پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
نجفی:

سازمان میراث فرهنگی، وزارتخانه نمی‌شود

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب: 324482
نجفی از تلاش این سازمان برای احیای شورای عالی میراث فرهنگی خبر داد وگفت: قدرت مانور و انعطاف نهاد ریاست جمهوری برای اداره سازمان میراث فرهنگی هر نوع تصمیمی را برای تبدیل آن به وزارتخانه بی‌معنا کرده است.
به گزارش جهان به نقل از خانه ملت، محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با یادآوری زمزمه‌هایی مبنی بر تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، گفت: اصولاً کارمیراث فرهنگی و گردشگری هر دو کارهای میان بخشی و فرابخشی هستند و یک وزارتخانه به تنهایی نمی تواند این کار را عهده دار شود.

وی از جلسه مشترک مسئولان سازمان میراث فرهنگی با کارگروه کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه خبر داد ‌وافزود: توان نهاد ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی به عنوان یکی از معاونت‌های آن برای اداره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار بالا است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ادامه داد: قدرت مانور و انعطاف نهاد ریاست جمهوری برای اداره سازمان میراث فرهنگی هر نوع تصمیمی را برای تبدیل آن به وزارتخانه بی‌معنا کرده است، از این رو باز هم برای بهره‌گرفتن از نظرات اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مقرر شد در یک جلسه خاص با کارگروه کمیسیون فرهنگی مسائل مختلف مطرح و توافقی در این خصوص حاصل شود.

**اولویت سازمان؛ رفع آشفتگی و بازگشت انسجام است

نجفی در تشریح اولویت‌های سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: در حال حاضر به لحاظ شرایط موجود و درهم‌ریختگی که در درون سازمان وجود دارد قبل از هر چیزی باید بنای کار‌ها بر رفع آشفتگی و بازگشت انسجام به بدنه سازمان باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد انسجام و رفع به هم ریختگی موجود در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اولویت اصلی پس از تصدی بر این سازمان بوده است، افزود: از اهم برنامه‌های سازمان در حال حاضر سر و سامان بخشیدن به تمامی فعالیت‌ها از جمله نیروی انسانی، شرایط فیزیکی و امکانات است.

**تنها ۶۰۰ نفر از نیروهای سازمان میراث فرهنگی رسمی هستند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با تاکید بر اینکه هر چه سریع‌تر باید مشکلات موجود در سازمان با همکاری مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی مرتفع شود، تصریح کرد: متاسفانه از ۲ هزار کادری که در ستاد مرکزی سازمان مشغول هستند تنها ۶۰۰ نفر آن‌ها رسمی بوده و مابقی به صورت قراردادی مشغول به کار در این سازمان هستند.

وی آمار مربوط به نیروهای رسمی سازمان میراث فرهنگی را ناامید کننده خواند وگفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نظر بودجه، شرایط فیزیکی، امکانات ساختمان و فضای کاری در شرایط بسیار بدی قرار دارد.

نجفی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های مثبتی که در سازمان مذکور در حال انجام است از سال آینده باید منتظر نمود ظاهری نتایج مثبت در حوزه‌های گردشگری، میراث و صنایع دستی باشیم.

وی درباره حضور خود در کمیسیون فرهنگی مجلس٬ گفت: با توجه به ارتباط مستقیم کمیسیون فرهنگی با مجموعه مسایل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لازم است ارتباط تنگاتنگی با این کمیسیون باشیم اما تاکنون به علت نداشتن برنامه‌ای منسجم در کمیسیون حضور پیدا نکردیم.

نجفی افزود: هفته گذشته پس از تهیه برنامه‌ای قابل ارایه برای تعامل بیشتر با کمیسیون فرهنگی به مجلس آمدم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه هر نوع تصمیم‌گیری درباره سازمان میراث فرهنگی باید از کانال کمیسیون فرهنگی مجلس انجام گیرد، تصریح کرد: در جلسه هفته گذشته در کمیسیون فرهنگی مجلس ابتدا گزارشی در مورد وضعیت فعلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هر یک از ۳ بخش ارایه کردیم.

وی در تشریح محورهای مطرح شده در کمیسیون فرهنگی مجلس، افزود: در حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس توضیحاتی درباره مشکلات موجود در سازمان میراث فرهنگی از جمله منابع انسانی، بودجه و اعتبار، امکانات فیزیکی، ضعف‌ها و اشکالاتی که در وضعیت فعلی سازمان وجود دارد داده شد.

نجفی با بیان اینکه رویکردها و برنامه‌های جدید سازمان نیز به کمیسیون فرهنگی مجلس ارایه شد، تصریح کرد: با صحبت‌هایی که صورت گرفت برداشت و رویکرد کمیسیون نسبت به سازمان و مدیریت جدید آن بسیار مثبت بود.

وی با تاکید بر اعلام حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به مجموعه مسایل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: برنامه‌های جدیدی از سوی اعضای کمیسیون مذکور در خصوص بهبود شرایط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شد که ما آن‌ها را در قالب برنامه‌ها برای اجرایی شدن خواهیم گنجاند.

**تقویت گردشگری خارجی؛ پیشنهاد کمیسیون فرهنگی

نجفی در تشریح پیشنهادات کمیسیون فرهنگی مجلس، از نگاه مثبت مجلس به تقویت گردشگردی خارجی خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بر این باورند که پتانسیل‌های خوبی برای توسعه گردشگری سلامت، زیارتی و طبیعت در کشور وجود دارد که البته این موضوع مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز هست.

**احیای شورای عالی میراث فرهنگی در دستور کار

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از تلاش این سازمان برای احیای شورای عالی میراث فرهنگی خبر داد و تاکید کرد: از مجموعه مذاکرات انجام شده به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون فرهنگی هم به این موضوع نگاه مثبتی دارند.

وی با بیان اینکه متأسفانه شورای مذکور با اینکه منشأ و منبع قانونی دارد در سال‌های گذشته به طور کامل تعطیل شد، افزود: به تازگی نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری از سوی سازمان میراث فرهنگی برای احیای شورای مذکور ارسال شده است.

**تلاش برای افزایش اعتبارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در لایحه ۹۳

نجفی با بیان اینکه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد به کمبود اعتبارات در سازمان میراث و به طور کل اعتبارات فرهنگی کشور هستند، افزود: ما باید در دولت تلاش کنیم در لایحه بودجه ۹۳ سطح این اعتبارات را بالا ببریم و نمایندگان در کمیسیون فرهنگی مجلس نیز می توانند حمایت خود را در حین بررسی لایحه بودجه نشان دهند.

معاون رئیس جمهور در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با پر اهمیت خواندن سبک زندگی ایرانی – اسلامی، تصریح کرد: مسئله سبک زندگی ایرانی-اسلامی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند در اصل باید از مسیر میراث فرهنگی به جامعه تبلیغ شود که در این زمینه هم اتفاق نظر بین سازمان میراث فرهنگی و اعضای کمیسیون فرهنگی وجود داشت.

**ضرورت پیگیری سبک زندگی ایرانی- اسلامی از کانال سازمان میراث فرهنگی

وی با بیان اینکه پایه و اساس صنایع دستی و میراث فرهنگی در کشور فرهنگ آن است، تاکید کرد: همه برنامه‌های ۳ بخش سازمان میراث فرهنگی را در چارچوب مسایل عمومی‌تر فرهنگی کشور تدارک خواهیم دید.

معاون رئیس‌جمهور در پایان از آمادگی این سازمان برای حضور در مجلس و همکاری با اعضای کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون مرتبط یا موضوعات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *