چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۷
۲۴

دستور روحانی شامل‌ امتیاز انحصاری ۲۶۰۰ میلیاردتومانی هم می‌شود؟

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 334216
چند روز پس از نامه رئیس‌‌جمهور به معاون اول خود برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری را فراهم کرده‌اند، انتشار خبر امتیاز ویژه ۶۵۰ میلیون یورویی ،این سوال را مطرح کرده که آیا دستور روحانی شامل چنین امتیازارت انحصاری هم می‌شود؟
دستور روحانی شامل‌ امتیاز انحصاری ۲۶۰۰ میلیاردتومانی هم می‌شود؟
به گزارش جهان به نقل از مشرق، چند روز پس از نامه رئیس‌‌جمهور به معاون اول خود برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند، انتشار خبر امتیاز ویژه ۶۵۰ میلیون یورویی دولت به طور انحصاری به یک واردکننده بخش خصوصی، این سوال را مطرح کرده که آیا دستور روحانی شامل چنین امتیازارت انحصاری هم می‌شود؟

حسن روحانی در دستور خود به اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌‌جمهور و رئیس‌ ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی – به او دستور داده بود «اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه فراهم کرده‌اند در اولویت کار قرار گیرد. به ویژه ضروری است موارد سوءاستفاده از شرایط تحریم مورد رسیدگی قرار گیرد و برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال اقدام فوری صورت پذیرد و گزارش مربوطه ظرف یک ماه به اینجانب ارائه گردد.»

چند روز پس از این دستور روحانی که ظاهرا با هدف پیگیری رانت‌های میلیاردی در دولت سابق مطرح شده، خبری منتشر شد که در آن امتیاز انحصاری ۶۵۰ میلیون یورویی (بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان) به یک شرکت خصوصی واردکننده کالاهای اساسی افشا شده است.

نکته قابل تامل این خبر آن است که رانت ۲۶۰۰ میلیارد تومانی فوق در دولت یازدهم (۲۹ آبان ماه امسال) به این واردکننده اعطا شده است.

طبق خبر منتشره از سوی تسنیم، بانک مرکزی با یک شرکت خصوصی تفاهم نامه ای امضا کرده که بر اساس آن ۶۵۰ میلیون یورو ارز واردات کالاهای اساسی را بصورت ثبت برات اسنادی مدت‌دار بدون تعهد در اختیار این شرکت قرار می‌دهد.

این تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های خصوصی بعنوان بانک عامل با یک شرکت خصوصی (شرکت بازرگانی سپید استوار آسیا) مبنی بر تامین ارز کالاهای اساسی بصورت ثبت برات اسنادی مدت‌دار بدون تعهد منعقد شده است.

این تفاهم نامه بین بانک مرکزی بعنوان تامین کننده ارز در سررسید، یک بانک خصوصی بعنوان بانک عامل و شرکت بازرگانی سپید استوار آسیا بعنوان وارد کننده و نماینده شرکت های اشکان طیور غرب، مجتمع کارخانجات کشت و صنعت شمال و شرکت کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت ثبت شده است.

بر اساس یکی از بندهای این تفاهم نامه "این شرکت مجاز است کالاهای قید شده در قرارداد را را وارد کشور کند و ارز آن را در سررسیدهای ۴، ۵ و ۶ ماهه پرداخت کند".

این درحالی است که در حال حاضر کلیه واردکنندگان دولتی و خصوصی باید برای ترخیص کالاهای خود ابتدا ریال را به بانک عامل پرداخت کنند و بعد بانک مرکزی کد مربوطه را به گمرکات کشور ارائه دهد و بعد از دریافت این کد واردکنندگان می توانند کالاهای مورد نظر را ترخیص کنند.

براساس تفاهم نامه بانک مرکزی با این شرکت خصوصی، این شرکت می تواند ۶۵۰ میلیون یورو معادل ۹۰۰ میلیون دلار کالا را بدون پرداخت معادل ریال آن قبل از واردات وارد کشور کند؛ با این حساب به نظر می رسد بانک مرکزی رسماً یک امتیاز ویژه به این شرکت خصوصی داده است که حتی واردکنندگان دولتی هم از آن بهره مند نیستند.

طبق این تفاهم نامه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مسئول تامین و فروش ارز تا سقف ۶۵۰ میلیون یورو بدین شرح است که ۱۵۰ میلیون یورو در سررسید ۴ ماهه، ۲۵۰ میلیون یورو در سررسید ۵ ماهه و ۲۵۰ میلیون یورو در سررسید ۶ ماهه پرداخت گردد.

در بندی از این تفاهم نامه آمده است که " مبنای محاسبه زمان سررسید تامین ارز، تاریخ تحویل اسناد به مشتری برای ترخیص کالا توسط بانک عامل خواهد بود".

"اقدام به درخواست صدور گواهی ثبت آماری بابت ثبت سفارشات مندرج در جداول پیوست و پیگیری صدور گواهی‌های آماری مربوطه از اداره نظارت ارز بانک مرکزی با تعیین زمان سررسید در گواهی‌های ثبت آماری، انجام عملیات بانکی جهت واردات کالاهای موضوع موافقتنامه به روش برات اسنادی بدون تعهد پرداخت، دریافت معادل ریالی ارزهای قابل تامین در سررسید از واردکننده و اقدام به درخواست تامین ارز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صدور دستور پرداخت پس از کسر کارمزدهای نقل و انتقال و تبدیل ارز و سایر کارمزدهای مربوطه، از جمله تعهدات بانک عامل در این تفاهمنامه است.

البته شرکت بازرگانی سپید استوار آسیا نیز در این تفاهم نامه متعهد به تامین و واریز مبالغ معادل ریالی وجه بروات در سررسید نزد بانک عامل جهت خرید ارز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، واردات کالاهای اعلام شده در جداول پیوست طبق قوانین و مقررات جاری و ارائه پروانه سبز گمرک حاکی از ترخیص کالا جهت رفع تعهد ارزی و پرداخت کارمزد و هزینه های بانکی و کارمزدهای نقل و انتقال و تسهیلات ارزی در صورتی که تامین ارز غیر از ارز ثبت سفارش و برات باشد و یا کسر هزینه‌های تبدیل و نقل و انتقال از وجه قابل پرداخت برات مربوطه شده است.

در حالی که بانک مرکزی و وزارت صنعت درباره خبر منتشره، سکوت پیشه‌ کرده‌اند اکنون منتظر برخورد رئیس‌ دولت یازدهم یا معاون اول وی با این امتیاز انحصاری با یک شرکت واردکننده خصوصی هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از اینها می گیرید به دست بدتر از اینها می رسه چه فایده!!
انگار سیاستمداران محترم اگر روزی از این جور کرامات نداشته باشند شب راحت نمی خوابند.
ﺍﻳﻦ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﻴﺨﻮﺍﺩ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﻭ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﻗﺒﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻭﺭ ﺯﺩﻥ ﺗﺤﺮﻳﻤﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﮐﺮﺩﻩ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﮐﻨﻪ
zaer
حالا مونده ببینید چه ها خواهند کرد.
....
United States
ويژه خوارى بده جز واسه بعضيا ! ....
عبدالله
اول اینکه روحانی مثل احمدی نژاد عمل نمی کند دوم اگر کسی سواستفاده کرده باید رسیدگی شود شماهم نیش نزنید!! ضمنا اگرریشه برسی شود از افرادی هستند که قبلا خیلی خوردند
تو که راست میگی ...
آره مثل اون عمل نمي كنه گويا خطايي كه احمدي نژاد تو 8 سال كرد و آقاي روحاني مي خواد تو 6 ماه بكنه.
United Kingdom
مثل اطرافيان جناب... در زمان دولت قبل اصلاحات و ها...
این ها فقط تبلیغاته ، هیچی توی این دولت کار عملی نیست. همه اش ادامه دوره رفسنجانی است.
محسن
رانت های اعتدالیه!
چقدر شعار و تظاهر تو این دولت موج میزنه . ادم حالش بد میشه
حبیب
تو این100روز!!!!!!!!!!!!!!!
چنین رانتی!!!!!
چه شود!!!!!!!!! البته مشخصه وقتی دولت سهامی شود از این بهتر نمیشه! اونم همه سرمایه داران بشینن برا فقرا برنامه ریزی اقتصادی کنن از این بهتر نمیشه!!!!!!!!!!
رانت انحصاري 2000 هزار ميليارد توماني ترانزيت نفت حريم كردستان عراق را فراموش نفرماييد! چه كساني اين رانت را مي برند؟ چرا ترانزيت براي كشور حتي يك ريال سود هم ندارد ضر هم دارد! گازوئيل يارانه اي كشورمان را در باك تريلرهاي عراقي به قيمت يك سوم قيمت هاي جهاني مي ريزيم چرا؟ دليل اين حاتم بخشي چيست؟ حق ترانزيت را بدليل تفاهم نامه سوري و واهي لغو حق ترانزيت براي دو طرف از 500 هزار تريلر عراقي در تردد نمي گيريم چرا؟ اينها طبق يك محاسبه دقيق در سرجمع 2000 ميليارد تومان ميشود. وزارت راه و شهرسازي بعنوان متولي اصلي پاسخ دهد.
مثل اينكه اينجوري ميخوان كشورو نجاااااات! بدن!
اين يك واقعيته كارشناسان كاركشته و آگاه دولت كنار گذاشته شده اند و اين بخش خصوصي است كه با نگاه منفعت طلبي محض و بدون نگاه حاكميتي و مردمي دارد نظرات خود را به دولت تحميل ميكند از آقاي دكتر روحاني عزيز رييس جمهور محترم خواهشمنديم هر چه سريعتر دستور بفرمايند دولت در ريل حاكميتي خود حركت كند وملاك تصميم گيريها نگاههاي كارشناسي با درنظر گرفتن كليه جوانب و منافع گروههاي مختلف جامعه باشد. متاسفانه در دولت تفكري دارد نهادينه ميشود كه هر چه بخش خصوصي ميگويد حق است و بايد بدون چون و چرا اجرا شود! اين تفكر غلط مي باشد زيرا بنده بخش خصوصي في نفسه تجارت و كار خودم ماهیتا برايم مهم است و بدنبال منافع حداكثري هستم اما فلسفه دولتها چيست؟دولتها بعنوان استوانه هايي هستند براي بالانس و متعادل كردن خواسته ها و منافع عموم مردم و نه يك قشر خاص !!لذا علاوه بر برنامه مبارزه با ويژه خواري و رانت خواري بعنوان يك شهروند پيشنهاد مي دهم رييس محترم جمهور طي دستوري همه دستگاههاي اجرايي را مجاب و ملزم به انجام كارها بصورت كارشناسي به دور از تاثير پذيري از لابي گري،پارتي بازي و ... و با هدف تامين منافع عمومي و انجام بهترين تصميم مد نظر قرار داده شود حتي همين امروز براي اين موضوع خيلي دير است .
ریس جمهور
چشم حتما
حامد
Iran, Islamic Republic of
باید آفرین گفت به جسارت این شرکت خصوصی که با اعتبار خودش جهت تنظیم بازار کالا وارد کشور میکنه وباید منتظر بمونه که شاید بانک مرکزی شش ماه بعد ارزشو تامین کنه
United States
اعتبار خودش؟ بهتر است بگوییم اعتبار بانک مرکزی در پرداخت سررسید و البته بدون پرداخت یک ریال از طرف این شرکت خصوصی!
ببین برادر من تمام این شرکت ها و ... متعلق به آقای م...، سلطان روغن ایرانه.حالا چرا اسم این آقا رو نمیارید نمیدونم چرا.تنها مطلبی که آدم رو شوکه میکنه اینه که دولت تدبیر و امید چرا دیگه ......بابا برای گرفتن یک میلیون یورو مبادله ای الان چهار ماه باید تو نوبت باشی تازه وقتی که نوبتت میشه بانک عامل ارز نداره بهت بده.یعنی بد بخت شدی رفت.اونوقت یه قرار داد ترکمانچایی با آقای م... میبندن و تمام.قطع امید کردم از دولت تدبیر و امید.
آفرین
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام :
به شرطی که منصفانه و خارج از باند بازی به این موضوع رسیدگی شود بسیار عالی و دقیقاً خواسته تمام افرادی است که سالهاست عدالت را فریاد زده و خواهان چنین تصمیم هستند . اما به شرطی که :
درست اجرا شود .
....
مجید
دولت خصوصی رو هم دیدیم دوستان. اگه یه سر از خونه هاتون بیاید بیرون میبینید مردم تو این 8 سال چی کشیدن. اون وقت شما سوئ استفاده میکردین
Netherlands
حتما شرکت مال... است. آخه چه کسی در ایران می تواند چنین امتیازی بگیرد بجز آنان....