يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۵
۲۷

واکنش گلایه‌آمیز ظریف به انتقادات اخیر از برخی مواضعش

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب: 330507
وزیر امور خارجه کشورمان در تازه‌ترین گزارش فیس‌بوکی خود به چند مسئله از جمله اتفاقاتی که هفته گذشته افتاد اشاره کرده و توضیحاتی ارائه داده است.
واکنش گلایه‌آمیز ظریف به انتقادات اخیر از برخی مواضعش
به گزارش جهان، مجمد جواد ظریف، با انتشار گزارشی در صفحه فیس‌بوک خود به اتفاقات هفته گذشته و سفرهای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت.

متن کامل آخرین گزارش وزیر خارجه کشور در فیس‌بوک به شرج زیر است:

متأسفانه نتوانستم برای مراسم نلسون ماندلا به آفریقای جنوبی سفر کنم. لازم بود صبح چهارشنبه برای مذاکرات مهمی با وزیر امورخارجه روسیه که فردا شب وارد تهران می شود در ایران باشم. این هفته میزبان رییس جمهور افغانستان، معاون سیاسی امنیتی نخست وزیر چین و وزیر امور خارجه روسیه هستیم. سفر دو مقام بلندپایه چین و روسیه برای پیگیری تفاهم های دکتر روحانی با روسای جمهور چین و روسیه در اجلاس شهریورماه سازمان همکاری شانگهای بیشکک صورت می گیرد که از اهمیت قابل توجهی برای سیاست خارجی و توسعه اقتصادی و رفاه عمومی برخوردار هستند. همچنین در این سفرها برای دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ هماهنگی های لازم انجام می شود تا بتوانیم با بهترین شکل منافع کشور را در این مذاکرات دشوار به پیش ببریم.

سفر هفته گذشته به چهار کشور منطقه هم بازتاب مثبت وسیعی در سطح جهانی داشت و عموما از این سفر به عنوان ابتکار عمل هوشمندانه ایران یاد کرده اند. متأسفانه گروهی در داخل کشور با تحریف سخنان بنده، که تکرار موضع بیست و چند ساله کشور بود، تلاش کرده اند با هزینه کردن از منافع ملی و نسبت دادن مواضع مغایر با تمامیت ارضی کشور به وزیر امورخارجه تلاش کنند از یک سفر موفق نیز ایراد گرفته و منافع و دیدگاه های جناحی خود را به هرقیمتی به پیش ببرند.

همه باید بدانند که تمامیت ارضی ایران قابل مذاکره و معامله نیست و حتی تصور مذاکره بر سر خاک ایران و یا هرگونه القای شبهه در این زمینه اقدامی نابخشودنی است.

آنقدر در این هفته جاروجنجال زیاد بود که فرصت نشد از حضور پرشور دانشجویان عزیز دانشگاه تهران از طیف ها و دیدگاه های سیاسی مختلف در برنامه سخنرانی هفته قبل سپاسگزاری نمایم و از محبت ها و بزرگواری های آنها که به هیچ وجه خود را شایسته آن نمی دانم تشکر کنم. البته بازهم جای تأسف است که اقلیت کوچکی برای پیشبرد دیدگاه های سیاسی خود، پاسخ من به سوالات یکی از دانشجویان را تحریف کردند و یک هفته است تمام ناراحتی خود از حمایت پرشور مردم از دولت تدبیر و امید را با توهین و ناسزا و تهمت و افترا به این خدمتگزار کوچک جبران می کنند. جالب تر اینکه تعدادی از نمایندگان محترم مجلس در تذکر دیروز خود به بنده فرموده اند که من از فرهنگ شهادت و مقاومت مردم به عنوان بزرگترین عامل بازدارندگی کشور بیگانه ام و قدرت را صرفا در دیپلماسی می دانم. اگر به جای تهمت و افترا و تکیه بر خبرهای ناقص و جهت دار، به اظهارات بنده که هم از طریق نوار سخنرانی و هم از طریق بیانیه وزارت امورخارجه قابل دسترسی است، مراجعه می فرمودند به راحتی می دیدند که بنده هم دقیقا بر نقش مردم و مقاومت دلیرانه ایشان به عنوان مهمترین و ارزنده ترین مؤلفه قدرت و توان دفاعی کشور تأکید کرده ام. البته ممکن است دوستانی که در جلسه حضور نداشتند نتوانسته باشند ابراز احساسات شدید دانشجویان نسبت به این عرایض بنده که نمایانگر خودباوری و غرور ملی همه ما ایرانیان بود را لمس کنند و به همین دلیل به جای همصدایی با مردم و دانشجویان در حمایت از این موضع مشترک، به وارونه جلوه دادن واقعیات و خرده گیری از بنده بپردازند.

همانطور که بارها گفته ام امروز بیش از هر زمان دیگر به همدلی نیاز داریم و نباید دعواهای جناحی را وارد حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی کنیم. فردا هم که علیرغم مشغله فراوان کاری برای چندمین بار برای پاسخ به سوالات نمایندگان محترم به مجلس خواهم رفت به یاری خدا بر همین نکته تاکید خواهم کرد. البته اکثریت نمایندگان ارجمند ملت بزرگ ایران از تلاش های خدمتگزاران این مردم و فرزندان این انقلاب (به تعبیر رهبر فرزانه) حمایت می کنند و امیدواریم اقلیت پرجنب و جوش مجلس نیز خود را با آحاد ملت هماهنگ سازند و در این وظیفه مشترک و تاریخی ملی یار و مددکار ما باشند. بنده و همکارانم به کار سخت و سنگینی مأمور شده ایم. نیاز به کمک و دعای خیر همه مردم داریم. انتقاد را هم با جان و دل می پذیریم ولی تخریب مواضع طرف خودی و تقویت دیدگاه ها و مواضع طرف مقابل را با هیچ منطق عقلی و ملی و دینی قابل توجیه نمی دانیم.

نوشتن این سطور بسیار سخت بود و زمانبر. شاید هم نتوانسته باشم آن گونه که شایسته است مطالب را منتقل کنم. اگر کاستی در ادای مطلب دیدید به بزرگواری خود ببخشید. تا نوبتی دیگر و دیداری دوباره خدانگهدار شما و همه دلسوزان ایران عزیز باد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینارو ولش کن! خودت چه طوری؟ راستی از سامانه های دفاعی کشور چه خبر؟ خبر تازه ای نداری جواد جون؟!
میشه بپرسم چرا هیچکی تو این مملکت نیست جواب اوباما وکری رو بده؟؟؟
خودتون و زدین به نفهمی...ما که فیس بوک نمیریم از کجا بفهمیم تو چکار میکنی
Iran, Islamic Republic of
یعنی هیچ صوتی از این سخنرانی وجود نداره که هیچ یک از طرفین نمی گذارند
Iran, Islamic Republic of
نه از تاک نشان ماند و نه از تاک نشان
آقای ظریف بهتر نیست واقعیت رو به مردم بگین.
Iran, Islamic Republic of
این را میگن ماست مالیزه کردن
Iran, Islamic Republic of
من مطمئنم شما سخنرانی ایشون رو گوش ندادی. مطمئنم. فقط میای اینجا بدون این که بدونی جریان از چه قراره نظر می ذاری.
طوری نیست بذار. مملکت به سوی آزادی داره میره "ولو کره المشرکون"!
مهدی
خوب شما که سخنرانی ایشون رو گوش دادی برای ما بگو!
ایشون گفته دشمن از توان نظامی ما نمیترسه بلکه از مردم ما میرسه! در صورتی که هم از توان نظامی ما میترسه و هم از مردم ما! ضمن اینکه حتی اگر هیچ توان نظامی هم نداشته باشیم، این درسته که حرفی که باید از دهان نجس آمریکایی ها بیرون بیاد(یه بمب آمریکا تمام سیستم نظامی ما رو از کار میندازه) از دهان وزیر خودمون بیرون بیاد؟! به جای توجیه کردن حرفهای آقای ظریف تو رو خدا یکم فکر کنید! کدوم کشوری رو سابقه داری که وزیر امور خارجه کشورش اینطور ذلیلانه در مورد توان نظامیش صحبت بکنه و توان نظامی کشورش رو چهار تا موشک و تانک بدونه که با یه بمب از کار میفته؟!!
خوبه! اين ظريف طرفدارايي مثل شما داره كه اصلا هم اهل "خشونت و افراط" نيستين!! ملت مسلمان را به جرم نقد كردن به لشگر"مشركون" ميفرستيد و دم از آزادي ميزنيد؟!!
فقط حزب اللهي ها حق آزادي ندارن. شما هرچي ميخواي بتاز ولي بدان:
"آينده از آن مؤمنين است"
Iran, Islamic Republic of
دکتر ظریف عزیز! سختی مسئولیت شما شامل این مسائل هم هست. وگر نه من هم می تونم برم 6 سال مذاکره کنم و فقط هارت و پورت کنم. باید هم با خارجی بسازی هم با داخلیا.
موفق باشی عزیز.
ایرانی
اگر 6 سال قبل به نتیجه رسیدیم به خاطر این بود که دنبال یه توافق بهتر بودیم و زیر بار همچین چیزی نمیرفتیم! وگرنه توافقی رو که ظریف انجام داد من هم میتونستم انجامش بدم! اگر یه نگاه به متن توافقنامه بندازی بهم این حق رو میدی!
حسینی
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف میشه بفرمایید چرا بعد ازاظهارات جنابعالی دشمنان ملت پررو تر شده و دم از سلاحهای خود میزنند؟
2.دعوای جناحی را شما وریئس دولت گرامی شروع کردند یا جناح مقابل ! بطوری که وقتی اعضای محترم دولت صحبت میکنند احساس میشود که ما درزمان رقابت سخت انتخاباتی قرار داریم !
احتمالا از هم اکنون برای مجلس و ریاست جمهوری 96 وارد رقابت شده اید .
برای رقابت با گروه مقابل برای موفقیت در انتخابات های آتی بهتر است دوستان بجای تخریب دیگران سخت کار بکنند تا در انتخاب ملت قرار بگیرند .
نتیجه لبخند ما با آمریکا باعث تحریم های بیشتر و افزایش تنش میشه

تشدید تحریم ها و افزایش تنش نخستین دستاورد توافقنامه ژنو
آقای ظریف ما به فرموده رهبری از شما حمایت می کنیم ولی شما هم باید بدایند که یک مرد سیاست حرف زدن راه رفتن و نشست و برخاستش با دیگران متفاوت است. کلمات شما مایه مسرت دشمنان کشور ما و تمام توهین به اقتدار ملت ماست.

من به عنوان یک ایرانی باید قایل به این باشم که وزیر خارجه ام نسنجیده یه چیزی می گوید در حالیکه یه چیز دیگر مد نظر دارد یا حرف های شما را که به زبان می آورید را باور کنم؟!

شما هم بهتر است به جای خاطره گویی احساسی و صرف زمان زیاد برای نوشتن سطوری اندک قدری با مردم خودتان مهربان تر و صمیمانه تر برخورد کنید. اقتدار کشورتان را نشکنید و برای شعور مردمی که به شما رأی دادند احترام بیشتری قایل شوید.

آقای ظریف مردم شما مخاطبان فیس بوک نیستند که طبق قانون هنوز استفاده از آن غیر قانونی است. مخاطب شما دانشجوها و مردم نشسته پای برنامه ها و اخبار صدا و سیما هستند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خطاب به دکتر ظریف که ادعای دیپلماتیک بودنش دیگه داره حالمون رو کم کم بد میکنه نمایندگان مجلسی که شما با لفظ تحقیر آمیز اقلیت پر جنب و جوش ازشون یاد کردی نمایندگان مردمی هستند که چه بسا خیلی از آنها به رئیس جمهور فعلی رای داده اند و چه بسا خیلی از آنها نیز به وزارت جنابعالی رای مثبت دادند شما که تحمل نقد درست این نمایندگان را بابت حرفهای خام به اصطلاح دیپلماتیکت نداری و در همین ابتدا با این الفاظ نمایندگان مجلسی که رئیس جمهورتون در راس امور میداندشان را نداری چطور میخواهی در این چهار سال با این ظرفیت نقد پذیری ضعیفت به کار ادامه بدی تویی که بینندگان صفحه فیس بوکت رو امین تر از نمایندگان مجلس میدونی باید هم از پیگیری دلسوزانه ایشان در رابطه با مواضعت ناراحت بشی ایرادی نداره فقط روز به روز سعه صدر دولتی که ادعای آزادی بیانش گوش فلک را کر کرده مشخص میشود من که به شخصه به خاطر این حرف کاملا خام و بچه گانه شما در دیدار با امیر کویت و دیدار با دانشجویان بسیار ناراحت شدم و امیدوارم بعد از این همونطور که با دشمنان مدارا میکنی مروت با دوستانت نیز یادت نرود
مهدی
متوجه نمیشم به چی اعتراض کردن!
توان نظامی ما رو صفر فرض کردن و حالا میگن که دانشجویان به حرف من ابراز احساسات نشون دادن!
آقای ظریف! اگر دشمن از ملت ایران میترسه دلیلی نمیشه توان نظامی خودمون رو حقیرانه نشون بدیم! یه لحظه فکر کردید امثال حاج قاسم ها با شنیدن صحبت شما چه حسی بهشون دست داده؟!
مجید
آقای وزیر

1- به جای پاسخ گویی به نمایندگان مجلس در فیسبوک میتونید به صورت رسمی به نامه ی اونها پاسخ بدید.

2- شما اصلا پاسخ نمایندگان رو ندادید و فقط جمله ی اونا از مردم میترسن رو تکرار کردید که در نامه ی نمایندگان هم بهش ذکر شده بود.

3- موضوع مورد بحث جمله ی "آمریکا با یه بمبش میتونه تمام سیستم دفاعی ما رو از کار بندازه" هستش. لطفاً خودتون رو به چپراهه نزینید.

4- این جمله ی نمایندگان اقلیت و نمایندگان اکثریت ساخته ی ذهن شماست. این نماینده ها با رای همین مردم وارد مجلس شدن.
شما اگه ديپلمات هستيد كه بايد معيار را منطق و بازتاب ديپلماتيك سخنان خود قرار دهيد نه اينكه معيار شما كف و سوت عده اي جوان دانشجو باشد و باقي را با ادعاي خام اقليت!! ناديده بگيريد. شما ظرفيت انتقاد را هم نداريد و حتي حاضر نيستيد به تبعات اشتباهات گفتاري خود توجهي كنيد. راستي يادتان نرود طرفداران شما خيلي پرسروصدا هستند ولي فقط اندكي بيش از نيمي از آرا با اين دولت بوده كه قطعا الان با رو شدن ناتواني هاي دولت و اين دسته گل آب دادنهاي متعدد خيلي هم كمتر شده.
همین؟ نمیدونم چرا فقط جوابیه هاتو تو فیس بوکت مینویسی؟ چرا مواقع دیگه روراست جلوی دوربینا نمیگی ؟مگه نمیگن ظریف نمیدونم شیش کشورو هم حریفه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
جــــــــواد جــــــــــان
شب دراز است و قلنـــــــــــــــــــدر بیدار
واقعن که خجالت آوره...
فقط ادعا...
عمار
Iran, Islamic Republic of
راستی تیم دولت محترم چرا اینقدر نسنجیده صحبت میکنند ؟وزیر اقتصاد هم درگفتگوی خبری از تصفیه بدهیهای خارجی صحبت کردن !
اما نگفتند اینهمه پول را ازکدام خزانه آوردند که باهاش بدهی تسویه میکنند، سبد کالای میخوان بدند؛دکوراسیون عوض میکنند ، انبارهای خالی کالاهای اساسی را پر میکنندو......!
اگر کسی میداند چرا به ما هم بگه خوشحال میشیم.
این روش فیس بوکی آقا جواد واقعا غیر دیپلماتیکه!!
و البته مشمئز کننده و زجر آور
ميدونيد چرا توفيس بوك مي نويسه؟!
چون ميدونه اگر دو نفرم قبولش داشته باشن از همون جماعت فيس بوكي اند! وگرنه ايشون تحمل نقد دو تا دانشجو را هم نداره چه برسه به اينكه بخواد نظر عموم مردم را بشنوه!
محسن
United States
زمانی که از این مدل انتقادات و حتی تخریب های ظالمانه علیه دکتر احمدی نژاد بود، احلی من العسل می دانستید ولی حالا تحمل شنیدن کمترین انتقادها را هم ندارید. دولت تدبیر و امید که ادعای نقدپذیری دارد!!
Iran, Islamic Republic of
جواد جون نوار سخنرانی را منتشر کن این یاوه گویان سر جایشان بنشینن
البته اگر راست میگی؟؟؟!!!
ایرانی و مسلمان
Iran, Islamic Republic of
درود بر وزیر توانمند ما
مجید
در جایی فرموده اید :
"البته ممکن است دوستانی که در جلسه حضور نداشتند نتوانسته باشند ابراز احساسات شدید دانشجویان نسبت به این عرایض بنده که نمایانگر خودباوری و غرور ملی همه ما ایرانیان بود را لمس کنند"

جناب ظریف
از کی میزان شده تشویق دانشجویان!؟ تا جایی که یادم میاد رئیس شما هم تو دانشگاه گفته بود "خزانه خالیه" و کلی تشویق شده بود. شاید شما از اینکه دانشگاه علیه شما باشه میترسی. اما من یه دولتی رو یادم میاد که تو دانشگاه که میرفت کلی فحش میشنید ولی منافع خارجی ملت رو به تشویق دانشجو ها نفروخت