جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

هشداری درباره شربت تستوسترون

سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 332002
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با هشدار درباره مصرف شربت تستوسترون در ورزشکاران گفت: این شربت که به دلیل افزایش کارایی و حس رقابت ورزشکار استفاده می‌شود عوارض ناباروی داشته و این شربت از طریق بلوک شرق در دنیا رواج پیدا کرده است.
به گزارش جهان، لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره روند دوپینگ‌های جدید در ایران و دنیا اظهار داشت: در طی دوره‌های اخیر مصرف محلولی با عنوان شربت تستوسترون در بین ورزشکاران رواج پیدا کرده است که عنوان می‌شود بعد از ۳ روز دیگر جواب آزمایش دوپینگ آنان مثبت نمی‌شود.

وی افزود: این شربت که به صورت قاچاق در کشور توزیع می‌شوند بیشتر برای افزایش کارآیی ورزشکاران و میزان جسارت و حس رقابت در آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که مقاومت عضلانی ورزشکاران را نیز بالا می‌برد ولی از آن طرف باعث عوارض ناباروری و اختلالات مغزی و عصبی می‌شود.

پورکاظمی ادامه داد:البته فدراسیون پزشکی ورزشی در این زمینه اطلاع‌رسانی کامل را انجام داده است و ما شاهد آن هستیم که برخی ورزشکاران در مورد مصرف این شربت اقدام می‌کنند ولی باید این مسئله را اطلاع داشته باشند که براساس تجهیزات آزمایشگاهی جدید پس از ۲۰ روز از مصرف شربت تستوسترون تست دوپینگ آنان مثبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود ورزشکاران به هیچ عنوان برای افزایش کارایی خود از این شربت تستوسترون استفاده نکنند، عنوان کرد: مسلماً مصرف این شربت توسط ورزشکاران ملی باعث آبروریزی کشور می‌شود.

پورکاظمی درباره مقدار مصرف این شربت در بین ورزشکاران بیان داشت: به دلیل آنکه مصرف این شربت مقطعی است گزارشات مستقیم و متعدد به فدراسیون نمی‌شود ولی مصرف این شربت در بین برخی ورزشکاران براساس گزارشات مبسوط دیگری که به دستمان می‌رسد، وجود دارد.

وی درباره این مسئله‌ که عنوان می‌شود محکومیت دوپینگ یکی از کشتی‌گیران ملی کشورمان به دلیل مافیا در جامعه کشتی جهانی است، عنوان کرد: در تمام ورزش‌های دنیا مافیا وجود دارد مثل مافیا در فوتبال، مافیا در وزنه‌برداری و مافیا در ورزش‌های رزمی که بارها شاهد آن بودیم که کشورهای چین و ژاپن با مافیایی که داشتند مدال‌های این رشته را از آن ورزشکاران خودشان کردند.

پورکاظمی با اشاره به اقدامات فدراسیون پزشکی ورزشی در راستای رسالت آموزشی و فرهنگی به ورزشکاران عنوان کرد: فدراسیون سالانه ۶۰ دوره آموزشی برای مربیان و ورزشکاران برگزار می‌کند و به تمام فدراسیون‌ها نیز لیست ممنوعه داروها و مکمل‌های دوپینگ ارائه شده است و ۶۰ هزار کتاب، جزوه،سی‌دی و فیلم آموزشی علی‌الخصوص در زمینه دوپینگ ارائه شده است.

۲۸ بار تست دوپینگ سلیمی منفی درآمد

وی به بهداد سلیمی قویترین مرد جهان که تاکنون ۲۸ بار تست دوپینگ وی منفی درآمده است اشاره کرد و افزود: ورزشکاران ملی باید در زمینه مقررات دوپینگ بسیار قوانین را رعایت کنند و مراقبت‌های ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند حتی مصرف یک شربت معمولی سرماخوردگی برای یک ورزشکار ملی باید تحت نظر پزشک مربوط صورت گیرد.

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش که آیا دوپینگی در دنیا وجود دارد که در آزمایشگاه‌ها مشخص نشود، ادامه داد: بله، برخی از دوپینگ‌ها در آزمایشات معلوم نمی‌شود ولی مقرراتی در سازمان جهانی (وادا) وجود دارد مبنی بر اینکه براساس ارتقای دانش علمی؛ پس از هر دوره زمانی آزمایشات ورزشکاران سال‌های گذشته بار دیگر مورد آزمایش دوپینگ قرار می‌گیرد و اگر این آزمایشات مثبت باشد تمام مقام‌ها و مدال‌های آن ورزشکار گرفته می‌شود. دقیقاً اتفاقی که برای آرمسترانگ دوچرخه‌سوار معروف که ۷ بار مقام معتبر جهانی کسب کرده بود رخ داد و پس از سال‌ها مثبت درآمدن آزمایشات دوپینگ وی تمام مدالها و مقام های این ورزشکار پس گرفته شد.

وی ادامه داد: شاید امروز برخی دوپینگ‌ها در سیر آزمایشگاهی مشخص نشود ولی پس از ۵ تا ۱۰ سال آینده با توجه به ارتقای علم و کشف آن ماده دوپینگ مسلما آزمایشات گذشته ورزشکاران بازبینی و در صورت اثبات دوپینگ آنها مدال و مقام‌های آنان پس گرفته می‌شود.

۹۵ درصد قصورات دوپینگ مربوط به ورزشکار است

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به اینکه ۹۵ درصد قصورات دوپینگ در ورزشکاران به دلیل بی‌توجهی ورزشکار است، خاطرنشان کرد: بسیاری از این ورزشکاران دو تا سه هفته اقرار به دوپینگ نمی‌کنند ولی بعد از این مدت در ستاد مبارزه با دوپینگ به انجام دوپینگ خود اقرار می‌کنند.

پورکاظمی با اشاره به اینکه رواج شربت تستوسترون بیشتر از کشورهای بلوک شرق مانند بلغارستان رواج پیدا کرد و بعدها چندین نفر در فدراسیون کشتی به آن علاقه‌مند شدند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با مدیریت آقای خادم در دوره مدیریت وی تفاهمنامه‌ای برای سختگیری بیشتر در زمینه مبارزه با دوپینگ منعقد شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *