چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

توافقنامه، بازگشت به ۱۰ سال گذشته نیست

جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 328420
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسبا بیان اینکه برخی مدعی هستند پذیرش توافقنامه به مثابه بازگشت به ۱۰ سال قبل است، گفت: این کار بازگشت به ۱۰سال گذشته و عقب گرد نیست.
به گزارش جهان، اسماعیل کوثری در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره توافقات هسته ای صورت گرفته با اشاره به نوع زاویه دید سیاسی، اظهار کرد: اگر زاویه دید ما بر اساس قانون NPT باشد، این مواردی که برا ی ما محدودیت قائل شده اند در اصل حق ما بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر حقوق کشورها، افزود: این که امتیازی برای ما قائل شده اند، به هیچ وجه قابل قبول نیست، بلکه این حق ما و همه کشورها است.

وی با اشاره به قانون NPT تاکید کرد: آن ها در اصل امتیازی نداده اند بلکه امتیازاتی هم کم کرده اند.

کوثری تصریح کرد: هیچ جا ثبت نشده است که اگر کشوری عضو آژانس هست و قانون NPT را عمل می کند ۲۰ درصدغنی سازی نمی تواند داشته باشد که ما را از این ۲۰ درصد محروم کردند.

پذیرش توافقنامه به مثابه بازگشت به ۱۰ سال قبل نیست

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: بنابراین این کشورهایی که عضو آژانس هستند و ۲۰ درصد و بیشتر از آن غنی سازی دارند بر چه اساسی این حق را دارند که ما باید محروم باشیم؟

وی با اشاره به این موضوع که برخی مدعی هستند پذیرش توافقنامه به مثابه بازگشت به ۱۰ سال قبل است، بیان کرد: این کار بازگشت به ۱۰سال گذشته و عقب گرد نیست.

کوثری خاطرنشان کرد: اما مسئله این است که سبب کند شدن غنی سازی ما می شود چون ۱۰ سال قبل ما حتی ۱۰ سانتریفیوژ نداشتیم اما الان ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ داریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تاکید کرد: این که می‌گویند همین تعداد سانتریفیوژ را که دارید کافی است نمونه زورگویی است.

بر اساس توافقنامه حق هسته ای ما تثبیت شد

وی گفت: در این شرایط، سوال این است که برچه اساسی ما باید این تعداد سانتریفیوژ داشته باشیم و آن ها تعدادی بیشتری سانتریفیوژ داشته باشند.

کوثری، اظهار کرد: اما این که یک توافقنامه تصویب شد و بر اساس آن خیلی شفاف حق انرژی هسته ای حق ما دانسته شد، این نشان دهنده مقاومت و ایستادگی ما بر سرحقمان بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به برخی امتیازات نظیر برداشتن تحریم ها، پتروشیمی، طلا و جواهر، گفت: این که می گویند ما امتیازاتی مثل طلا، جواهرات، پتروشیمی را به شما دادیم و تحریم را برداشتیم نیز جای بررسی دارد.

پرونده هسته ای باید به آژانس برگردد

وی تاکید کرد: مهمترین سوال این است که این اصل تحریم بر چه پایه ای شکل گرفته است، این یعنی زور گویی. بنابراین چیزی که هست امتیازی بالنده نیست.

کوثری اظهار کرد: این مسئله را باید در نظر بگیریم که این توان تیم مذاکره کننده بود و در این ۶ ماه باید مواظب باشیم و این مسئله را پیگیری کنیم تا غنی سازی ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار کرد: در این مدت باید تحریم ها برداشته شود، کارها روال و منطق عادی خودش را طی کند.

وی تاکید کرد: باید در این مدت پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت به آژانس برگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *