جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
معاون اول قوه قضاییه مطرح کرد:

عاشورا صحنه تقابل دین‌داری و دین‌گریزی

انحراف خواص جامعه را به بیراهه می‌کشاند
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۴۳
کد مطلب: 325316
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یکی از عوامل دین گریزی مردم را سکوت خواص جامعه دانست و گفت: انحراف خواص، جامعه را به بیراهه می کشاند همانطور که برخی از خواص با سکوت خود به قتل حسین (ع) رضایت دادند.
به گزارش جهان به نقل از  رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه دوشنبه شب در جمع عزاداران حسینیه اعظم زنجان، عاشورا را مظهر ایمان و استقامت دانست و گفت: خداوند در عاشورا تابلویی ترسیم کرد که زیبایی های عالم را در خود جای داده است که البته برای دیدن این زیبایی ها باید چشم زیبا بین داشت و به همین سبب است که بزرگان می گویند عاشورا مظهر ایمان، توکل، صبر، استقامت و اوج بندگی و عبودیت خداوند است و هر آنچه که از مضامین عالیه انسانی وجود دارد در این تابلوی زیبا یافت می شود.

وی در ادامه یاران امام حسین (ع) را دارای شخصیت های بزرگ و قابل تحلیل توصیف کرد و اظهار داشت: اکثر افرادی که با امام حسین (ع) در کربلا نقش آفرینی کرده اند به سبب این که همراه امام هستند و شخصیت آنها تحت تأثیر شخصیت الهی امام حسین (ع) قرار گرفته، ناچیز شمرده می شوند در حالی که هر کدام از نقش آفرینان کربلا یک دنیا سخن در خود داشتند و شخصیت بزرگ آنها قابل تحلیل و بررسی است.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه عاشورا را صحنه تقابل دو جلوه دین مدار و دین گریز دانست و تصریح کرد: عاشورا جلوه دین مداری و دین گریزی است که قسمت اول آن کسامی بودند که به سبب وابستگی روحی که با دین داشتند این دین مداری خود را در صحنه حمایت از امام خود نمایان کردند ولی قسمت دوم افرادی بودند که در مقابل امام (ع) ایستادند و شاید دین گریز هم شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود کورکورانه دانستن تقلید از مراجع عظام را غیر منطقی تلقی و خاطر نشان کرد: برخی ها تقلید از مراجع را مانند تقلید کورکورانه تلقی کرده و آن را غیر منطقی می دانند که در جواب می توان از آنها پرسید وقتی شما مریض می شوید فقط به حرف چه کسی گوش می دهید؟ که حتما به حرف پزشک چون متخصص در آن موضوع است گوش می دهید؛ از این رو مراجع نیز چون در فقه و مبانی اسلامی متخصص هستند هر چه گفتند باید پذیرفته شود و این با تقلید کورکورانه که امری مذموم در اسلام است فرق دارد.

وی در ادامه تقلید از الگوهای غربی را کورکورانه خواند و عنوان کرد: تقلید کورکورانه یعنی این که برخی از جوان ها از الگوهای دست ساز غربی که آن را برای تبعیت جوانان از آنها ساخته اند، به طور نادانسته تقلید می کنند و در جواب این که چرا نماز نمی خوانید می گویند که ما به خود خدا رسیده ایم؛ حال سؤال اینجا است که آیا مگر بدون راه دین هم که برنامه جامعی برای رسیدن به خداوند دارد، می شود از راه های دیگری هم به خدا رسید.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه دین را دارای چاچوب های معینی دانست که بایدها و نبایدهایی برای آن تعریف شده است و ابراز داشت: دین برای همه امور بایدها و نبایدهایی را تعریف کرده است و برای هر چیزی چهارچوبی دارد، بنابر این ما آزاد نیستیم تا هر کاری انجام دهیم و از هر جهت رها نیستیم و در واقع انسان رها دین مدار نیست که یکی از دلایل دین گریزی هم عدم پذیرش مسؤولیت از سوی افراد جامعه و شانه خالی کردن از زیر بار تکلیف است.

وی در ادامه افزود: یکی از عوامل مهم دین گریزی در جامعه اسلامی انحراف و به حاشیه کشانده شدن خواص جامعه است که مصادیق آن را در تاریخ فراوان می توان یافت که یکی از مصادیق آن همان سکوت خواص در برابر قتل حسین (ع) است که با این کار به شهادتش رضایت دادند و دیگران نیز با بالا بردن شمشیر به شهادتش رضایت دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *