جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱۵
۴۲

ورود خانواده ممنوع/ فسادِ پنهان در تورهای گردشگری

سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 335941
عدم نظارت بر تور های گردشگری و طبیعت گردی موجب بروز ناهنجاری هایی شده است که در عمل فضای این تور ها و همچین اماکن تفریحی را برای خانواده ها ناامن و نامناسب نموده است.
ورود خانواده ممنوع/ فسادِ پنهان در تورهای گردشگری
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، شاید این روزها دشواری های زندگی در کلان شهرها و تبعاتی همچون آلودگی هوا و محصور شدن در آپارتمان ها که این سبک زندگی را بر مردم تحمیل می کند بیش از هر زمان دیگری شهرنشینان را به سوی استفاده از مناظر طبیعی و تفرج گاه های برون شهری سوق می دهد؛ اماکنی مانند جنگل های سر سبز شمال، سواحل دریای خزر و مناطق زیبای کوهستانی هریک می توانند مقصد مناسبی برای دوستداران طبیعت و خانواده هایی باشند که به دنبال لذت بردن از هوای پاک و گذراندن یک روز تعطیل در دامن طبیعت هستند.

اما متأسفانه مدتی است که به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی از سوی عده ای از گردشگران که عمدتاً به وسیله ی تور های گردشگری عازم این مناطق می شوند لذت بهره مندی از طبیعت به کام دیگر مسافرین و میهمانان طبیعت که به صورت خانوادگی و به منظور طبیعت گردی و برخورداری از تفریحات سالم عازم مناطق نام برده می شوند تلخ گردیده است؛ چرا که عدم نظارت کافی بر عملکرد تور های گردشگری و مناطق تفریحی و پر تردد برون شهری موجب گشته تا آژانس های مسافرتی که تعدادی از آنان حتی فاقد مجوز های لازم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می باشند، بدون رعایت قوانین و مقررات و به قصد سود جویی به برگزاری تور های مسافرتی و جابه جایی افرادی اقدام کنند که غالباً به صورت گروه های مختلط و مجرد به مناطق توریستی اعزام می شوند.

** از رقص و پایکوبی تا سرو مشروب! **

این افراد اگرچه به ظاهر به قصد تماشای مناظر طبیعی و بهره مندی از جاذبه های تاریخی و گردشگری به مناطق نام برده سفر می کنند اما در واقع اهدافی غیر ازطبیعت گردی در سر دارند؛ به طوری که رفتارهای نامناسب و هنجار شکنی های آنان موجب شده تا گردشگاه ها به محیطی ناامن برای خانواده ها تبدیل شود.

تورگردان ها و مدیران برگزاری تورهای داخلی که تلاش دارند با تبلیغات و درج آگهی در روزنامه ها با ذکر عناوین جذابی همچون "تور شاد و یک روز به یاد ماندنی" مشتری های بیشتری به سوی خود جلب کنند بدون رعایت هیچ ضابطه ای امنیت اخلاقی و اجتماعی جاده ها و تفرج گاه های خارج از شهر را به خطر می اندازند؛ تا جایی که حتی برخی از آنان برای راضی نگاه داشتن مسافران خود بی اخلاقی را به اوج خود رسانده و اقدام به سرو مشروبات الکلی می نمایند.

موسیقی، رقص و استفاده از آلات قمار در کنار بازی ها و سرگرمی های خارج از عرف بدون در نظر گرفتن حدود شرعی در رابطه ی زن و مرد و رفتار های هنجار شکنانه ای از این دست دیگر به صحنه هایی عادی برای این گروه ها تبدیل شده به طوری که اگر احیاناً فرد یا افرادی که به اصول اخلاقی و ارزشهای مذهبی پایبند می باشند ندانسته و به طور اتفاقی با این گروه ها همسفر شوند، به جای آرامش گرفتن از طبیعت چیزی جز آزردگی روح به دست نخواهند آورد.

** تفریگاه سالم برای خانواده ها کجاست؟ **

در چنین شرایطی امکان استفاده از خدمات تورهای مسافرتی و تفریح گاه های عمومی خارج از شهرها عملاً برای خانواده ها از بین خواهد رفت، چرا که همواره این نگرانی از سوی آنان وجود دارد که از سوی این افراد مورد مزاحمت و تعرض قرار گیرند.

حال سوال اینجاست که در جامعه ی اسلامی چرا تفرج گاه ها و اماکن عمومی خارج از شهر ها باید به مکانی امن و جولانگاهی برای بی اخلاقی و هرزروی گروهی از جوانان تبدیل شود؟ آیا قوانین شرعی و مدنی کشور تنها به حوزه ی داخلی شهرها محدود می شوند و فضاهای برون شهری، جاده ها و اماکن توریستی از این قاعده مستثنی هستند؟ آن گونه که پیداست عدم نظارت مستمر و کافی نهاد های مسئول یکی از اصلی ترین دلایلی می باشد که موجب شده ما شاهد این گونه جریانات ناخوشایند باشیم.

علاوه بر این سود جویی برخی آژانس های مسافرتی و بی مسئولیتی آنان از دیگر دلایلی است که به این امر دامن زده و از سوی دیگر سهل انگاری برخی خانواده ها و اعتماد نابجا و ساده انگارانه ی آنان و تصور این که مسافرت فرزندان شان از کانال تور های مسافرتی کاملاً ایمن می باشد نیز زمینه را برای ایجاد فضای نامناسب در این گونه سفرها مهیا می کند. چنانچه خانواده ها با تحقیق وکنترل دفاتر خدمات گردشگری و کسب اطلاعات کافی در مورد ضوابط حاکم بر این آژانس ها همچون دارا بودن مجوز، نوع فعالیت، راهنما و برنامه ی سفر اقدام کنند می توانند نقش به سزایی در جلوگیری از بروز ناهنجاری ها و ایجاد امنیت فرزندان خود و جامعه ایفا کنند.

با این وصف برقراری امنیت اخلاقی در خارج از شهرها و تور های مسافرتی امر مهمی است که از طریق همکاری سه جانبه ی نیروی انتظامی، آژانس های مسافرتی و خانواده ها امکان پذیر می گردد. امید است پی گیری مستمر و مسئولانه ی نهادهای زیربط به حل هرچه سریعتر این معضل اجتماعی منجر گردد و ما در آینده ی نزدیک دیگر شاهد این هنجارشکنی ها نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تازه اولشه روحانی متشکریم
چرا پرت و پلا میگی این تورها زمان اجمدی نژاد هم بوده
اتفاقا" در هشت سال احمدی نژادفقط تورم و گرانی نبود که سیر صعودی کهکشانی داشت...
Iran, Islamic Republic of
تازه وزیر ارشاد خوانندگی زنان را هم آزاد کرد روحانی متشکریم
تورهای این چنینی رو تعطیل کنید خلاص
حاامد
Iran, Islamic Republic of
بيشتر در اينجور تورها دانشجويان ساكن خوابگاه دختر و پسر ديده ميشوند
Iran, Islamic Republic of
کاش فقط در همین سطح بود . اتاق مشترک به زن و مرد غریبه هم به مقاله خود اضافه کنید
United States
خدا کنه پیگیری بشه این مسائل
به خدا خجالت داره
حسین
United States
در اواخر تابستان گذشته من در یکی از این تور ها شرکت کردم و شخصا" ناظر و شاهد فراهم شدن ارتباطات غیر شرعی افراد با یکدیگر در این گونه تورها بودم .... و کلا"انواع فسق و فجور بتمام معنا در طول سفر فراهم بود و جای بسی تاسف بود که گویا هیچ نظارتی به این گونه تورها نمی باشد و از همه تاسف بارتر اینکه حتی اقامتگاه ها هم در طول سفرمان هیچگونه کنترل و نطارتی وجود نداشت و ...
چرا رفتی
حتما اطلاع نداشت که چه خبره.
باید برمی گشتی
استغفر الله
ali
Malaysia
وفساد آشکار در بین .... ندارد ...
United States
واقعا متاسفم...دیگه تحقیر از این بدتر نمیشه
بابا وقتی رئیسش نظرش اینه دسته جمعی بریم قلیون بکشیم!!! وضع از این بهتر می شه؟؟؟
تروخدا جلوی این تور ها رو بگیرید تا اتفاقات بدتری نیفتاده
همیشه باید یک ... عظیم بالا بیاد تا مسئولین به فکر بیفتند...جای تاسفه
علی
United States
کلا از وقتی که اون شخص معروف دولت قبلی رفت در سازمان گردشگری این سازمان رفت به حاشیه.قبول ندارین؟؟؟؟
در اولین دوره انتخابات آقای خاتمی دانشجو بودم. در یکی از جلسات خانمی که نام اصلاحات را به صورت رسمی برایمان باز می کرد می گفت برای رسیدن به خدا به عشق حقیقی باید عشق های زمینی را تجربه کرد و پیشنهاد برگزاری چنین تورهایی را در سطح دانشجویی پیشنهاد می کرد. می گفت قبل از ازدواج لازم است چند ماهی ارتباط داشته باشید تا همدیگر را خوب بشناسید تا ازدواج شما منجر به طلاق نشود. ایشان حداقل ارتباط با جنس مخالف و گردش رفتن با هم را شش ماه می دانست!
جانم این تورها از قبل هم بوده شما خبر نداشتین

پس ربطی به دولت جدید نداره
بله از دوره اول ریاست جمهوری خاتمی رسما شروع به کار کرد.
Iran, Islamic Republic of
بله
اتفاقا از زمان خاتمی شروع شد
مشایی دیگه؟
تفریح سالم برای جوانان و خانواده ها ....
مجتبی
سلام راهنمای گردشگری هستم در یزد-2 سال پیش یه تور داشتم از یه آژانسی از سمنان با مسافران تهرانی متاسفانه بدلیل بی بند باری واز ادامه تور خودداری کردم و مستنداتی رو هم از تورهای قبلی آژانس جمع آوری کردم ولی هیچ نهادی حاضر به پیگیری نشد حتی دفتر امام جمعه سابق یزد. اگه خواستید میتونم بفرستم براتون.
Iran, Islamic Republic of
بارقه های آزادی!!! دوباره در نیمچه اصلاحات دمیده
باید جم بشه این تورهای ابکی
احسان
متاسفانه در بین جوانان ما خصوصا قشر مرفه اینگونه القا شده که در غرب همه در رفاه و همواره در حال تفریحند. با این ترفند تفریح غیر معمول بصورت یک مطالبه عمومی تبدیل شده و هیچ مرزی هم برای آن قائل نیستند.
با در نظر گرفتن هزینه چنین تورهایی نقطه شروع اینگونه آسیب ها کاملا روشن است. متاسفانه بیشتر وقت مسئولین فرهنگی معطوف به حل مشکلات همین قشر میشود هر چند که توفیق چندانی هم ندارند.
United States
کجا باید ثبت نام کنیم
واقعا جای تاسف داره و باید جلوش گرفته بشه اما سوالم اینه اگه نظارت نباشه یعنی مردم خودشون نمیفهمن خلاف شرعه و ... ....
چه بر سر عقاید ما داره میاد؟؟؟ یا بهتر بگیم اومده؟؟
من تابستان به اتفاق خانواده با یکی از این تورها رفتم کاشان تا آخر سفر هم چانه زدیم جوابمان این بود که شما اگر نمی خواهید پیاده شوید . البته ناگفته نماند این توررا ... اجاره کرده بود ولی دریغ از کوچکترین نظارت
مردمی
این ها اثرات ماهواره اس استفاده اشتباه از اینترنت و کلا اینکه والدین رها کردن تربیت بچه هاشونو فکر کردن اگه شکم سیر بشه و لباسای شیک و گرون قیمت بخرنو گوشی های فوق گران دیگه نیازی وجود نداره .
بیاید ما عبرت بگیریم
ندا
فاین تذهبون؟

وای برمن شیعه مولاعلی.ع.

