دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

دلشاد، در حال تدوین تفسیر تربیتی قرآن

تربیت فردی و اجتماعی؛ اساس آموزه‌های قرآن
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 329709
مصطفی دلشاد تهرانی پژوهشگر در زمینه معارف دینی این روزها سرگرم فیش‌برداری برای تدوین تفسیر تربیتی قرآن کریم است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مصطفی دلشاد تهرانی، مدیر گروه نهج‌البلاغه دانشگاه علوم حدیث، یکی از نویسندگان پرکار حوزه معارف و اندیشه اسلامی و سیره معصومین(ع) است که تاکنون آثار متعددی در حوز‌ه‌های سیره نبوی، سیره حسینی، سیره علوی (کتاب‌های تحلیلی و تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه)، آثار تربیتی، تألیفات متفرقه و ترجمه داشته است.

دلشاد تهرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره فعالیت‌های پژوهشی اخیرش گفت: قصد دارم تفسیر تربیتی قرآن را به نگارش درآورده و منتشر کنم؛ هم‌اکنون در حال فیش‌برداری و تنظیم مطالب برای تدوین این تفسیر قرآن هستم و امیدوارم این مجموعه تا سال آینده آماده انتشار شود.

وی درباره ضرورت نگارش تفسیر تربیتی قرآن کریم توضیح داد: این تفسیر بر این اعتقاد استوار است که اساس آموزه‌های قرانی و به طور کلی آموزه‌های دینی، تربیت انسان و به کمال رساندن آن است؛ تربیت در معنای عام آن که هم شامل تربیت فردی می‌شود و هم تربیت اجتماعی جوامع را در بر می‌گیرد.

این پژوهشگر علوم و معارف دینی افزود: ما اعتقاد داریم که تربیت بنیاد دین اسلام و قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع مکتوب این دین است و دیگر مسائل در خدمت همین مبنا یعنی تربیت هستند. از این رو ارائه تفسیر تربیتی از قرآن در معنای عام و البته دقیق آن از ضروریات است.

دلشاد تهرانی در پایان اظهار کرد: اگر تربیت فردی و اجتماعی که در قرآن تبیین شده است به طور روشن به انسان معرفی و ارائه شود و آدمی بتواند آن را مبنای عمل اخلاقی و سیاسی و اجتماعی خود قرار دهد و از آموزه‌های تربیتی قرآن برای حل مشکلات امروزش کمک بگیرد، قطعا اوضاع زندگی بشر در دوران حاضر بسیار بهتر از چیزی خواهد شد که امروز شاهد آن هستیم.

وی درباره زمان دقیق انتشار آن توضیحی نداد و اظهار امیدواری کرد که این اثر برای سال آینده آماده انتشار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *