جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۹
۵۳

حاشیه‌های یک دیدار خبرساز/ دلجویی دکتر از جنتی +عکس

پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 336363
نخستین دیدار صمیمانه اهالی فرهنگ و هنر شب گذشته در تالار وحدت با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاونان فرهنگی هنری برگزار شد که با حاشیه‌های جالبی همراه بود.
حاشیه‌های یک دیدار خبرساز/ دلجویی دکتر از جنتی +عکس

 
به گزارش جهان به نقل از فارس، نخستین دیدار صمیمانه اهالی فرهنگ و هنر شب گذشته در تالار وحدت با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین معاونان فرهنگی هنری و رئیس سازمان سینمایی و مهدی چمران برگزار شد که با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

* این برنامه راس ساعت 18:20 دقیقه آغاز می شود و برخلاف دیگر برنامه‌های فرهنگی که همواره با تاخیر طبیعی نیم ساعته همراه هستند، این بار برنامه تنها با کمی تاخیر از ساعت مقرر اعلام شده یعنی 18 آغاز شد.

* هریک از حاضران در سالن تالار وحدت دعوت‌ نامه‌هایی با پاکت‌های بزرگ سفید در دست داشتند که درون آنها یک دعوت نامه و یک برگه کوچک برای ورود به سالن بود. در متن این دعوت‌نامه آمده است که این آئین به همت انجمن‌های هنری ایران در آستانه ولادت پیامبر اکرم(ص) برپا شده است.

 

* ابتدا قرائت قرآن و سپس مرشد میرزا علی به اجرای یک نقالی کوتاه می‌پردازد.

* سالن در بدو ورود چندان پر به نظر نمی‌رسید اما کم کم اهالی هنر آمده و سالن را در طبقه همکف پر کردند تا نوبت به طبقات فوقانی رسید.

* ردیف اول رئیس جمهور و وزیر ارشاد و در کنار آنها حسام الدین آشنا و معاونان فرهنگی هنری و رئیس سازمان سینمایی نشسته‌اند و کمی آن طرف‌تر مسعود کیمیایی، محمود دولت آبادی، حجت‌الاسلام زم، داوود رشیدی و علی نصیریان؛ البته محمود دولت آبادی در بدو ورود به سالن با مشاهده سالن به طبقه دوم رفت اما مسئولان برگزار کننده متوجه حضور وی شدند و او را به ردیف اول مشایعت کردند.

* چهره‌های فراوانی از سینماگران و حتی اهالی موسیقی و ادب دیده می‌شد، از آنها که سال‌ها به قول خود گوشه انزوا گزیده بودند تا افرادی که حتی در برخی نهادها به عنوان روابط عمومی فعالیت می‌‌کنند.

* سخنان وزیر ارشاد آغاز کننده بود و جنتی برای اداره وقت از روی یادداشت خود مواردی را مطرح کرد و اینگونه گفت که، "اهالی فهیم فرهنگ و هنر دولتی را که سکاندار آن «دکتر حسن روحانی» است، دولت فرهنگ و هنر می‌دانند، غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ دوران هیچ منزلتی پایدار نیست."

* نکته جالب اینکه «روحانی مچکریم» بارها از سوی برخی سخنرانان مطرح شد، افرادی چون عبدالجبار کاکایی و حبیب رضایی و...

* برای تلطیف برنامه‌ای که هنرمندان در آن حضور دارند بخش‌های هنری نیز تدارک دیده شده بود که از آن جمله می‌توان به کلیپی اشاره کرد که مدتی است پس از روی کار آمدن دولت تدبیر در فضای مجازی قرار گرفته که ساخته حسین دهباشی است اشاره کرد، در این کلیپ بخش‌هایی از سخنان رئیس جمهور پخش شده و طیف‌های مختلف آن را دکلمه‌وار اجرا می‌کنند.

* رضا امیرخانی از دیگر سخنرانان است که او نیز پیش از ایستادن پشت تریبون با نکته عباس سجادی مجری مواجه می‌شود که درگذشت پدرش را به وی و خانواده تسلیت گفته و برای امیرخانی آرزوی سلامتی می‌کند.

* گروه آوازی تهران بخش دیگر هنری را اجرا می‌کنند، نکته جالب اینکه این گروه به رهبری میلاد عمران لو و خوانندگی وحید تاج بخش به شکل بدیعی انجام می‌شود که به همین دلیل سالن در سکوتی محض رفته و به دقت به اجرا گوش می‌دهد.

* سجادی که اجرای برنامه را برعهده داشت به اشتباه به جای بازگشایی خانه سینما به خانه موسیقی اشاره می‌کند که سریعا با تذکر حضار اشتباه خود را اصلاح می‌کند.

