چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱

۱۰۰ هواپیمای زمین‌گیر داریم

يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 324635
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تدوین اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی و تصویب آن توسط هیئت دولت تا پایان سال گفت: در حال حاضر ۲۴۳ فروند هواپیما در ناوگان هوایی داریم که ۱۰۰ فروند آنها عملیاتی نیستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عباس آخوندی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در شرایط بسیار سخت و تحت تحریم‌های بین‌المللی که علیه ایران روا شده است اداره صنعت هوایی و نگاه‌ داشتن این صنعت و همچنین سرویس‌دهی به مردم کار بسیار بزرگی است. بسیاری از قدرتها دنبال این هستند که صنعت هوایی ایران نتواند عملیات انجام دهد اما با این حال پروازها به نقاط داخلی و خارجی همچنان برقرار است.

وی با اشاره به اینکه براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور قرار است در منطقه جایگاه برجسته‌ای باشیم، گفت: در رقابت با کشورهای دیگر که از نظر دانش، نیروی انسانی و تاریخچه از ما عقب‌تر هستند کار دشواری داریم چرا که آنها محدودیت‌های تحریم را ندارند.

وزیر راه و شهرسازی وضعیت کنونی صنعت هوایی را هزینه استقلال ایران دانست و گفت: این هزینه را با جان و دل می‌پذیریم و تلاش خواهیم کرد تا خدمات حداکثری را در حمل و نقل هوایی به مردم ایران ارائه دهیم.

آخوندی با بیان اینکه برنامه ۵ ساله پنجم توسعه برای ما ماموریت‌هایی را تعیین کرده است، اظهار داشت: در کوتاه مدت به این برنامه توجه می‌کنم و سعی خواهم کرد آن را اجرا کنم. این برنامه از نظر توسعه زیرساختها ماموریت‌هایی را قائل شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح توسعه فرودگاه امام، تشکیل شهر فرودگاهی امام خمینی و ایجاد بندر خشک در این فرودگاه با هماهنگی سایر مدهای حمل و نقل از جمله ریل و جاده برای ساماندهی حمل و نقل ترکیبی یکی از ماموریت‌های مهمی است که باید آن را اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با کسری منابع زیادی از نظر بودجه در این صنعت مواجه هستیم، گفت: مهمتر از این یک نوع کار بین رشته در حمل و نقل کمتر داشته‌ایم. در این راستا فعال شدن مناطق ویژه اقتصادی، مناطق آزاد و فرودگاه امام نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت ایران خواهد داشت.

آخوندی یکی از روش‌های تامین منابع مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه‌ها را جذب سرمایه‌های خارجی دانست و گفت: همچنین می‌توان از روش‌هایی از جمله فاینانس و سیستم بخش خصوصی و عمومی هرچه سریعتر پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی در حال تدوین است ابراز امیدواری کرد: این اساسنامه تا پایان سال توسط هیئت دولت تصویب شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه آزادسازی در صنعت هوایی براساس قانون باید در ۲ مرحله انجام می‌شد، گفت: متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما و پس از آن آزادسازی باید براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم انجام می‌شد لذا از رئیس سازمان هواپیمایی می‌خواهم برنامه زمانبندی دقیقی را برای این کار ارائه دهد.

* بهبود کارایی و بهره‌وری صنعت هوایی

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر بهبود کارایی و بهره‌وری در صنعت هوایی گفت: هوانوردی ویترین نظام است بنابراین فرودگاه‌ها باید در شأن مسافران خارجی و ملت ایران باشد. رفاه، آسایش و ایمنی مسئله مهمی است که با بازبینی فرآیند فرودگاه‌ها سطح آنها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ما فرودگاه‌های شادابی می‌خواهیم گفت: در فرودگاه‌ها با یکسری محدودیت‌های کنترلی مواجه می‌شویم که همه چیز را از دید کنترلی می‌بینیم. لازم است این کنترل در فرودگاه‌ها غیرمحسوس انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه باید سازمان هواپیمایی کشوری محیط فعالیت اقتصادی را برای فعالان صنعت هوایی ایجاد کند، گفت: در این راستا باید ریسک و مخاطره در محیطی کسب و کار به حداقل برسانیم و در یک افق دراز مدت در توسعه ناوگان عمل کنند.

* ۱۰۰ فروند هواپیما در دایره سرویس‌دهی نیستند

آخوندی با اشاره به اینکه ناوگان هوایی کشور دارای مشکلاتی است، گفت: بر اساس آماری که آقای پهلوانی به بنده دادند در حال حاضر ۲۴۳ فروند هواپیما در ناوگان هوایی داریم که ۱۰۰ فروند آنها از دایره سرویس‌دهی خارج هستند این مسئله شایسته ما نیست. مخالفان نظام تلاش کردند موانعی برای دسترسی ما به قطعات و سیستم نگهداری هواپیماها ایجاد کنند اما ما باید با تدبیر و اعتماد به خبش خصوصی وضع نگهداری هواپیماها را بهبود بخشی و ناوگان را توسعه دهیم.

وی با اشاره تحرکات دولت تدبیر و امید در سطح بین‌المللی گفت: موقعیت‌های بهتری در سطح جهانی در حال ایجاد است و چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای فراروی ماست از این رو می‌توانیم در جهت تامین خدمات، بهبود ناوگان، کاهش سن ناوگان و توسعه آن به موقعیت‌های بهتری دست یابیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی برای توسعه ناوگان باید از منابع صندوق توسعه ملی بهره‌مند شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ل اراکی
Sweden
باسلام.

الان حتی خیلی از کشورهای صنعتی روی گسترش خطوط ریلی سرمایه گذاری میکنند. چرا ما اینکار را نمیکنیم. این واقعا جای تاسف است که ما هنوز به دنبال حمل و نقل بار و مسافر با کامیون و هواپیما هستیم.