چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۱۴
۷

اشتباه مولوی درباره عزاداری اباعبدالله(ع)/ جواب علامه امینی

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 325261
حجت الاسلام عالی درشب تاسوعای حسینی در هیئت ریحانة الحسین گفت: محبت اهل بیت(ع) یکی از مصادیق بارز تولی و تبری است اینکه در برابر جبهه حق تسلیم باشیم و دربرابر جبهه باطل موضع گیری کنیم.
اشتباه مولوی درباره عزاداری اباعبدالله(ع)/ جواب علامه امینی
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت الاسلام مسعود عالی سه شنبه ۲۱ آبان در شب تاسوعای حسینی در هیئت ریحانة الحسین به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امشب شب تاسوعای حسینی است مثل فردایی مبارزه بسیار شدیدی برای شکستن حصر آب پیش آمد ولی روز شهادت نیست. حضرت ابوالفضل (ع) این محاصره آب را شکست و تاسوعا با نام این بزرگوار گره خورده است.

اساس دین محبت اهل بیت است

وی افزود: امام صادق(ع) فرمود: هر چیزی پایه و اساسی دارد، اساس دین محبت ما اهل بیت است. در شب های گذشته بحث کردیم این محبت صرفاً عاطفه خالی نیست بلکه محبتی است که باعث می شود نسبت به جبهه باطل موضع گیری و نسبت به جبهه حق تعصب داشته باشیم. یک نفر از خراسان پای پیاده به مدینه رفت گفت یا امام باقر(ع) من پای پیاده برای دیدن شما آمده ام. امام فرمود: دین چیزی نیست به جز حب و بغض. این همان چیزی است که به تبری و تولی معروف است. پیغمبر(ص) در مسجد مسابقه ای برقرار کرد. پرسید: کدام رشته از دین است که ایمان را محکم تر و انسان را به خدا نزدیکتر می کند؟ یکی گفت: نماز یکی گفت: روزه یکی گفت: زکات. پیغمبر فرمود: نه ، تولی و تبری محکمترین رشته ایمان است. تولی و تبری موضع گیری ای است که نسبت به جبهه باطل در زمان خود و در هر زمان دیگر دارد. اینکه دربرابر جبهه حق تسلیم باشیم . تولی و تبری به یک معنایی جزو فروع دین است و به یک معنایی جزو اصول دین است. اصول دین چیزهایی است که باید اعتقاد به آنها داشته باشیم اما فروع دین اعمالی است که از سر اعتقاد به آن دست می زنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه معارف دینی تصریح کرد: تولی و تبری از این جهت جزو اصول دین است که دنباله امامت است. اعتقاد است که نسبت به اهل بیت محبت داشته باشیم و به جبهه مقابل بغض داشته باشیم. تولی و تبری و موضع گیری برای اهل بیت(ع) را باید با عملت نشان بدهی و اظهار کنی. بعضی از اعمال هستند مخفی تر بهتر هستند مثل صدقه، یا ذکر. اما یک سری اعمال است که باید فریاد بزنی مثل صلوات که شعار دین است. پیغمبر(ص) فرمود: صلوات بر من را بلند بفرستید. امام باقر(ع) فرمود یک کسی عمل نیک خودش را در همه جا نقل می کرد. خداوند گفت ثواب درجه پنهان کارش که هفتاد برابر ثواب علنی است در درجه علنی بنویسند باز عملش را تو بوق کرد خداوند فرمود عملش را از ثواب بردارید و بر عمل سیئه او بگذارید زیرا دیگر عمل او ریا شده است.

صلوات شعار اسلام است و باید بلند گفته شود

حجت الاسلام عالی اظهار داشت: بعضی اعمال باید در ظاهر، تیپ، سبک زندگی حتی در مدل شهرتان آشکار باشد مثل محبت به اهل بیت (ع). مسلمان باید یک چیزهایی را نشان دهد که مال این جبهه است و مال جبهه دیگر نیست. صلوات را باید فریاد بزنی زیرا شعار اسلام است تا بفهمانی که مال این جبهه هستی. اثر تربیتی صلوات بر کودک بیشتر از گفتن فلسفه نبوت و امامت به آنها است. زیرا بچه نمی داند که نبوت و امامت چیست اما با صلوات انس می گیرد.

اهمیت نامگذراری فرزند/گر اسم گذاری ها مهم نبود، امثال معاویه با آن نمی جنگیدند

وی افزود: یکی دیگر از مصادیق تولی و تبری اسمهایی است که برای فرزندانتان می گذارید. در روایت است وقتی بچه ای در خانه اتان به دنیا آمد اگر پسر بود تا هفت روز محمد و اگر دختر بود فاطمه صدایش بزنید. بعد از هفتمین روز اگر اسم دیگری می خواستید بگذارید می توانید. امام صادق(ع) فرمود در خانه ای که محمد ، علی، فاطمه، احمد، حسن و حسین باشد با برکت است و فقیر نمی شود. اگر اسم گذاری ها مهم نبودند امثال معاویه با این اسامی نمی جنگیدند. معاویه بخش نامه کرده بود اگر درخانه ای بچه ای به دنیا بیاید اسمش را علی بگذارند آن خانه را بر سر ساکنینش خراب کنند. مروان از بنی امیه بود به امام سجاد(ع) رسید، پرسید: اسمت چیست؟ امام(ع) گفت: علی. پرسید: اسم برادرت چیست؟ گفت آن هم علی. مروان گفت همه اش علی اسم دیگری نبود برای شما بگذارند. امام سجاد ماجرا را برای پدرش امام حسین(ع) تعریف کرد. امام حسین (ع) گفت به خدا قسم اگر صد پسر دیگر هم داشتم اسمشان را علی می گذاشتم.

زنی که محجبه است دائم پرچم اسلام را بلند می کند

این خطیب مذهبی ادامه داد: اما الان اسامی که روی بچه هایمان می گذاریم مال فرهنگ اهل بیت (ع) نیست چگونه می خواهیم تبری و تولی را نشان بدهیم. اگر اسمی گذاشتیم که مال فرهنگ مقابل اهل بیت(ع) است، آن را عوض کنیم. پیامبر(ص) از یک کسی پرسید: اسمت چیست؟ گفت عبدالعزا -عُزّا نام بتی بود- با آنکه آن فرد پیر بود، پیامبر(ص) گفت اسمت را عوض کن. یکی دیگر از مصادیق تبری و تولی که وابستگی ما را به جبهه حق نشان می دهد حجاب است. در ۲۰۰ سال قبل به آن طرف، مردمی که مسلمان هم نبودند بر حسب شرم و حیای ذاتی که داشتند پوشش مناسب داشتند. این در تاریخ هم اصلش هم عکسش موجود است. هند، یونان باستان به ویژه ایران باستان پوشش گشاد و بدن پوش بوده است. ولی بعد از رنسانس و در سالهای اخیر به خصوص که قرار شد از همه چیز لذت ببرند، لباسها بدن نما شد. آن وقت در این موقعیت اگر کسی حجاب داشته باشد مثل متدینین است. بالاترین نماد و نشانه دینی که فریاد می زند من مسلمانم، حجاب است.

عالی یادآورشد: لذا زنی که محجبه است دائم پرچم اسلام را بلند می کند و دائم در جهاد و ثواب است.حجاب را وقتی از کسی بگیرند یواش یواش اعتقادش را هم می گیرند محتوایش را هم می گیرند. فرانسوی ها در الجزایر اول حجاب را برداشتند تا حساسیت های دینی کم شود. وقتی این حجاب برداشته شود آدم نمی تواند پشت سر مسائل دینی خیلی دفاع کند. اگر حجاب یک پرچم در این زمان نیست چرا غرب اینقدر با یک متر روسری و پارچه می جنگد. اگر این نمادها و نشانه ها مهم نبودند چرا وهابیت اینقدر با آثار و ظواهر دینی مبارزه می کنند و آنها را از بین می برند. وقتی چنین کنند یواش یواش محتوای دینی هم از بین می رود. یکی دیگر از مصادیق تبری و تولی که آدم باید داد بزند اذان است .اذان ظهر و مغرب را صدایش را می شنویم اما اذان صبح خیر. یک موقع مغازه‌دارها هنگام اذان سر مغازه می ایستادند و اذان می گفتند. امیر المومنین(ع) حتی وقتی حاکم بود هر روز صبح با صدای بلند سر مناره اذان سر می داد.

اشتباه مولوی درباره عزاداری شهادت اباعبدالله(ع)/ جواب علامه امینی به کسی که بر عزاداری شیعیان خرده می گرفت

وی افزود: یکی دیگر از مصادیق تولی و تبری که خدا را شکر هر چه جلوتر می رویم محکم تر و پررنگ تر می شود مجالس عزاداری و سینه زنی برای امام حسین(ع) است. هزار و اندی سال است این مجالس چه جشن ها و چه عزاداری ها برای اهل بیت (ع) برگزار می شود و هر سال با عظمت تر می شود. امام صادق(ع) فرمود: من این جلسات را دوست دارم. خود ایشان جلسه می گرفت روضه داخل خانه اش برگزار می کرد و اهل بیت (ع) این مجالس را ترویج می کردند هر چند که ممنوع بود. این هیاهوها و عزاداری ها ارزشمند است. کسی روشنفکر بازی در نیاورد و بگوید به جای این عزاداری ها فلسفه قیام و نهضت امام حسین(ع) برای مردم گفته شود البته آن هم مفید است اما اگر اسلام یک جایی احتیاج به خون دادن پیدا کرد از این مجالس آماده خون دادن هستند نه فیلسوفان.

این خطیب مذهبی تصریح کرد: یکی از اشتباهات مولوی هم همین است؛ داستانی روایت کرده که عارفی در حلب یکی از شهرهای شیعه نشین رفته بود عزاداری مردم را دید پرسید چرا چنین می کنند گفتند مگر مسلمان نیستی امروز روز شهادت امام حسین (ع) است. گفت امام حسین(ع) در مکان اعلی اعلیین است. احتیاج به عزاداری ندارد اشتباه مولوی این است که فکر می کرد مردم برای جای امام حسین(ع) گریه می کنند اینکه همه می دانند جای امام در اعلی اعلیین است. این عزاداری ها به خاطر این است که ظلم ستیزی شود که دیگر چنین واقعه ای پیش نیاید. سرباز های امام زمان(عج) در این مجالس پرورش می یابند. یک کسی به علامه امینی گفت شیعه چه خبرش است که چنین عزاداری در کربلا می کند؟ علامه جواب بسیار قشنگی به او داد، گفت: ما در واقعه غدیر سرو صدا نکردیم شما آن را تحریف کردید و گفتید «من کنت مولاء فهذا علی مولا» یعنی هرکس دوست من است دوست علی هم باشد آیا آنهمه افرادی که پیامبر(ص) جمع کرد و یک ساعت و نیم برایشان خطبه خواند فقط برای گفتن همین جمله بود. این دیگر این همه مقدمه و جمع کردن ۱۲۰ هزار نفر نمی خواست.

داستان عزاداری علامه بحرالعلوم

این محقق و پژوهشگر حوزه معارف دینی تصریح کرد: علامه بحرالعلوم روز عاشورا در کربلا ایستاده بود دسته های سینه زنی از جلویش رد می شدند یک وقت دسته توِیرِج رد شد علامه یک هو عمامه را برداشت داخل جمعیت پرید و شروع کرد به سر و سینه زدن شاگردانش هم چنین کردند وقتی تمام شد از او پرسیدند که چرا چنین کردی گفت به خاطر اینکه امام زمان(عج) را پای پیاده در سر این هیئت دیدم که بر سر و سینه می زد جایز ندانستم من بایستم.

حجت الاسلام عالی در پایان گفت: دیشیب از سید کریم کفاش گفتم اینکه با امام زمان شوخی داشت از او پرسیدند: چطور به این مقام رسیدی؟ گفت من عاشق امام زمان بودم به جدم پیغمبر(ص) توسل کردم که باید امام زمان(عج) را ببینم. پیغمب(ص) به من گفت اگر می خواهی حضرت را ببینی باید شب و صبح برای امام حسین(ع) گریه و عزاداری کنی و من چنین کردم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غریب
Norway
چه دردیه که در مورد کلام بزرگان راحت نظر بدیم
سخن در فهم حرف بخردان است نه تعجیل سخن در رد آن است
این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.امام خمینی
حاجی اقا فکر کنم ان موقع کل مسلمان جهان هم 120 هزار نفر نمی شدن.....
ali
Iran, Islamic Republic of
شما چقدر قشنگ فکر می کنی
م.م
السلام علیک یا اباعبدالله
منکه چند بار حرفهای اینفرد را در تلویزیون دیدم و شنیدم بیاد ان داستان افتادم که خانی به پسرش گفته بود در جاهای بالا بنشین و حرفهای گنده بزن ......
نتیجه؟