يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
آیت‌الله نوری همدانی:

ولایت فقیه سرمایه انقلاب اسلامی است

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب: 323131
مرجع عالیقدر عالم تشیع گفت:‌ ولایت فقیه سرمایه عظیم انقلاب اسلامی است که از این سرمایه باید با تمام وجود صیانت کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله نوری همدانی عصر امروز در دیدار علما، روحانیان و فضلای اردبیل در حسینیه ثارالله این شهر اظهار داشت: علما در دو مرحله دوران طلبگی و عالم اجتماعی سعی و تلاششان بر این است تا در میدان جهاد واقعی حضور پیدا کرده و با هرگونه انحراف و انحطاط مبارزه کنند.

وی تصریح کرد:‌ مرحله اول که شامل دوران طلبگی است پربرکت‌ترین حیات یک روحانی بیدار و آگاه است که رهبر فرزانه انقلاب نیز همیشه به دوران طلبگی و فضایل کسب شده در آن افتخار می‌کند.

نوری همدانی با خطیر توصیف کردن مسئولیت و وظیفه روحانیان خاطر نشان کرد: ‌روحانیان باید در فراگیری ادبیات فارسی و همچنین عربی در دوران طلبگی اهتمام جدی داشته باشند چرا که شایسته نیست یک طلبه و روحانی از زیبایی‌های ادبیات، فن بیان و برجسته‌گویی در حوزه‌های دینی و معرفتی غفلت کند.

وی با بیان اینکه هدف و حرکت روحانیان به سمت هدایت و تبلیغ دینی و معرفتی است، اضافه کرد: یکی از وظایف اصلی روحانیان تبلیغ دین و هدایت افراد جامعه در مسیر سعادت است که در این باب باید گام‌های اساسی و جدی برداشته شود.

این مرجع عالیقدر بیان کرد: روحانیان در طول تاریخ مرزبانان اعتقادی و صیانت‌کنندگان جامعه از افکار و اندیشه‌های انحرافی بودند تا در جامعه خط انحراف شکل نگیرد که این امر با درک عمیق مسائل اجتماعی و سیاسی اتفاق می‌افتد.

نوری همدانی به بار معنایی کلمه فقه در حوزه دین و مسائل اعتقادی اشاره کرد و ادامه داد: فقه یعنی درک عمیق و وسیع از اسلام و آموزه‌های آن است که همه باید به این مهم و ارزش‌های آن توجه کنیم.

وی در ادامه سخنان خود یادآور‌ شد: امروز پرچم فقه و فقاهت در این کشور به همت علما و روحانیان که کار اولیایی و انبیایی می‌کنند به اهتزاز درآمده و مبارزه با جباران و مستکبران روزگار با جدیت تمام در حال انجام است.

نوری همدانی در ادامه گفت:‌ ما افتخار می‌کنیم که امروز انقلاب اسلامی ایران پرچمدار نظام ولایت فقیه و برخاسته از آیین‌ها و آموزه‌های حقیقی دین اسلام است و هر پرچمی غیر از این در سرزمین برافراشته شود، محکوم به سقوط و فناست.

وی در پاسخ به برخی مدعیان که اعلام می‌کنند تا امام زمان نیاید، نباید حکومتی تشکیل شود، افزود: این ادعا توجیه شکم‌پرستان و انزوا طلبان برای تنبلی خودشان است در حالی که ولایت فقیه معنایی متفاوت از آن دارد که برخی‌ها فکر می‌کنند با نشستن و منتظر ماندن کاری درست می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مرجع عالیقدر عالم تشیع تصریح کرد: روحانیان ما باید در کنار مجهز شدن به علم، تدبیر و بصیرت واقعی به آموزه‌های دینی و ارزشی نیز مجهز باشند و با مطالعه و همچنین انجام فرایض و عبادت شبانه بکوشند تا سحرخیزی و سر زندگی خود را حفظ کنند چرا که آنهایی بهره و لذتی از امور معرفتی و دینی می‌برند که شب زنده‌داری کنند و صبح نیز زودتر از دیگران از خواب بلند شده و به تزکیه نفس بپردازند.

نوری همدانی وظیفه خطیر علمای شیعی را احیای فرهنگ اهل بیت در جامعه اعلام کرد و اظهار داشت‌: روحانیان سنگربانان مرزهای اعتقادی جامعه هستند که با تمام وجود سعی می‌کنند بستر و زمینه ظهور مهدی موعود (عج) را فراهم کنند و دماغ مستکبران را بر خاک بمالند.

وی اولین مظهر ولایت را حکومت صالح توصیف کرد و ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام به امر خدا در رأس حکومت قرار داشت و علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین برگزید چرا که در حکومت اسلامی تداوم امامت سلامت جامعه را به دنبال دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *