دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۱۷
۶۴
تحمل ظریفانه منتقدان!

توصیه دوستانه به مردی که زود از کوره در می‌رود

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 329935
ظریف در مواجهه با منتقدان داخلی خود که عموما از طیف اصول‌گرا و مذهبی جامعه هستند زود از کوره در می‌رود، چهره سرخ‌شده‌اش در هم کشیده می‌شود و صدایش بلند.
توصیه دوستانه به مردی که زود از کوره در می‌رود
گروه سیاسی جهان نيوز – دیپلمات همیشه خندان، پرکار و دوست‌داشتنی ایرانی که انصافا با حضور در وزارت خارجه تحرکی جدی به سیاست خارجی کشور بخشیده است، در مواجهه با منتقدان داخلی آن‌قدرها هم خوش‌برخورد و خنده‌رو نیست. اگر طی روزهای پس از توافق ژنو به شیوه برخورد محمدجواد ظریف با منتقدانش در داخل کشور دقت شود، جملات قبل غیرقابل انکار به نظر خواهند رسید.

ظریف در مواجهه با منتقدان داخلی خود که عموما از طیف اصول‌گرا و مذهبی جامعه هستند زود از کوره در می‌رود، چهره سرخ‌شده‌اش در هم کشیده می‌شود و صدایش بلند. شیوه برخورد وی در دانشگاه تهران بعضا به‌حدی تند شد که به فضای حضار در جلسه نیز تسری یافت و منجر به تنش‌های کوچکی شد.

پس از اولین تیرهای نقدی که از سوی منتقدان به سوی توافقنامه ژنو روانه شد و با وجود آنکه نقدهای رسانه‌های اصول‌گرا این‌بار مطلقا تند نبود و با زبان نرم و شیوه عالمانه به رشته تحریر درآمده بود، ظریف در برنامه دونیم‌ساعت شبکه خبر حملات تندی را متوجه منتقدانش کرد و آنها را به کم‌اطلاعی متهم کرد.

وی در آن برنامه به‌کار بردن لفظی را در خصوص شناسایی حق غنی‌سازی ایران غیرعلمی دانست که شب قبل از آن در همان برنامه یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که استاد علوم سیاسی و مولف چندین کتاب در این حوزه است نیز به‌شکلی به کار برده بود!

یکی دیگر از حربه‌های جالبی که آقای ظریف به آن متوسل می‌شوند متهم کردن منتقدین توافق ژنو به ریختن آب به آسیاب دشمن است! وی از نقل مطالب سایت‌های اسرائیلی در رسانه‌های ایرانی به شدت خشمگین است و ظاهرا نمی‌داند که اولین پایگاهی که به «فکت شیت» کاخ سفید استناد کرد یکی از سایت‌های شناخته شده حامی دولت بود و همچنین ترجمه مطالب سایت‌های صهیونیستی و رصد آنها هیچ ربطی به روی کار آمدن دولت یازدهم نداشته و سال‌هاست که در این کشور و از سوی طیف‌های مختلف رسانه‌ای جریان دارد. مگر می‌شود که کشوری نسبت به رسانه‌های اصلی‌ترین دشمن خود بی‌اعتنا باشد؟ مگر صهیونیست‌ها نسبت به رسانه‌های ما بی‌اعتنا هستند که ما نسبت به آنها بی‌اعتنا باشیم؟

به بخش‌هایی از گفته‌های ظریف و لحن آنها – فارغ از درست یا نادرست بودن اصل محتوا – دقت کنید:

«آن‌هایی از مذاکره می‌ترسند که دچار خودکم‌بینی هستند.»

«چرا سایت‌های ما که ادعای حزب‌اللهی می‌کنند از سایت دبکای اسراییلی که عامل پخش اطلاعات غلط است نقل قول می‌کنند اما وزیر خارجه را باور نمی‌کنند؟»

«مذاکرات دشوار است؛ بیانیه خواندن کار آسانی است.»

«غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند بلکه از مردم ایران می‌ترسند. آیا شما فکر می‌کنید که آمریکا نمی‌تواند سیستم نظامی ما را از کار بیندازد؟ آیا آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد، از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟ بله؟ شما بر چه اساس فکر می‌کنید که آمریکا می‌تواند به امکانات نظامی ما دست پیدا کند؟ کدام سند را خوانده‌اید؟ کدام سند چنین ادعایی را مطرح کرده است؟(!)»

«ما در حال حاضر داریم پولی را که دولت تحت حمایت شما در اختیار آنها قرار داده‌اند پس می‌گیریم و پول نفت کشور را که به دلیل ندانم‌کاری و سیاست غلط سال‌هاست در دست آنهاست را پس می‌گیریم.»

«دوستان ما هم بلدیم مغلطه کنیم.»

«دوستان اجازه ندهید که تندروی‌ها ما را هم به تندروی بکشاند.»

«من می‌توانستم برای دریافت سوت و کف بیشتر از اکنون کارهای زیادی انجام دهم.»

«از همه افرادی که از بنده انتقاد می‌کنند ممنونم اما حواس همه باشد که بدانیم این انتقادها به نفع کیست.»

«هشت سال اتهام و دروغ را قبول کردم و یک کلمه صحبت نکردم اما توقع داشتم دوستان هشت هفته به ما فرصت می‌دادند.»

«نجابت من را دلیل بر این نگذارید که نمی‌دانیم، می‌دانیم.»

«همه دنیا می‌گویند که غنی‌سازی در داخل خاک ایران، چرا آتش به دست دشمن می‌دهید؟ این چه کمکی به امنیت ملی است؟ آیا برای غنی‌سازی خارج از ایران محدوده زمانی می‌گذارند و تعداد سانتریفیوژ مشخص می‌کنند؟»

«چرا اجازه می‌دهید که آنها بتوانند به یک روزنامه ایرانی استناد کنند؟ آیا این در جهت امنیت ملی است؟ کاخ سفید مجبور شد به واشنگتن پست جواب دهد حالا شما به سند کاخ سفید استناد می‌کنید؟»

و ....

صرفنظر از اینکه این جملات درست هستند یا غلط که بخش اعظم آنها درست است، لحنی که برای اظهار آنها به‌کار گرفته شده نه لحن دیپلماتیک بلکه آمیخته با عصبانیت شدید است که اگر با شیوه گفتار خاص آقای ظریف در حین عصبانیت ترکیب شود، صحنه‌های جالبی را ایجاد نخواهد کرد.

آقای ظریف حتما می‌دانند که دیپلمات وقتی عصبانی می‌شود بازی را باخته است. برای اینکه به ایشان بگوییم برخی از افراد در این کشور زمانی چه نقدهایی مطرح کرده‌اند، یک نمونه را برای ایشان ذکر می‌کنیم تا بلکه از عصبانیتشان کاسته شود.

سال ۱۳۸۹ و بعد از بیانیه تهران که بر اساس آن ایران قصد داشت ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵% را با ۱۲۰ کیلو ۲۰% به‌واسطه ترکیه معامله کند، «زهرا رهنورد»، از اصحاب شناخته شده فتنه ۸۸ در سخنانی گفت: «بر تارک تمامیت ارضی ما فتح خرمشهر و آبادان می‌درخشد. وقتی بیشتر درخشش این پیروزی‌ها درک خواهد شد که آن را با برخی از توافقنامه‌های امروزی مقایسه کنیم. توافقنامه‌هایی که از قراردادهای ننگین ترکمنچای و گلستان بدتر است و آخرین نمونه اش همین معاهده هسته‌ای هفته گذشته است.»

جناب آقای ظریف اگر این‌گونه و با چنین ادبیات خبیثی نقد می‌شدند و به صراحت به ایشان تهمت بستن ترکمنچای زده می‌شد چگونه می‌خواستند برخورد کنند؟ آن هم در شرایطی که در توافق ژنو دست‌آویز برای حمله به مراتب بیش از بیانیه تهران است. البته این را هم می‌دانیم که موضع برخی از دولت‌مردان فعلی نسبت به اصحاب فتنه ننگین ۸۸ آن‌قدرها هم محکم و قاطع نیست اما از شرح بیشتر آن خودداری می‌کنیم.

آقای دکتر ظریف باید توجه کنند که آنچه در ژنو رخ داد به سرنوشت تک‌تک ایرانیان مربوط است و همان‌گونه که نشریات زنجیره‌ای و سایت‌های حامی دولت در خصوص آن به‌به و چه‌چه راه انداخته‌اند، منتقدان هم حق دارند آن را نقد کنند. اینکه ناقدان درست می‌گویند یا پای‌کوبندگان، بین ۱ تا ۲ سال آینده روشن خواهد شد اما به هر حال بدیهی است که حق نقد باید محترم شمرده شود، بالاخص از سوی دولتی که ادعای آزادی بیان دارد.

این هم محتمل است که اگر ادبیات تند آقای ظریف خطاب به منتقدان ادامه یابد، عنان برخی قلم‌ها از دست صاحبان در برود و آن‌گاه آن فضای هم‌دلی که وزیر امور خارجه کشورمان به درستی به دنبال آن هستند، از بین برود.

به هر حال باید به آقای دکتر ظریف و دوستانشان خسته‌ نباشید گفت و می‌دانیم که تلاش طاقت‌فرسایی داشته‌اند. این نقد را هم با تشکر همراه می‌کنیم تا تلخی آن زدوده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا اینطور نبوده است ما از طیف اصولگرا هستیم و در جلساتی که با ایشان داشتیم اینگونه نبوده
شما راست می گی! ما هم از طیف اصلاح طلب هستیم و در جلساتی که با ایشان داشتیم اینگونه بوده است. مردم هم که شاخ دارند!
Iran, Islamic Republic of
ما هم که خوابیم
United States
بیدار شو
مذاکرات قراره آغاز بشه
مسلمه که شما خوابید و نمیفهمید چه کلاه گشادی سرمون گذوشتن با این توافقنامه...
حسین
والا ما هم اینجوری که شما می گید ندیدیم چرا می خواهید اقای ضریف رو پیش مردم خراب کنید از این قضیه چه نفعی می برید
بی نشان
Iran, Islamic Republic of
درود بر این قلم عالمانه با نقد منصفانه
با آرزوی توفیق و سربلندی برای آقای ظریف و تیم مذاکره جمهوری اسلامی ایران
حسین
بیچارگی ما نداشتن انصاف و عقل هست تو این متن نه عقل بود نه انصاف چون که این سایت تو دوره ی احمدی نژاد به راحتی از اشتباهات بزرگ دولت می گذشت اما الان مقرضانه در صدد تخریب دولت هست
Sweden
این هم محتمل است که اگر ادبیات تند آقای ظریف خطاب به منتقدان ادامه یابد، عنان برخی قلم‌ها از دست صاحبان در برود و آن‌گاه آن فضای هم‌دلی که وزیر امور خارجه کشورمان به درستی به دنبال آن هستند، از بین برود......
اين جملات يعني تهديدي محترمانه!
اتفاقا حضور ايشان در تماي جلسات پرسخ و پاسخ نشان از سعه سدر بالا ي ايشان است.
این تهدید نیست و بیان یک واقعیت است. همیشه این طور است که انسان تا یک زمانی تحمل می کند. بعد که دائم ورد هجمه واقع شد زبان گشوده و می خواهد با صلابت از حق خودش و توهین ها و اتهاماتی که به او وارد شده دفاع کند.

در همی بحث قرارداد دارند با مردم بازی می کنند. پرز درخواست دیدار با روحانی را دارد و ایران را دوست خود می خواند. شما بفرمایید اگر این قرارداد اسرائیل را در عرصه بین الملل منزوی کرده این رفتار و این درخواست چه معنایی دارد؟ حرف های اوباما یعنی چه؟ آیا این ما نیستیم که بر کشتی توهمی که برایمان ساخته اند سواریم؟ همه دارند می گویند ایران را متوقف کردیم و ایران حق غنی سازی ندارد! ما یک تنه ایستاده ایم که چرا گرفتیم و داریم!
آدم یاد کارتون های کودکان می افتد که شخصیتی در میان هیجان و گرد و خاک کلی راه را می دود و زمانی که گرد و خاک تمام شد تازه می فهمد که ای دل غافل کلی راه را روی هوا دویده است و بعد یک سقوط باشکوه!!!
این جماعت فقط خود باسواد بین و سعه صدر!!!!!!!!!!!!!!!!
ایراد بزرگ آقای ظریف به اعتقاد من اینه که ایشون، تو پارادایم حاکم بر غرب گیر افتاده. باید توجه کنیم اساس انقلاب ما با منافع نظام سلطه جهانب در تضاده. این به این معنی نیست که ما با دنیا جنگ کنیم یا ارتباطی نداشته باشیم اما نباید هم توقع مذاکره برد برد با دشمن داشته باشیم. به هر حال ایشون آدم دوست داشتنی هستند هر چند که من به برخی کارهاشون انتقاد جدی دارم.
Netherlands
زیبا گفتی . آموختم
United States
کلا تو جو اونجاست
سرور
"دیپلمات همیشه خندان، پرکار و دوست‌داشتنی ایرانی"!!
نوشته اتان که -به درستی- نقطه مقابل این موضوع را برای وی نشان می دهد.
ظاهرا لبخند های ایشان برای دیگران است.
مگه ندیدی از دیدن کری یا اشتون چطور ضعف کرده بود از خنده! از دهان بازش می شد تا لوزالمعده اش را رصد کرد!
Netherlands
شرمن صهیونیست را از قلم انداختید.
United States
خدات شرمن رو لعنت کنه
حسین
....حتی تو یکی از اون جلسات هم نبودی بعد به اقای ضریف توهین می کنی
درود بر ظریف خندان و عصبانی
Iran, Islamic Republic of
انشااله که ایشان بتواند جواب خون شهدای هسته ای را با لبخند بدهد!
آقای ظریف ظاهرا همه توجه اش صرف خارجه و به داخل توجهی نداره.
محسن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا توجهشون به داخله تا یجوری برای داخلی ها قهرمان سازی کنه، درست بر عکس جلیلی.
ظاهرا اینها اشدا بینهم رحما علی الکفار هستند!
شما و انهایی که در به قدرت رساندن احمدی نژاد سهم داشتند و در نهایت کشور را با 8 سال نکبت و بدبختی علیرغم درآمد 1000 میلیارد دلاری انداختید دلخوشی از ظریف و مذاکرات ژنو ندارید چرا نان شما و دار و دسته شما در تحریم هست . ولی به خاط اجماع ملی که حول اقای ظریف هست فعلا جرات درگیر شدن ندارید . به محض این که احساس کنید زمینه مناسب هست لحظاه ای دریغ نخواهید کرد .ولی این دفعه کور خواندید ... !
ما فقط اشکالات کاری آقای ظریف را خیلی را با رعایت احترام تذکر می دهیم. هر چند که از دید دوستانی که معتقد به تحمل نظر مخالف هستند با شعار درود بر مخالف من به جز توهین چیزی سهم ما نشده!
در ثانی خود این حضرات هم می فرمایند تنها 30 درصد مشکلات اقتصادی به خاطر تحریم است. حالا دوستان 70 درصد باقی مانده را رها کرده اند و چسبیده اند به 30 درصد با چوب حراج به دستاوردهای هسته ای!
سادات
United States
اشتباهی منفی دادم
رهگذر
جو زده نشو رفیق ! دولت قبل کارهای بزرگی هم انجام داد که مثل روز روشن است اما عیب هایی هم داشت عزت یک ملت به ایستادگی در برابر ظالم است نه در سازش در ضمن مطمئن باش غربیها و آمرییکائها پایبند به تعداتشان نخواهند بود این یک اصل قرآنی است رجوع کن به آیه 120 بقره واسلام
اگر ايشان تحمل نقد را ندارد بگذارد شخصي بيايد كه تحمل نقد را دارد. ياد آقاي با ظرفيت بخير!
مثلا استاد یگانه.... دکتر سعید جلیلی؟؟؟
United States
کارش درسته
اون مرد كه در مذاكرات هسته اي بود و ظرفيتش هم زياد بود رفت، اين مرد اومد كه ظرفيتش براي خارج زياده ولي براي كساني كه حق به گردنش دارند جنبه و ظرفيتش كم مياد.
ياد آن مرد بخير!
اون مرد که هرروز تجریم جدید با خودش میاورد رفت
Iran, Islamic Republic of
این کلیپ دیدن دارد

این همان روحانیست که یک نسخه آن در سال های 82 تا 84 موجب عقب نشینی کامل از داشته ها و پیشرفت های هسته ای شد و اینبار نیز در پروژه کم کردن تحریم ها باعث شد تا دشمن حس کند پاشنه آشیل را به خوبی یافته باید فشار بیشتری در پس تحریم ها بگذارد تا مردم را روبروی نظام قرار دهد.اوباما دیروز در نشست سابان مدعی شد نقش کشورش در تغییر محاسبات مردم ایران باعث روی کار آمدن روحانی شده و در واقع روحانی ریاست جمهوری خود را مدیون اوست نه مردم ایران.این جمله تحقیر آمیز اما پس آن بیان شد که روحانی اوباما را مردی مودب و باهوش خطاب کرده بود.

[اما موضوع ویدئو که خاطره ای بکر و کمتر پرداخته از سوی رسانه های دخلی است به نقش روحانی در پذیرش قطعنامه میپردازد.]

ترکان در برنامه شناسنامه از نقش روحانی در پذیرش قطعنامه از سوی امام پرده برداشته است..قطعنامه ای که امام خمینی از آن با نام جام زهر تعبیر کرده است.اما این اولین بار است که در یک برنامه تلویزیونی به وضوح از نقش یکی از مسئولین رده بالا در پذیرش قطعنامه سخن به میان می آید.اما شباهت ایام پایان جنگ و تحمیل قطعنامه به امام از سوی مسئولین آن زمان بی شباهت به ایام کنونی نیست.آنجا رهبری مکرر در مکرر از پذیرش مذاکره اظهار عدم رضایت داشتند ولی مسئولین دولت یازدهم راه برون رفت از مشکلات را دریافت صدقه از دولت های غیر قابل اعتماد میدانستند.


http://www.mostazafin.tv/latest-video/video/1079_
خنده هاش واسه اوناست اخم و سگرمه هاش واسه ماست
باقر
روحانی متشکریم
که خوب ماله کشیدی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
United States
استادن
United States
تشکر برای این قرارداد ی که بوی ترکمنچ...می دهد؟
ایشون در خارج و بخصوص در برابر غربی ها چنان منعطف و خندان و خوشرو هستند که گویی اصلا ذره ای عصبانیت در وجودشون پیدا نخواهد شد اما نمیدونم چطور به ایران که میرسند جدیت سخن پیدا میکنند و حتی خط و نشان ها رو از دور برای غرب میکشند.
دروازه
....

ولی ظاهرا در حال حاضر اینچنین بر عکس شده...

اخم... مال داخل ؛ لبخند و .. ومهربونیش مال خارج.
امين
فكر كنم قرار آقاي لاوروف فردا به تهران بياد به آقاي ظريف بگين بره ازش ياد بگيرد وزير خارجه بايد چه طوري باشه. نه با هر تعريفي از خنده غش كنه و نه با انتقادي از كوره در بره و نه با هر تهديدي بترسه. وزير خارجه بايد قاطع و جدي باشه با خنده راحت سرش كلاه مي زارن.
Netherlands
«هشت سال ....را قبول کردم و یک کلمه صحبت نکردم اما توقع داشتم دوستان هشت هفته به ما فرصت می‌دادند.»
....
دلسوز
یک جوری نوشتی مذهبی ها انگار ....
United States
بدجوری از کوره در می ره
دانشگاه تهران یادم نمی ره
mjmj
کاری که اقای ظریف تو 8 هفته کرد بعضی ها تو 8 سال نتونستند. حالا هم دارن می سوزن آی می سوزن
اره از تحریمهای جدید مشخص شد چه گلی به سر مملکت زد
ایرانی
شما از پیروزی و عظمت ظریف در نزد ملت بزرگ ایران نگران هستید ....
هانی
احسنت بر نویسنده زیرک این مطلب
حمید
Iran, Islamic Republic of
چه عجب ازشما اصوالگرای با انصاف و نمره 20 به آقای زاکانی دراین خصوص
شکست سخت در انتخابات مسئولين فرقه.....
United Kingdom
آقا! به خاطر همین کم تحملی آقای ظریف به دلیل مطلب به نظرم ساده و معمولی بود که کمر درد گرفتند و چند هفته خود را دچار مشکل کردند. اصولا یک وزیر باید سعه صدر و تحمل انتقاد داشته باشد و این یک امر واضحی است که در کشورهای غیر اسلامی هم رعایت میشود چه رسد به کشور اسلامی شیعه ما.بابا هنوز یک سال از مسوولیت نگذشته چطور میخواهند تا چهار سال دوام بیاورند.
Iran, Islamic Republic of
فعلا" انتقاد از وزیر خارجه را بخاطر منافع ملی تعطلیل کنیم بهتر است .
احمدی
سلام
جهان نیوز صفحه اصلی اینترنت من هست. اما متاسفانه من هنوز نشناختم که این رسانه بدنبال چیست. یکی به نعل و یکی به میخ زدن شما سر در گم کرده است. منصفانه بنویسید. هنوز زود هست قضاوت کنیم.
United States
نشانه مومن واقعی رویی خندان است
با دوست نه با دشمن
United States
ظریف دقت کن
United States
ظریف مچکککریم
Iran, Islamic Republic of
کاملا برعکس، لحن ایشون لحن مودبانه و با مسامحه ایه و در جمهوری اسلامی تا حالا ما ندیده بودیم مثلش رو.
درود بر ظریف.
مقامات عربی منتظر یک برد برد دیگه هستند . ایندفعه نوبت جزایر ماست!مثلا جزیره برای اونا اسمش، ابوموسی برای ما !خوبه؟!برد برد هم هست.
حني
افرين به نويسنده باهوش و زيرك متن.....
واقعا این نگارنده کلامش مملو از انصاف است . من یک دیپلمات هستم آقای دکتر ظریف هم در دنیای دیپلماسی نه تنها در وزارت خارجه ایران که نزد تمام دیپلمات های دنیا فردی مجرب و درعین حال محبوب است در این حرفی نیست لیکن همانگونه که نگارنده گفته اند عصبانیت نتایج شیرین کار را از بین می برد . اگر دو طرف اینگونه نقد می کردند چقدر مسائل ممکلت با آرامش و زیبایی تمام پیش می رفت . آفرین .
معین
United States
با شماها باید با زبان خودتون صحبت کرد چون تو این ۸ سال نشون دادید که حرف حساب حالیتون نیست
نعمت گلداری
Iran, Islamic Republic of
آیا کسی میداند بمب مغناتیسی چه هست واثرات انفجاریش چی هست و چه کشوری اونو داره
تو میدونی؟ اگه میدونی توضیح بده