دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
کریمی در میزگرد فضانورد ایرانی مطرح کرد:

توسعه هوافضا در اسناد بالادستی کشور

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 327862
رئیس پژوهشگاه فضایی و عضو هیئت علمی گروه هوافضای خواجه نصیر از جایگاه توسعه عظیم هوافضا در اسناد بالادستی کشور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمود کریمی رئیس پژوهشگاه فضایی و عضو هیئت علمی گروه هوا فضای خواجه نصرالدین طوسی عصر امروز (سه‌شنبه) در میزگرد برگزار شده در حاشیه چهارمین نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به ضرورت‌های فضایی شدن کشور گفت: زمانی که چین اولین انسان خود را در مدار زمین قرار داد رئیس جمهور این کشور آقای هوجین تائو گفت که این دستاورد مدرکی است که چین را به قله‌های علم و فناوری می‌رساند.

وی افزود: ایران نیز زمانی که اولین پرتاب فضایی خود را با موفقیت به انجام رساند سخنگوی وزارت امور خارجه همین جمله را تکرار کرد مسئله مهم اینجاست که این شباهت‌ها تصادفی نیست و موفقیت فضایی باعث تقویت کشورها در اثبات مشروعیت و قدرت‌شان می‌شود.

کریمی همچنین با اشاره به جایگاه حوزه فضا در اسناد بالادستی کشور خاطرنشان کرد:‌ جایگاه حوزه فضا در اسناد بالادستی و مرجع کشور است و ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سازمان فضایی ایران و نحوه تعامل با نیروهای مسلح در مردادماه سال ۹۲ صادر شده است.

وی افزود: در سند بالادستی دیگر که نقشه جامع علمی کشور است به صورت قانونی از روی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع اشاره شده است و سند چشم‌انداز توسعه کشور و سند جامع توسعه هوا فضای کشور نیز دیگر سندهایی هستند که بر توسعه صنعت هوا فضا تأکید داشته‌اند.

رئیس پژوهشگاه فضایی با اشاره به موضوع ارسال انسان به فضا باتوجه به اهداف برنامه‌های فضایی کشور گفت: در اهداف و برنامه‌های فضایی در افق ۱۴۰۴ نیز دستیابی به جایگاه هوا فضا و ارسال انسان به فضا گنجانده شده است.

کریمی تأکید کرد: سنجش از دور و مشاهده زمین، علوم و اکتشافات فضایی، موقعیت‌یابی و ناوبری فضایی، و زیست فضا حوزه‌های فضایی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: صنایع فضایی در چهار قالب حوزه‌های فضایی، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه فناوری‌ها، توسعه سامانه‌ها و کاربران سنجش از دور تعریف می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی در پایان تأکید کرد: سازماندهی متناسب با فرایند بومی‌سازی فناوری‌های فضا و رسوب دانش در کشور، تمرکز بومی‌سازی فناوری فضایی در راستای ارائه خدمات فضایی پایدار و تدوین اهداف کلان فضایی کشور در افق ایران ۱۴۰۴ مستند بر اسناد بالادستی رویکردها در توسعه راهبرد فضایی ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *