چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تلاش اسلام‌آباد برای امتیاز‌گیری از آمریکا

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب: 324463
در حالی که حدود ۱۰ روز از کشته شدن فرمانده طالبان در حمله پهپاد آمریکایی به پاکستان و مختل شدن روند صلح در این کشور می‌گذرد، موضوع مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو به یکی از بحث‌های داغ این روزها در پاکستان بدل شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حالی که حدود یک هفته از کشته شدن فرمانده طالبان در حمله پهپاد آمریکایی به پاکستان و مختل شدن روند صلح در این کشور می‌گذرد، مقامات اسلام‌آباد در حال بررسی موضوع مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو هستند.

«حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان، جمعه ۲ هفته پیش در حمله پهپادهای آمریکایی به منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» کشته شد.

این حمله درست یک روز قبل از مذاکره طالبان با هیئت نمایندگی دولت پاکستان انجام شد که این موضوع واکنش تند مقامات اسلام‌آباد و حتی خود طالبان را به دنبال داشت.

مقامات اسلام‌آباد در انتقاد به این حمله، این اقدام واشنگتن را باعث مختل شدن روند صلح دانستند و سخنگوی طالبان نیز با متهم کردن دولت پاکستان به همکاری با آمریکا، اعلام کردند که مذاکره با چنین دولتی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

در پی این تحولات، «عمران خان» رهبر حزب «تحریک انصاف پاکستان» اعلام کرد که در واکنش به این حمله مسیر تدارکاتی ناتو را در ایالت «خیبرپختونخواه» مسدود می‌کند.

حزب عمران خان هم اکنون حکومت ایالت خیبرپختونخواه که محل عبور یکی از ۲ مسیر تدارکاتی نیروهای ناتو مستقر در افغانستان است را بر عهده دارد.

* طرح ۳ مرحله‌ای عمران خان

برهمین اساس، حزب تحریک انصاف، طرح ۳ مرحله‌ای را برای مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو اعلام کرده است که طبق آن:

در مرحله اول، در مجالس ایالتی و مجلس ملی قطعنامه‌ای برای مقابله با حمله پهپادها تصویب خواهد شد.

در مرحله دوم و در صورت عدم حل این مشکل، دولت خیبرپختونخواه به روش خود درصدد توقف ارسال تدارکات ناتو برمی‌آید و تلاش می‌کند جلوی فعالیت کسانی که از ارسال تدارکات ناتو حمایت می‌کنند گرفته شود.

در مرحله سوم نیز این حزب با سایر احزاب ائتلاف کرده و مانع انتقال تدارکات ناتو در سراسر کشور می‌شود.

به نظر می‌رسد حزب تحریک انصاف پاکستان که یک روز پس از حمله عنوان کرده بود در صورت حمله مجدد هواپیماهای بدون سرنشین جلوی فعالیت ناتو را خواهد گرفت، به دنبال عملی کردن تصمیم خود است.

اعضای این حزب چند روز پیش با تشکیل جلسه در لاهور به این نتیجه رسیدند که حزب تحریک انصاف به تنهایی نمی‌تواند ارسال تدارکات ناتو را قطع کند و برای انجام این کار تمام احزاب سیاسی از جمله احزاب مخالف دولت باید متحد شده و قطعنامه‌ای را به اتفاق آراء به تصویب برسانند. همچنین باید از دولت فدرال درخواست کنند تا مانع فعالیت ناتو در کشور شود.

عمران خان هفته گذشته نیز با حضور در مجلس این کشور درباره تبعات حمله پهپادهای آمریکایی به منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» که موجب کشته شدن حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان شد هشدار داد و تصریح کرد که در صورت عدم واکنش مناسب دولت به این حادثه، مسیرهای تدارکاتی ناتو در ایالت «خیبرپشتونخواه» را بعد از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) مسدود می‌کند.

در همین حال، «حامد خان» رهبر سابق حزب تحریک انصاف در مصاحبه با روزنامه «امت» پاکستان گفت: ما ترجیح می‌دهیم احزاب مختلف سیاسی به جای فعالیت یکجانبه با هم متحد شوند و بر اساس تصویب یک قرارداد از ارسال تدارکات ناتو جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه هرگاه اسلام‌آباد در مسیر صلح گام برمی‌دارد با سنگ‌اندازی‌های واشنگتن مواجه می‌شود، افزود: ما بیشتر از این نمی‌توانیم این اوضاع را تحمل کنیم. اگر دولت فدرال نتواند اقدامی بکند گزینه‌های دیگری مطرح خواهد شد و ما هر گزینه‌ای را برای جلوگیری از ارسال تدارکات ناتو امتحان می‌کنیم.

* اختلاف نظر رهبران سیاسی پاکستان درباره مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو

این در حالی است که به گفته برخی منابع، دولت برای تصمیم‌گیری درباره ارسال تدارکات ناتو با رهبران سیاسی در ارتباط است.

در پی کشته شدن رهبر طالبان در حمله پهپادهای آمریکایی در وزیرستان که تهدیدی برای اتحاد و استقلال و صلح و امنیت پاکستان بود، دولت فدرال تصمیم گرفت به این مسئله واکنش جدی نشان دهد و در این زمینه با تمام رهبران سیاسی به توافق برسد.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که وزیر کشور به نیابت از دولت پاکستان با تمامی سیاستمداران کشور ارتباط برقرار کرده و این در حالی است که چند روز پیش نشست احزاب سیاسی در اسلام‌آباد با موضوع تجدید نظر در روابط پاکستان و آمریکا و جنگ علیه ترور برگزار شد.

این احتمال وجود دارد که دولت فدرال قصد دارد با یک مشاوره متقابل سیاسی در این باره تصمیم‌گیری کند.

در همین حال، سایر احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان نیز خواهان پاسخ مناسب دولت مرکزی پاکستان به حملات پهپادهای آمریکایی شدند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که «منور حسن» رهبر حزب «جماعت اسلامی پاکستان» خواستار برخورد با نیروهای ناتو شده است.

حزب «جماعت‌الدعوه» حمایت خود را از این تصمیم اعلام کرده است و «مولانا سمیع‌الحق» رهبر «شورای دفاع پاکستان» (که متشکل از بیش از ۴۰ حزب مهم سیاسی و مذهبی پاکستان است) نیز عنوان کرده است در صورتی که دولت فدرال و حزب تحریک انصاف تصمیم به برخورد با ناتو بگیرند این شورا نیز از این تصمیم حمایت کرده و به صورت همه جانبه به آنها کمک خواهد کرد.

البته، به نوشته روزنامه امت، برخی رهبران سیاسی پاکستان از جمله حزب حاکم «مسلم لیگ نواز» نگران واکنش آمریکا به بسته شدن مسیر تدارکاتی ناتو هستند.

همچنین «آفتاب شیر» رهبر یکی از احزاب موتلف با دولت گفت که درباره این مسئله با آنها مشورتی صورت نگرفته است و بنابراین وی نمی‌تواند تصمیمی در این باره بگیرد.

* بستن مسیر تدارکاتی ناتو؛ بحث داغ نمایندگان مجلس

این در حالی است که چند روز پیش، این موضوع یکی از موضوعات داغ در صحن مجلس پاکستان بود.

«شیخ رشید احمد» رهبر حزب «مسلم لیگ شاخه عوامی» و عضو مجلس ملی در این جلسه گفت: ادامه حمله پهپادها به معنای نقض آشکار تمامیت ارضی پاکستان است و بنابراین دولت باید با حفظ آبروی ملت مسیر تدارکات ناتو را ببندد.

«صاحبزاده محمد یعقوب» عضو پارلمانی حزب «جماعت اسلامی پاکستان» نیز گفت: دولت باید از ادامه حمله پهپادها جلوگیری کند تا موضوع مذاکره با طالبان دوباره پیگیری شود.

وی افزود: حزب جماعت اسلامی مذاکره را بهترین راه حل مشکلات پاکستان می‌داند.

«امجد علی خان» نماینده پارلمانی حزب تحریک انصاف تأکید کرد: حمله پهپادهای آمریکایی باعث به چالش کشیده شدن مذاکرات صلح در پاکستان شده و بنابراین ادامه این حملات غیر قابل تحمل است. وی افزود: ما باید مانند ایران و سوریه در برابر توطئه‌های آمریکا ایستادگی کنیم و روی پای خودمان بایستیم.

با این حال، برخی دیگر از نمایندگان بر این باور هستند که طالبان و آمریکا یک واقعیت بوده و پاکستان باید با درک حقیقت درباره آنان تصمیم‌گیری کند.

برخی مقامات پاکستانی معتقدند که بستن مسیر تدارکاتی ناتو نمی‌تواند مانع ادامه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک این کشور شود و بنابراین باید چاره‌ای دیگر برای مقابله با آن اندیشیده شود.

اگرچه اعضای مجلس ملی پاکستان نتوانستند برای بستن مسیر ناتو و مذاکره با طالبان با هم به توافق برسند اما «خورشید شاه» رهبر اپوزیسیون پاکستان در این باره گفت: به‌رغم اینکه جلسه امروز مجلس نشان داد که اختلاف نظر زیادی نمایندگان وجود دارد اما به هر حال دولت مرکزی باید درباره بستن تدارکات ناتو تصمیم بگیرد و اپوزیسیون تا حد توان از نظریه دولت پیروی خواهد کرد.

* هشدار ناتو

اگرچه مقامات اسلام‌آباد هنوز تصمیم مشخصی درباره چگونگی مقابله با این حملات اتخاذ نکرده‌اند اما به نظر می‌رسد همین اظهارات و گمانه‌زنی‌ها در محافل سیاسی این کشور موجب نگرانی مقامات ناتو شده است.

«اندرس فوگ راسموسن» دبیرکل ناتو چند روز پیش، با هشدار به پاکستان درباره مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو گفت: در صورتی که پاکستان از کاروان‌های تدارکاتی ناتو به افغانستان جلوگیری کند، منافع این کشور آسیب خواهد دید.

وی گفت: ناتو مطمئن است که اسلام‌آباد از جلوی حرکت کاروان‌های تدارکاتی ناتو را نمی‌گیرد چون این مسئله به نفع پاکستان است.

* حمایت بیش از ۴۰ حزب پاکستان از بستن مسیر ناتو

با این حال، شمار زیادی از مردم به همراه رهبران شورای دفاع پاکستان (که بیش از ۴۰ حزب مهم این کشور در آن عضویت دارند) روز جمعه تظاهرات ضدآمریکایی در شهرهای لاهور، اسلام‌آباد، پیشاور، کراچی، حیدر‌آباد، کویته و ملتان برگزار کردند.

مردم در این راهپیمایی با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی خواستار توقف ارسال تدارکات ناتو از مسیر پاکستان شدند.

علما و شخصیت‌های مذهبی نیز که در این تظاهرات شرکت داشتند کشته شدن مردم بی‌گناه در حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی را محور سخنان خود قرار داده و مردم را از دسیسه‌های دشمنان اسلام آگاه کردند.

«مولانا سمیع‌الحق» رهبر «شورای دفاع پاکستان» و سایر رهبران این کنفرانس از جمله «حافظ سعید»، «سید منور حسن»، «حمید گل»، «مولانا محمد احمد لدهیانوی»، «اعجاز الحق» و «حافظ عبد الرحمن مکی» ضمن سخنرانی خود بین اجتماع پر شور مردم تأکید کردند که فقط شعار دادن مشکلی را حل نمی‌کند.

آنان تصریح کردند که نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان توانایی ارتش در نابودی پهپادها را مشاهده کرده و وقت آن رسیده دستور نابودی پهپادها به‌طور رسمی صادر شود.

رهبران شرکت‌کننده در این تظاهرات گفتند: باید به آمریکا هشدار بدهیم که در صورت ادامه حملات هوایی پهپادهای آمریکایی هدف قرار می‌گیرند.

رهبران شورای دفاع پاکستان اعلام کردند که اگر نواز شریف با یک تصمیم شجاعانه علیه زیاده‌خواهی آمریکا و توقف حمله پهپادها وارد عمل شود تمام مردم وی را همراهی خواهند کرد.

حال، با توجه به این اختلاف‌نظرها و هشدارها باید دید که آیا مقامات اسلام‌آباد بار دیگر حاضر خواهند شد مسیر تدارکاتی ناتو را ابزاری برای امتیازگیری از آمریکایی‌ها قرار دهند یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *