دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

تفسیر لغت هدایت از زبان آیت‌اله ری‌شهری

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب: 332249
آیت‌الله ری‌شهری در درس تفسیر قرآن لغت هدایت از آیه ششم سوره حمد را تفسیر کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت الله محمد‌محمدی ری‌شهری در درس تفسیر قرآن در تبیین و تفسیر لغت هدایت از آیه ششم سوره حمد اظهار کرد: در هدایت ویژه اهل ایمان دو نوع هدایت وجود دارد، یک نوع آن هدایت همگانی و نوع دیگر هدایت خاص قلبی است. هدایت همگانی مقدمه هدایت خاص قلبی است یعنی ایمان حقیقی مبتی بر هدایت فطری عقلی و تشریعی است.

وی افزود: اگر انسان هدایت همگانی را در زندگی اجتماعی، سیاسی و خانوادگی پیاده کرد آن وقت از هدایت خاص و ویژه برخوردار می‌شود. هر قدر مومنان از هدایت عام همگانی بیشتر استفاده کنند از هدایت خاص بیشتری برخوردار خواهند شد.

ری‌شهری با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: کسی که ایمان بیاورد خداوند قلبش را هدایت می کند هدایت خاص که همان هدایت قلبی است یعنی انسان در زندگی حق و باطل را تشخیص داده، بفهمد و به آن عمل کند. به علمی که از عمل جدا نباشد، هدایت خاص یا علم لدنی نیز می گویند.

تولیت مقدس آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) بیان کرد: اگر انسان ۴۰ روز اخلاص داشته باشد خداوند چشمه های علم و حکمت را بر قلب و لسان او جاری می کند و این نتیجه هدایت خاص خداوند است. کسی که زهد بورزد و آرزویش را کوتاه کند خداوند به او علم بدون تعلم می دهد.

ری شهری در تبیین مراتب هدایت قلبی گفت: خداوند برای هدایت قلبی مراتبی قرار داده، بالاترین مرتبه آن نقطه ای است که در آن ایمان انسان به یقین تبدیل شود، تفاوت هدایت عام و خاص در تفاوت ایمان و یقین است. فرق ایمان و یقین در امور محسوس و معقول است. ایمان علمی است که از طریق گوش دریافت می شود و دل آن را باور می کند اما یقین شهودی است که از طریق چشم دل دریافت می‌شود.

وی درباره آثار هدایت عام و خاص تصریح کرد: در هدایت خاص وقتی انسان به ایمان حقیقی و مرتبه یقین برسد تحمل مصائب و مشکلات برای او آسان می شود ودل او آرام می گیرد. اما در هدایت عام ممکن است اینطور نباشد یعنی یک فرد می تواند با ایمان باشد ولی به دلیل پیاده نکردن هدایت عام در زندگی خود اضطراب و افسردگی دارد.

ری شهری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) خاطر نشان کرد: هر انسانی دو چشم در سر دارد که با آن محسوسات را دریافت می کند و دو چشم در قلب دارد که امر آخرت و مسائل معنوی را می بیند اگر خداوند پاداش و خیر کسی را بخواهد آن دو چشمی که در دل دارد را باز می کند تا ایمانش با آن نورانی شده و راه زندگی خود را پیدا کند و به سرمنزل مقصود برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *