يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

واکنش ایران کی و چگونه خواهد بود؟

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب: 327016
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایران در قبال انفجارهای اخیر روی داده در نزدیکی سفارت ایران در بیروت سکوت نخواهد کرد و پاسخ این اقدام تروریستی را در جای مناسب خود خواهد داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه «البناء» لبنان در مقاله‌ای در به قلم «هتاف دهام» در تحلیلی بر انفجارهای اخیر روی داده در بیروت که سفارت ایران در لبنان را هدف قرار داده بود، نوشت: ایرانی‌ها مردمی صبور و با تجربه‌ای هستند و در این تردید وجود ندارد که ایران نسبت به حوادث رخ داده در بیروت بی‌تفاوت نخواهد بود تا حدی که برخی می‌گویند ایران به شدت پاسخی کوبنده به ریاض خواهد داد.
 
«حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران در خلال تماس‌های تلفنی که با برخی از مسئولان و مقامات بین المللی پس از این انفجار داشت، بر این نکته تأکید کرد که انفجار تروریستی که در نزدیکی سفارت ایران در لبنان اتفاق افتاد،‌ خطری بزرگ و به نوعی عبور از خطوط قرمز است.
 
این در حالی است که ایران انگشت اتهام را به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفت؛‌ چراکه بر این باور است، حتی اگر به شکل مستقیم در این اقدام تروریستی دخیل نباشد، اما سود برنده اصلی از اقدامات تکفیری‌هایی است که از بعد مالی و تبلیغاتی از جانب عربستان سعودی حمایت می‌شوند و اقدامات تروریستی و مخربی را در لبنان، سوریه و عراق انجام می‌دهند.
 
به گزارش منابع آگاه، ایران تصمیم گرفته نسبت به این اقدام به شدت واکنش نشان دهد و نسبت به حوادث موجود در «بئر حسن» هرگز بی‌تفاوت نخواهد گذشت.
 
همچنین به دلیل متهم کردن رژیم صهیونیستی به دست داشتن حوادث جاری، همچنان زمینه جهت تفاهم  میان ایران و عربستان  سعودی که خود اکنون در حالتی اسف بار به سر می‌برد‌، بعید به نظر می‌رسد.
 
به نظر یکی از کارشناسان امور استراتژیک عربستان سعودی اکنون درجایگاه کشورهای قوی و قدرتمند قرار ندارد، چراکه تمامی نقشه‌ها و اقدامات شوم این کشور در سوریه به شکست انجامیده است. شکست‌های پی در پی گروه‌های تروریستی و شورشیان مسلح در منطقه «القاره» در ریف دمشق که نقطه ارتباط با منطقه «القلمون» به شمار می‌آید، گواهی بر این ادعا است.
 
همچنین سقوط منطقه «القلمون» به دست ارتش سوریه، به این معناست که بحران در سوریه و جنگ در این کشور دیگر به پایان خود رسیده و عربستان سعودی شکست همه جانبه‌ای را در این کشور متحمل شده است.
 
همچنین مدت زمانی که آمریکا تا 15 دسامبر آینده به ریاض داده بود تا شاید بتواند موازنه‌ای به سود خود و گروه‌های مسلح در میدان‌ها و جبهه‌های مختلف سوریه ایجاد کند، در حالی‌که سه هفته اول این مهلت داده شده، بهترین دلیل بر ادامه شکست‌ها و ناکامی‌های گروه‌های مسلحی بود که خسارت‌های هنگفتی را در جبهه‌های مختلف درگیری متحمل شدند و بیش از آن نیز متحمل خواهند شد.
 
جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به شدت به همین طریق پاسخ این اقدام را بدهد، بدون اینکه در این راه بازدارنده‌ای داشته باشد، اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که ایران همچون دشمن این‌گونه واکنش نشان نخواهد داد.
 
به دیگر سخن ایران هرگز مقابله به مثل نخواهد کرد، چراکه یقین دارد، این راه جز شکست راه به جایی نخواهد برد، با وجود آنکه از لحاظ نظامی قادر است که در یمن به شدت نسبت به اقدامات عربستان سعودی پاسخ دهد و ریاض را دچار خسارت‌های بیشتر و سنگین‌تر از آنچه در لبنان به ایران وارد کرد، سازد. همچنین در بحرین، ولی تهران هرگز به چنین رفتارهای غیر اخلاقی دست نخواهد زد.
 
اما در عین حال هرگز عجیب نخواهد بود که دوستان جمهوری اسلامی ایران در یمن و عراق جهت ضربه زدن به منافع عربستان سعودی وارد عمل شوند. کاملا مبرهن است که ایران بازیگر استراتژیک و مهم در سطح منطقه‌ای است. در این راستا یکی از کارشناسان و متخصصان امور ایران به این نکته اشاره می‌کند که تهران نه تنها هرگز از حمایت از سوریه دست بر نخواهد داشت، بلکه برای شکست ریاض در دمشق و نیز سرعت بخشیدن به اقدامات خود در دو جنبه میدانی و سیاسی وارد عمل خواهد شد.
 
از سوی دیگر جو بین المللی پس از انفجار رخ داده در لبنان و نیز تماس تلفنی «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهوری ایران، و همچنین محکوم کردن چنین اقدامی از جانب شورای امنیت سازمان الملل و ذکر این نکته که مبنای  اساسی حل اختلافات، همراهی با ایران در راستای حل سیاسی بحران سوریه است،‌ خود عاملی قدرت بخش و نیز انگیزه‌ای مهم جهت تفاهم با غرب به ویژه بر سر مذاکرات هسته‌ای با گروه پنج به اضافه یک خواهد بود که حتی در بدبینانه‌ترین پیش بینی‌ها جمهوری اسلامی ایران برنده و سود برنده اصلی آن خواهد بود.
 
از سوی دیگر به گزارش منابع نزدیک، حزب الله لبنان در نبرد‌هایی که در منطقه «القلمون» در جریان است، جهت از بین بردن ارتباط میان تروریست‌ها به ویژه در مثلث الزبدانی، القلمون و عرسال تمام تلاش خود را به کار خواهد بست که حضور این نیروها نیاز اساسی و  مبرم اعزام تروریست‌ها از لبنان به سوریه و به عکس خواهد بود.
 
در این راستا عربستان سعودی که پس از به اصطلاح ماجراجویی‌های خود در عرصه بین الملل، اکنون در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، عزلت و گوشه‌نشینی اختیار کرده است؛ از یک‌سو آمریکا پس از شکستهای ریاض در سوریه این کشور را به حال خود رها کرده و می‌توان گفت چنان که پیشتر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و شیخ جاسم بن حمد، نخست وزیر این کشور در جنگ با سوریه متحمل شکست شدند، هرگز شکست سیاست‌های شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و نیز «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان سعودی در آینده‌ای نه چندان دور بعید نخواهد بود.
 
اما تا زمان حل شدن این موضوع، همچنان عملیات تروریستی در لبنان ادامه خواهد داشت و اوضاع امنیتی نیز به این شکل پیش خواهد رفت.  از این رو اتفاقات اخیر در منطقه «بئر حسن»، افقی جدید را خواهد گشود، چراکه دوام اوضاع به شکل ممکن هرگز امکان‌پذیر نخواهد بود؛ زیرا یا مشکلات از طریق واسطه‌گری حل خواهد شد و یا جنگی تمام عیار در خواهد گرفت. 
 
حزب الله لبنان که تا کنون در موضوع مربوط به دولت این کشور نرمش بسیاری از خود نشان داده بود، بر اساس گزارشات برخی منابع، نسبت به مسائل جاری به شدت از خود واکنش نشان خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *