و حتی در بدو ورود خود به فرودگاه بیروت از اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با "برادران عربستانی" در هر سطح و مکانی خبر داد اما اعضای ۱۴ مارس دست رد به سینه وی زده و حاضر به ملاقات با ظریف نشدند.
حاشیه تلخ حضور وزیر خارجه در لبنان/ دست رد جریان 14 مارس به سینه ظریف
به گزارش جهان،‌ اعلام آمادگی مکرر ظریف برای دیدار با سعودی ها در حالی صورت می گیرد که به نوشته روزنامه الاخبار لبنان نزدیک به حزب الله، ایرانی ها اطلاعات دقیقی دارند که ریاض به هیچ وجه آماده گفتگو با تهران نیست و نظر مثبتی به این گفتگو ها ندارد.

احزاب قوات اللبیانیه و المستقبل به ریاست سمیر جعجع و فواد سنیوره حاضر به شرکت در ضیافت شام وزیر خارجه کشورمان در هتل فینیسیای بیروت نشدند و صرفا حزب کتائب در سطحی پایین تر از دبیرکل (سجعان القزّي معاون حزب) در این مراسم شرکت کرد.

از سوی دیگر هرچند مواضع جنبلاط چند روزی است به نفع محور مقاومت تغییر کرده و او مانند همیشه در حال تغییر موضع است اما نشاندن ولید جنبلاط رییس دروزی های لبنان در کنار ظریف در حالی که وی تندترین مواضع را در چند وقت اخیر علیه سوریه اتخاذ کرده و با تغییر مواضع غیر منتظره خود باعث روی کار آمدن تمام سلام (گزینه دلخواه عربستان برای احراز پست نخست وزیری) شد، باعث تعجب بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای گردید تا جایی که وئام وهاب در حین مراسم با دادن یادداشتی به جنبلاط ، اعتراض خود را به نشاندن وی در صدر مراسم نشان داد و گفت که "نشستن در صدر جلسه محور مقاومت منطقه چه حسی را به تو داده است!!!"

به نوشته این روزنامه سران حزب الله و حرکت امل هم که معمولا در سفر مقامات ایرانی در فرودگاه برای استقبال حاضر می شدند، این بار مانند گذشته در فرودگاه رفیق حریری حاضر نشده و هماهنگی این برنامه به وزارت خارجه لبنان سپرده شد.

ظریف در این سفر برخلاف انتظارها برای پیگیری جدی موضوع کشته شدن مشکوک ماجد الماجد مسؤول «كتائب عبد الله عزام» که انفجار سفارتمان را برعهده گرفته بود، به تبریک دستگیری وی به دولت لبنان بسنده کرد و این موضوع را موکول به پیگیری هیات اعزامی ایران به بیروت نمود.

به نظر می رسد ظریف اهتمام خود را در این سفر تنها به موضوع تشریح دیدگاه های ایران درخصوص سوریه، عراق و کنفرانس ژنو و آمادگی کامل ایران برای مذاکره با عربستان معطوف نمود. وی حتی تلاش زیادی برای ورود به موضوع تشکیل دولت جدید لبنان نکرد و در دیدار با وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که ایران از تشکیل دولت جدید استقبال می کند.

به نوشته الاخبار، دیدار ظریف با دبیرکل حزب الله هم بیشتر به گزارش وی به سیدحسن نصرالله درخصوص مذاکرات ژنو و ملاقات های دوجانبه وی با غربی ها معطوف شده است.

البته در کنار این انتقادات نباید از اقدام مناسب وزیر خارجه در تداوم سیاست همیشگی جمهوری اسلامی در حمایت از مقاومت و ادای احترام وی به شهدای مقاومت در بیروت هم صرف نظر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


reza
ادای احترام به عماد مقنیه بسیار حرکت بجایی بود و اکنون لازمه که پاسخ کاخ سفید رو هم در مورد اعتراض به این حرکت و سخن رییس جمهور بده!
هانی
عجب دیپلماسی قوی داره دولت تدبیر!
بر امید ما افزود دولت امید!
دولت تدبیر و امید
دولت یارانه بگیر
احتمالا منظور از "دولت یارانه بگیر" توافق اخیر هست که قرار پول خودمون رو به صورت ماهانه به ایران بدن!
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف یکم دقت کن و با مردم کشورت هم بگو بخند داشته باش
با سلام
آن عزت ملی که آقایان دنبالش بودند کجا رفت؟
آن مردی که عزت ملی برایمان می آورد رفت! و آن مردی ...
بابا اینا بلدن کاری به کارشون نداشته باشید
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه سياست خارجي كشور واداده ه است
ببین جهان
تو فقط دنبال نقطه ضعف از این دولت میگردی
ولی مثل همیشه موفق نمیشی
دست ار این خاله زنک بازی ها بردار
لازم نیست کسی دنبال نقطه ضعف بگرده...
Iran, Islamic Republic of
دوست کسیه که نقطه ضعفاتو بگه
عباس
اگه نقطه قوت دیدی سلام ما هم بهش برسون.....
قریشی
از یک دیپلمات کار کشته!! مثل ظریف که همیشه بازیچه دست غربیان و عربهای ضد ایرانی است و با قهقهه میخواهد امور را اصلاح کند غیر از این انتظاری نیست. این دولت تدبیر است!!!!!!!
اشتباه منفی دادم.ببخشید
رضا
همون ادای احترام به شهدای حزب الله دهن همه رو بست دمش گرم البته جز این هم اتظاری نبود.
جهان واقعا برات متاسفم، نظرات مخالف رو که عمرا نمی ذاری،مردم همه ظریف رو دوست دارن، چون بچه انقلابه و هرکاری می کنه رو حکمته
Iran, Islamic Republic of
کدوم حکمت .. !
بس کنید این حرفهای پوچ را مردم بیدارند
عباس
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم تا کی می خوایم خودمونو بندازیم زیر دست عربا.
اگه این کارو نمیکرد دیگه چیکار میکرد؟
وقتی ظریف داره بااحترام بااین زبان نفهم هاصحبت می کنه بهترازاین نمی شه
شمسی
برادران جهان نیوز با اینکه من با روش و منش ظریف مخالفم ولی این گزارش بر اساس اطلاعات غلط و ناعادلانه تنظیم شده بود.
1. در سفر متکی نیز نماینده ای از دو حزب مورد نقل نیامده بود. اینجانب حضور داشتم. منهای اینکه زمان دو سفر جغرافیای سیاسی تغییراتی اساسی کرده است و سفر دوم در تدابیری ویژه امنیتی انجام شد.
2. در ضیافت شام زمان احمدی نژاد دولت مشترک 8 و 14 آذار بر لبنان حکومت می کردند و دولتهای ایران. سوریه و سعودی در قالب طرح س.س در حال حل مشکل دادگاه بین المللی بودند و الان در حال یک تقابل هستند. ضمن اینکه حضور در ضیافت شام ظریف خود باعث تعمیق شکاف در 14 آذار شد به نحوی که بخشی از 14 آذار در مراسم حضور به هم رساندند.
3. مواضع جنبلاط پس از فجایع تکفیریها و کنفرانس ژنو تغییر کرد. لذا این اطلاعات قدیمی و غیر دقیق است.
4. به نظر می رسد که متن با یک کینه نوشته شده و به اطلاعات دقیق دسترسی نداشته است. این امور برای نیروهای ارزشی شایسته نیست.
درود بر جهان نیوز افشا کننده
احمد
Iran, Islamic Republic of
متشکر از توضیحات دقیقتان- امیدوارم برادران در سایت جهان نیوز هم با همین دقت نسبت به مسائل و شرایط نگاه کنند.
محمد
...فدای سرت ظریف
همون بهتر که نیان. ما آخر نفهمیدیم 14 مارس خوبه یا بده. ولی یه چیزی رو فهمیدیم که واسه جهان نیوز هدف وسیله رو توجیه می کنه. قراره به ظریف گیر بدیم چون کاری کرده که کسی دیگه نمی تونست. حالا این وسط 14 مارس و اسرائیل هم خوب بشن مهم نیست. اصولگرایی اینه دیگه
محمد
عزت!!!
قوات اللبنانیه و المستقبل از چی احمدی نژاد خوششون میومد و راضی بودن که تو مجلسش حاضر شدن؟!!!!
عزت واستقلالش
شاید اگر میدونست که آمریکاییهای پررو از این کارش بدشون میاد،‌ اونم انجام نمیداد. جای تأسف داره.
رهگذر
واه واه شماهام به چه چیزایی گیر می دیدا. حالا اگه برادرانِ! سعودی که سفارتمون در بیروت رو منفجر کردن، یه کم پشت چشم نازک کنن مگه چه اتفاقی می افته؟ مهم اون لبخند ملیحه که همیشه باید باشه، عکسو ببینید. اصلن در طول تاریخ وزیرِ خارجه ای رو سراغ دارید که این همه جلوی دوست و دشمن بخنده؟
محمود
نه تا حالا ندیدیم کسی اینقدر بیخودی بخنده .جلوی امریکایی ها ظاهرا انقدر خندیده که روده بر شده و اونها هم فرصت رو غنیمت دونستن...
با مذاکره حل میشه.
دوران اقتدار که تموم شد تو این دوره هم همه چی با مذاکره قابل حل حتی ... ببخشید حتی نداره همه چیز قابل مذاکره است (ظریف).
علی
افتضاح پشت افتضاح نتیجة لبخندهای تا بناگوش با شیطان است... یاد احمدی‌نژاد به خیر.
ايشالا با احمدي نژاد محشور بشي بحق علي
Iran, Islamic Republic of
افتخار ما این است
کمی واقع بین باش جهان جان
Iran, Islamic Republic of
گروه چهارده یا پانزده مارس به چه درد ما می خورد که حضور داشته باشد یا نه؟ ضمنا اگر احمدی نژاد سیاست خارجی خوبی داشت در مصر طعمه ی لنگه کفش نمیشد. احترام و جایگاه بین المللی ظریف کجا و احمدی نژاد کجا؟؟
احترام ظریف؟؟؟؟
پس کار آقای ظریف درست است که آنها ناراحت هستند .درود بر ظریف
برای چه شما خوشحلید؟
United States
واقعا متاسفم از اين همه حقد و كينه شما كه به خاطر مسائل حزبيتون چشم رو همه چيز مي بندين
اين حركت كاملا با مواضع حزبالله و مقاومت هماهنگ است و من و امثال من كه سالها در اين مملكت زندگي ي كنيم داريم حس ميكنيم اما شما شعار زده هاي كاسه از اش داغ تر نمي فهمين
اقا در اين زمان بهترين كار رو كردن و توقع هم مي رفت چنين باشد شما ها رگ گردنتون كلفت نشه هم حزب الله مي شناسه اين ها رو و هم ما روش درست بود تو اين برهه زماني
من تاسف مي خورم از اين همه نا اگاهي و كوته بيني
این ها همش نقل قول از برخی رسانه ها بود که چندان هم مورد اعتماد نیستند. لطفا تا وقتی مطمئن نشدی این طور تیتر نزن
چه گزارش كينه ورزانه و حسادت الودي
محمد
امروز دنیا رژیم عربستان رو به عنوان یک رژیم حامی تروریسم میشناسه به نظر من ایران باید به روشن شدن بیشتر این موضوع در افکار عمومی دنیا کمک کنه تا همه با ماهیت وهابیت آشنا بشن و بدونند جریان وهابی و تکفیری نه تنها ربطی به اسلام نداره بلکه باعث ننگ همه مسلمینه؛ با تمام احترامی که به آقای دکتر ظریف دارم اما واقعا دلیل این همه نرمش ایشون در برابر رژیم عربستان رو متوجه نمیشم؟؟؟؟؟
لبو فروش
اینا تازه اول عواقب ادبیات "ابوموسی قابل مذاکره است"، هست!
سعيد
سلام
والا من نمی دونم چرا بعضی ها فکر می کنند حماقت هم جژئ فضائله؟!
سعيد
سلام
من يک سؤال دارم:
آيا اين مذاکره فرقی با مذاکره کردن با بنی امیه دارد؟
آيا فرقی بين اين افراد با آل بنی سفيان وجود دارد؟
مذاکره با يزيد زمان (بندر بن سلطان) چه افتخاری می تواند داشته باشد؟
محمود
شاید شما از چنین موضوعی شادمان به نظر برسید اما یادتان باشد که در جهان را هشت سال روی ایران بستید در این هشت سال حتی یک اروپایی به ایران نیاند الا چاوز
چاوز اروپایی نیست برادر جان
اروپا و غرب استکبار جهانیان یکم تاریخ یخونی می فهمی...
Iran, Islamic Republic of
اينم از اقتدار ظريف.
وزیر خارجه وظیفه اصلی اش در مورد رعایت منافع کشور است شاید ایجاب کند با هر کشوری که مشروع است مذاکره و گفتگو کند و باید هم این طوری باشد در غیر اینصورت می شود 8 سال گذشته که کشور متاسفانه و صد بار متاسفانه به روزی افتاد که با وجود قیمت بسیار بالای نفت و شرایط خوب کشور در زمان تحویل سال 84 با همه اینها شاخص تورم ، بیکاری و گرانی و به قول معروف شاخص فلاکت در کشور به بالا ترین حد خود رسید
ظريف در دلها جاي دارد .
نوبخت ازقائمشهر
حداقل اثرش اینه که بنا به فرمایشات اقا، کینه ودشمنی انها برای جهانیان اشکارمیشه.بنظرم جایگاه متزلزل اینروزهای عربستان وانزوای سیاسی این کشور بخاطررویکرد درست دستگاه دیپلماسی کشور است .یادمان نرود که تا همین چندماه پیش صحبت ازهم پیمانی عربستان با اسرائیل !!در مواجهه باایران بود
عربستان ونوچه هاش عصبانی از وضع موجود هستند .... برخورد احساسی میکنند زیرا میدانند بعد از ژنو جغرافیای سیاسی منطقه عوض شده وما داریم توی دنیا جایگاه از دست رفته را بدست میاوریم البته این حاصل مجاهدات و قدرت نمایی های قبلی است
خدايا شکرت عزت از دست رفته ي ما برگشته روحاني موچکريم
خودت فهنیدی به چی انتقاد کردی؟؟
Iran, Islamic Republic of
خيلي رو دارين به حضرت عباس اين چه ايراديه گرفتين بريد توبه کنين بابا بااين روش ميترسم اخرش تعداد شما از يک فولوکس واگنم کمتر بشه
احسان
اين دولت به تمام معنا يك زرگنده چه در داخل وچه در خارج مي باشد خدا اخر و عاقبت اين انقلاب بخير كند امين
از اصفهان
Iran, Islamic Republic of
بسیار منطقی و هوشمندانه و متناسب با اتفاقات منطقه عمل کرده.
United States
شما هم که تمام این چهار سال می خواهید گوشه و کنایه بزنید و تخریب کنید.
Iran, Islamic Republic of
ما نفهمیدیم بالاخره نشستن و شکت کردن مقامات کشورهای دیگه حسن محسوب میشه یا عیب؟!

اگر میگید اونا زمان احمدی نژاد و متکی نشستن و الان ننشستن و با این می خوای نتیجه بگیری که جمهوری اسلامی ذلت کشید و . . . خوب پس ننشستن مقامات اکثریت کشورها در سخنرانی احمدی نژاد در سازمان مللو چه طور توجیه می کنی؟
اگرم اصلا به این ها ربطی نداره پس چرا اصلا قضیه احمدی نژاد و متکی رو مطرح کردی؟!
اصلاح شد
نوری مالکی از عربستان شکایت کرده به سازمان ملل ظریف میخواد باهاشون آشتی کنه مرکز تروریست پروری در خاورمیانه چی هست که ایران بخواد با دشمن اصلیش دوستی کنه کی از آل سعود به ایران خیر رسیده که الان بخواد برسه زمان جنگ دلارهای نفتی عربستان به صدام جاری بود برای ضربه زدن به ایران الانم که از سلفیها حمایت می کنه تا در جنوب جنایت کنن حالا آل سعود بلای منطقه تحفه است که انقدر وزارت خارجه ما خودش و پیشش حقیر می کنه اسمشم گذاشتن سیاست ما همچین سیاستی نمیخوایم
این است معنی تساهل و تسامح و خودباختگی
مصطفی
فکر کنم زیارت قبر شهید مغنیه رو هم از رودوایسی رفتن والا نباید کاری کرد که چالش ایجاد بشه!!
همین میقاتی که 8 مارسی ها سنگشو به سینه میزدند اگه جنبلاط همکاری نمیکرد سرکار نمیومد

8مارس باید از بین اهل سنت این کشور یارگیری کنه برای انتخابات که متاسفانه علی رغم توفیقاتش بین مسیحیان بین اهل سنت خیلی موفق نبوده
123
ذلت ذلت ذلت
تنها روش اصلاح طلبان بدبخت است
مجتبی
United Kingdom
از ظریف که انتظاری نیست ...
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
برادر عین موضوع هسته ای ، چند تا بده یکی بگیر ..از این بابا آب گرم نمی شه
Iran, Islamic Republic of
ظریف ای ول
...
بنده به آقای روحانی رای ندادم
...
شما هم کاسه داغ تر از آش نکن برادر جان
بابا اینا با آمریکایی ها دیدار کردن سعودی که دیگه هیچ
ای ول ظریف ولی باید بیشتر دقت کنه
حسین نیکوکار
با سلام : خدا بیامرزد پدرم را که همیشه می گفت: مثل زنبور عسل باش، که روی گل می نشیند ، نه مثل پشه که روی کثافت می نشیند. نیکو کار
sefat
United States
اینهابیشتربه دنبال تایید جناح خودشان هستند نه به دنبال عزتمندی ایران