وای برمن که دل امام زمانم خون میشه بااین اتفاقات!
کاش روحانی زودتر می امد ما پا به سن نمی گذاشتیم یه نوایی به ما می رسید
عبدالله
ان کامنت گذار اولی دقت کن....
در راه مانده
تابستانی که گذشت دست دو فرزند دبستانی خود را گرفتم و با تصور گذراندن یک روز در طبیعت با یکی از این تورها همراه شدم.چون زمان حرکت تور پنج صبح بود با راهنمای تور قبلا هماهنگ کردم که اتوبوس حتما برای نماز صبح توقف کند اما هیچ گاه فکر نمی کردم مجبور شوم وسط بزرگراه از همسفرانم جدا شوم. به محض اینکه از شهر دور شدیم پرده های اتوبوس را کشیدند صدای ضبط ماشین را گوش خراش کردند و زن و مرد راهروی وسط اتوبوس را به دیسکو تبدیل کردند . هرگاه نزدیک عوارضی یا پلیس راه می شدیم صدا را کم می کردند و پرده ها را باز می کردند و روی صندلی ها خیلی عادی می نشستند و اتوبوس که دور می شد دوباره بلند می شدند . خلاصه مجبور شدم از میانه راه بدون داشتن وسیله نقلیه برگشت با دوتا بچه پیاده شوم.
Iran, Islamic Republic of
هنجار شکنی فقط بی قیدی چهار تا جوان نیست بلکه دزدی های اقازاده هاست . سر مردم را با این چیزهای پیش پا افتاده گرم می کنید تا زنجانی ها از یاد برود
Iran, Islamic Republic of
آقاي نجفي كه سوداي پرورش نوجوانان را در سر داشت و روحاني كه ادعاي برتري ايشان را دارد تحويل بگيرند.
قلمراد
عزیزم این همون چیزیه که عده ای از کسانی که به روحانی رای دادن می خواستن.
شایدم رای معنی دار یه معنیاش همین باشه ، که امیدوارم اشتباه کرده باشم در این مورد.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
لطفا بطور ویژه به این موضوع بپردازید. ما اگر تورهای مطمئنی را سراغ داشتیم، خودم و خانواده ام از دیدن نقاط زیبای کشورم محروم نمی شدیم.
اصغر
کجای کاری چند وقت پیش به اتفاق دخترم به بندر عباس وقشم سفر کردم چندروزی در قشم بودیم در یکی از پاساژهای آنجا دکه ای دایر بود مبنی بر تور گردشگری دریایی از متصدی آن خدمات ووضعیت آنرا پرسیدم ایشون فرمودند که به مدت دو سه ساعت توسط کشتی تفریحی به وسط آب میبرند ودر آنجا بزن وبکوب و....پذیرایی هم هست البته شام نیست خیلی متاسف شدم که باید پول بدهی که گناه کنی
Iran, Islamic Republic of
افسوس که ماهواره فرهنگ ما را به ته دره سقوط داده است اون همه عالم و دانشمند و زنان با فضیلت ایرانی که در تاریخ می خوانیم حالا برای ما افسانه شده اند چون جوانان ما را آنقدر سرگرم این کارها کرده اند که هیچ مجالی برای حتی فکر پیشرفت هم نداشته باشند .
کاش می شد اختراعی کرد که این امواج ماهواره رو ایران نیافته.شاید مغز این بچه ها به کار می افتاد و این کارها رو نمی کردن و مثل خود خارجی ها دنبال پیشرفت علمی میرفتن.