* ابراهیم حقیقی و روشن‌روان از دیگر هنرمندانی هستند که پیرامون طراحی و موسیقی مواردی را مطرح کردند و در ادامه کاکایی، عسگرپور و... هر یک به ترتیب سخن گفتند.

* نغمه ثمینی نمایش‌نامه نویسی بود که درخواست کرد حذف شدگان سال‌های گذشته فراخوانده شوند، او خطاب به روحانی گفت: بودجه، سالن، ممیزی، برابری امکانات، کمبود نشریات تئاتری، ضعف‌های خانه تئاتر، زیر ساخت‌های سست مرکز هنرهای نمایشی به عنوان مجوعه غیرمستقل، ضعف تئاتر شهرستان‌ها و... از جمله مطالبات است، اما حذف شدگان را فرا بخوانید و به ما اعتماد کنید. 

* حبیب رضایی بازیگر به اجرای بخش دیگر هنری پرداخت، وی با تلفن همراه خود که مشغول صحبت بود روی سن آمد و صدای ضعیف وی بارها داد حضار را بند کرد اما او ادامه داد تا در ادامه اجرای برنامه وقتی از حاضران خواست برای گرفتن انرژی او را تشویق کنند، یکی از حاضران بلند گفت: "صدا را نمی‌شنویم". او بالافاصله پشت میکروفن رفت و ادامه سخن داد.

رضایی مسافر رضوی را اجرا کرد و در فواصل برنامه خود مدام از دوستانش حاتمی‌کیا، پرستویی، کیانیان یاد می‌کرد و از عباس آژانس شیشه‌ای گفت که سال‌هاست همراهش هست، و در ادامه خطاب به روحانی بیان کرد: برای امیدی که دوباره زنده شد مچکرم. روحانی مچکریم.

این بازیگر افزود: تشکر می‌کنم فرصت داده شد و می‌توانیم دوباره اعضای کابینه دولت را دوست داشته باشیم. روحانی مچکریم.

سپس عنوان کرد: در 14 و یا 15 فیلمی‌که بازی کرده‌ام در نصف آنها مرده‌ام، فکر می‌کنم مردن به من می‌آید.

 

* اجرای چهار قطعه زنده به خوانندگی «علیرضا قربانی» حال و هوای تالار وحدت را دگرگون کرد و این اجراها با استقبال حاضران مواجه شد و در ادامه بارها و بارها قربانی را تشویق کردند.

* به جز رضا امیرخانی و عبدالجبار کاکایی در حوزه ادبیات، بلقیس سلیمانی، محمد علی بهمنی، مصطفی جمشیدی، حمید سبزواری، فاضل نظری، قادر طراوت‌پور، آرش شفاهی، سعید بیابانکی، محمدرضا بایرامی، حسین فتاحی، راضیه تجار، فیروز زنوزی جلالی، محمد کاظم مزینانی، علی محمد مودب، ساعد باقری، هوشنگ مرادی‌کرمانی، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، علی داوودی، عزت‌الله الوندی و جمعی از اهالی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان حضور داشتند.

 

 

 

* رخشان بنی اعتماد، مهناز افشار، محمدرضا فروتن، سید شهاب‌الدین حسینی، صابر ابر، ویشکا آسایش، بهمن فرمان آرا، فریبرز عرب‌نیا، اشکان خطیبی، محمدرضا شریفی‌نیا، فریبا کوثری، لاله و ستاره اسکندی، باران کوثری، جهانگیر کوثری، ناصر آقایی، فرهاد توحیدی، محمدرضا جعفری جلوه، افسانه بایگان، هانیه توسلی، عنایت‌الله بخشی، محمود عزیزی، انوشیروان ارجمند، بیژن امکانیان، رضا ناجی، محبوبه بیات، همایون اسعدیان، سید ضیاء‌الدین هاشمی، امین‌الله رشیدی، محمد متوسلانی، منوچهر والی‌زاده، علی ترابی، امیر دژاکام، مرتضی احمدی، داریوش اسدزاده، کامبیز درم بخش، ایرج راد، مجید اخشابی، مسعود اطیابی، حبیب‌الله کاسه ساز، لوریس چکناواریان، غلامحسین امیرخانی، ایراهیم حقیقی، حسین پارسایی، فرشته طائر پور، تهمینه میلانی، امین تارخ، علی نصیریان، محمد گلریز، احمد مسجد جامعی و... در این مراسم حضور داشتند.

 

* محمد گلریز، شهرام ناظری، فرزاد فرزین، مجید اخشابی، خشایار اعتمادی نیز از خوانندگان حاضر در مراسم بودند.

 

* پس از ارائه سخنان نمایندگان گروه ادبیات، موسیقی، تئاتر، سینما نوبت به سخنان رئیس جمهور رسید که دکتر روحانی با تشویق حاضران پشت تریبون قرار می‌گیرد.

* از سخنان رئیس جمهور مشهود است که نکاتی را از میان سخنان شنیده شده هنرمندان یادداشت کرده و از ابراز تاسفش نسبت به ارکستر سمفونی ملی مشخص می‌شود خبرهای دیگری پس از بازگشایی خانه سینما در راه است.

* حرف‌های روحانی هر چند لحظه یک بار با تشویق حاضران قطع می‌شود، حسام‌الدین آشنا هم یکی از افرادی است که در هنگام سخنان روحانی پیرامون کارت زرد به وزیر ارشاد دست‌هایش را بالا آورده و تشویق را انجام می‌دهد.

روحانی در این مراسم درباره جنتی و کارت زرد اعطایی مجلس به وزیر فرهنگش می‌گوید: دولت وظایف خود را در چارچوب قانون اساسی انجام خواهد داد، دولت در حد توان و امکاناتاش از هنر حمایت خواهد کرد. من از اینکه ارکستر سمفونی موسیقی ملی به تعطیلی کشیده شده است بسیار متأسفم و حتماً این دولت در همین ماه‌های آینده آن را احیاء خواهد کرد. اگرچه ممکن است وزیر باز هم کارت زرد بگیرد. این دولت به تمام تعهداتی که در دوران انتخابات داده است عمل خواهد کرد. کارت زرد برای این دولت نگرانی نیست. ما به امثال آقای جنتی‌ها بعنوان مدافع آزادی افتخار می‌کنیم.

* بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور که با تشویق حاضران مواجه می‌شود اختصاص به این جملات داتش :"ما در شرایطی نیستیم که دولت بتواند آثار هنری خلق کند، هیچ دولتی نتوانسته است آثار هنری فاخری را به وجود بیاورد. دولت کتاب نمی‌نویسد، دولت فیلم نمی‌سازد، دولت موزیک نمی‌سازد. دولت شعر نمی‌سراید، دولت باید تسهیل کننده راه برای اصحاب فکر و هنر باشد. یادمان باشد و همه بدانیم هنر خطر نیست و هنرمند امنیت کشور را به مخاطره نمی‌اندازد. به هنر و هنرمند اعتماد کنیم، نگاه امنیتی به هنر بزرگترین اشتباه امنیتی است."

* دکتر به وزیر ارشادش افتخار می‌کند و با این جملات از کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگش از جنتی دلجویی می‌کند و می‌گوید: "ما به امثال آقای جنتی‌ها بعنوان مدافع آزادی افتخار می‌کنیم."

 

* مراسم به پایان می‌رسد البته در بخش رسمی اما برنامه‌های دید و بازدید شاعران و نویسندگان ادامه می‌یابد، گرم و البته صمیمانه، در این میان وزیر رئیس جمهور را بدرقه کرده و به جمع اهالی هنر باز می‌گردد. نکته جالب عدم حضور طنز پردازان و برخی هنرمندان در این مراسم بود.

* وزیر ارشاد در سالن تالار وحدت به حرف‌های اهالی هنر، موسیقی، سینما و ادب گوش داده و با آنها خوش و بشی می‌کند. در طرف دیگر هم برخی دوربین‌ها در حال گفت‌گو با مهناز افشار و دیگر بازیگران هستند.

* نویسنده کودک و نوجوانی که برگه دست نوشتی در دست دارد به سوی وزیر ارشاد می‌آید و از وی می‌خواهد یادداشتی در ذیل این نامه نوشته و از این مولف حمایت کند، وزیر که به سختی توانست دست‌خط این نویسنده را بخواند در ذیل آن یادداشتی نوشت و به نهاد کتابخانه‌های جهت خرید آثار این نویسنده تاکید کرد و البته این یادداشت نویسنده جوان را بسیار خوشحال و دلگرم کرد.

* شاید چهره‌هایی در این مراسم حضور یافته بودند که پس از سال‌ها برای نخستین‌بار بود در چنین مراسم‌هایی حضور می‌یافتند از محمود دولت آبادی تا مسعود کیمیایی و تهمینه میلانی و .... اما کاش این گردهمایی‌ها سالانه نباشد و گه گاه شاهد برپایی آن باشیم تا وعده‌ها محقق شود و دیگر مکشلات به گوش رسد.

* این مراسم پس از حدود 4 ساعت گفت‌ و شنود و دیدار صمیمانه به پایان می‌رسد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینها هنرمند بودند!؟؟ افتخارند تو کشور امام زمان(عج) !!!؟؟ این همه شهید دادیم که ...!!؟
این همه شهید دادیم تا در این مملکت فقر و فساد نباشد و مردم زیر فشار اقتصادی له نشوند و در کنار معاش آبرومندانه دین و ایمانشان هم سر جاش باشد.
مسوولان دروغ نگویند و به خاطر پست و مقام همدیگر را لت و پار نکنند.
اینها مشکل ماست اخوی!
....
شهید دادیم تا با عزت زندگی کنیم.
بعضی از اینا که با این ظاهرشون بیشتر به اهالی بی فرهنگ میخرن تا اهالی فرهنگ!
از قدیم گفته اند در جائی که به مطرب هنرمند بگویند خاک عالم به سر تمامی اهل هنر
Iran, Islamic Republic of
نه تو هنرمندي
به کارت های زرد مجلس اهمیت نمی دهیم!!!
....
آری امروز دیگر مجلس در رأس امور نیست!
سعید
Iran, Islamic Republic of
شما به چی اهمیت دادید که به مجلس گوش بدید....؟؟؟؟؟؟شما به قول خودتون آزادید...
مهدی
دوباره خود رایی شروع شد ؟ می گفتیم احمدی نژاد به احمدی نژاد به قانون عمل نمی کند انگار آقای روحانی می خواهد رو دست احمدی نژاد بزند . خدا کند که این اتفاق نیافتد
Iran, Islamic Republic of
کم کم داره ذات خودشو نشون میده رئیس جمهور محترم ، ولی به لطف پروردگار ملت به رهبری شخصی الهی بیدار و زنده است و نخواهد گذاشت انقلاب از مسیر خود خارج شود و خون شهدای عزیز ما تباه شود
درود بر ریاست جمهور با تدبیر. نظر ایشان نظر اکثریت قاطع مردم است
مطمئنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مهدی
اکثریت قاطع پنجاه درصدی که خیلیهایشان هم از لج اصولگراها.. به روحانی رأی دادند!
ﺭﻭحاﻧﯽ ﻣﺘﺄﺳﻔﻴﻢ
روحانی دیگه مچکررر نیستیم!
خسین
قیافه هایی را که در این عکس ها می بینید ، همان ]ایی هستند که قرار است پیام قران را به جهان برسانند ، پیام امام خمینی (ره) را به جهان برسانند ، پیام خون شهدای انقلاب اسلامی ایران را به جهان برسانند. آقای رئیس جمهور این قبیل افراد اصلا سنخیتی با با پیام های قران ، امام و شهدای انقلاب اسلامی دارند؟ تا کی می خواهید مردم را با چند تا کلمه مانند اعتدال سرگرم کنید. عاقبت رفسنجانی ، خاتمی و بقیه آن حضرات برای عبرت شما کافی نیست؟
فک کنین اگه احمدی نژاد همچین مراسمی برگزار میکرد، ده نمکی و شریفی نیا و احمد نجفی و امین حیایی و محمود کریمی و حدادیان و شریعتمداری معروفترین افراد بودن
شریفی نیا اتفاقا بوده
من از فریب متنفرم
از بوسیدن تابوت چاوز که بهتره.
....
Iran, Islamic Republic of
... هم ميشد
جای گروه هنری سگهای زرد خالی
به نظر من باید برای شادی روح سگهای زرد که در بهشت زهرا دفن شدند نیز مراسم ختمی در این مجلس برگزار می شد و یا یک دقیقه سکوت اعلام می شد که اهل هنر بیاد سگهای زرد هم باشند و به این زودی این گروه را فراموش نکنند .
روح شان در هوای مجلس پرواز می کرد دقیق نگاه کن!
سگ های زرد هم حتما حق شهروندی داشتن؟؟؟!!!
از اینکه میتوانیم به آینده روشن فرزندانمان امیدوار باشیم ؛ روحانی مچکریم
ازاینکه شاید بعد از هشت سال بتوانیم دوباره لبخند بزنیم و از بابت گناه بزرگ خندیدن توبیخ نشویم ؛ روحانی مچکریم
واقعا" چه کسی بیاد دارد که چگونه میتوان خندید !!!؟؟؟
زرشک!
یه چیزی بگو بگنجه شهروند عزیز
اخر 4سال ان شالله هم بتونید همین حرف هارا بزنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علمدار
Iran, Islamic Republic of
یک ... گفتی هااااااا
Iran, Islamic Republic of
آدم چقدر بد بخت باشه خنده اشم هم از دولت بخواند
شهروند طبری
با سلام
آقای روحانی تو باغ نیستی!امروز هنر امنیتی ترین وسیله برای تحولات فرهنگی منجر به انقلاب های مخملی است!زیرک ترین سیاستمداران وپرحوصله ترین آنها تز ابزار هنر استفاده می کنند!هنر خوب وبد دارد مگه نه؟هنر بالاضافه معنا پیدا می کند شیطان هم هنرمند است در فریب ووسوسه!
نادعلي
به نام خدا
با سلام. مخاطب فرمايشات رييس جمهور چه كساني بودند؟ ايشان در جمع هنرمندان و براي خوشامد آنه حرف زدند. بسيار خوب. انها هم برايشان كف زدند. بسيار خوب. حالا تحقق اين حرف هاي خوب با كيست؟ با خود هنرمندان؟ با رييس جمهور؟ ايا دكتر روحاني اين فرمايشات را در جمع بسيجيان هم مي زنند؟
ظاهر سازي كي دست از سر ما بر مي دارد؟
حقوقدان بازهم جوگیرشد
شاخص
وای به روزگار جوانانی که الگوشون این بازیگرا و آرتیستا باشن
چه چهره هاى نورانيى
خدا برکت ... . نور اینها از جای دیگری تامین می شود .
بسیار عالی
امیدوارم ادامه دار باشه
روحانی مچکریم
ما اشتباه مثبت دادیم.
این ها می خواهند پاسدار خون شهدا باشند و برای صدور انقلاب و اعتلای پرچم اسلام فداکاری کنند؟!
جای علی مطهری خالی که هم کاکل ببیند و هم مانتوهای تنگ و کوتاه و ساپورت و آرایش و ... !
راستی علی آقا توی مجلس تشریف نداشتند؟!
کتایون
...د..همان روشنفکری که در کنفرانس برلین شرکت کرد و در حضور وی توهین به ایران و اسلام شد و ان زن ضد نظام در وسط جمعیت برای تحقیر اسلام شروع به رقصیدن کرد
مهدی
بابا جهان دمت گرم!
یه لحظه فکر کردم سایت ...
احتمالا گزارش از یه رسانه دیگه کار شده، بابا تصحیح کنید. مایه افتخاره این برنامه؟
Germany
نميدونم چرا ناخودآگاه ياد ... افتادم!! اونهم افراطيون را همينجوري تهديد ميكرد. البته حالا خدا را شكر ولي فقيه داريم كه به قول امام جلوي ديكتاتوري را ميگيرد.
تصاویر این جلسه را با جلسه برگزاری بزرگداشت شعر آقای کاظمی که آقایان حداد و جلیلی شرکت کردند مقایسه کنید هردو جلسه در دفاع از فرهنگ کشور است فکر می کنید تاثیر کدامیک مثبت و کدامیک مخرب است اقای روحانی به جاده خاکی زدی ؛ .... !!!!!!
Germany
اين جاده خاكي نبود ، درّه بود
...
ولی فرهنگ و ارزشی که از دست رفت فقط با خون جبران می شود
عده ای دوباره باید تکه تکه شوند تا این ....
به خود بیایند
درود بر روحانی منتخب مردم و هنرمندان
علیرضا
آقای روحانی، سلام
در جمع هنرمندان و برای خوشامد آنان حرف بزنید، قبول
ولی شما را به خدا در جمع حزب اللهی ها هم برای خوشامد روح امام و شهدا حرف هایی بزنید که لااقل ما هم باور کنیم راستگویی تان را.
...
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی واقعا اینانبایدالگوی نظام اسلامی کشور باشند ...
میثم
Iran, Islamic Republic of
سرهنگ هم سرهنگ های قدیم..
وای بر ملتی که اینها الگو باشند.....
عزیز
هر کس هر هنری داشت در سالهای دفاع مقدس نشان داد . هنر مند واقعی جوانان از خود گشته و همسران انها هستند .
هنر مند انهائی هستند که هیچ اختلافی با هم نداشتند و جانشان را برای هم می دادند . نه کسانی که دائما با هم سر ستیز و حسادت دارند .
hasan
اين بود معني اعتدال
با اين روش در صدد حل مشكلات كشور هستيد؟
متاسفيم
امیرحسین
...ومن فکر میکنم که دکتر روحانی هم سیاست ... دارد اما زیرکانه وآن هم ابتدا به توسط هنرمندان احساس گرا
United States
خجالت داره