دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اتمام حجت ایوبی با قانون در تصمیماتش!

چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 321177
حجت الله ایوبی رئیس محترم سازمان سینمایی کشور، طی روزهای گذشته اظهارنظر قطعی خود را درباره حضور نمایندگان محترم «خانه سینما» و نمایندگان محترم «خانه سینمای ایرانیان» در شورای پروانه ساخت اعلام کرد و طی آن نمایندگان «خانه سینما» را تفوق داد.
به گزارش جهان، هنر نیوز نوشت:

بر همین اساس او در تازه‌ترین اظهارنظر به طور قطعی گفته است: «برای هر چهار نام احترام ویژه‌ای قائل هستم و حتی در لیستی که برای کمک در جاهای مختلف دارم نام این چهار عزیز هست، اما براساس قانون برای حضور در شورای پروانه ساخت، خانه سینما می‌تواند دو نماینده معرفی کند که به وظیفه‌اش عمل کرده است. بار‌ها گفته‌ایم یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما و با توجه به بازگشایی خانه سینما، عملاً نماینده معرفی شده از سوی خانه سینما در شورای پروانه ساخت حضور خواهند داشت.»

این اتفاق شاید به طور قطعی بتواند اتمام (پایان گرفتن و پایان پذیرفتن) نظرگاهی باشد که حجت ایوبی را فردی می‌دانست با نگاه میانه رو که در پی جذب حداکثری است. به بیان دیگر؛ با این تصمیم، برخی از سینماگران (صنوف سینمایی) که البته تعداد آن‌ها هم بسیار زیاد است و اتفاقاً مراحل قانونی ثبت برای فعالیت صنفی را هم گذرانده‌اند از دایره توجه حجت ایوبی خارج شدند.

این موضوع از دو جهت قابل بررسی و تامل است. نخست اینکه؛ آقای ایوبی که چندان آشنا به فضای حاکم بر سینمای ایران نیست؛ با گوش جان سپردن به کلام مشاوران خود تصمیم دارد وارد بازی «تلافی از مدیران» دوره گذشته بشود؛ با این تفاوت که او اساساً اهل این کار‌ها نیست و عقلاً می‌داند که با افتادن در این مسیر پایان خوبی برای مدیریت او متصور نخواهد بود. از طرف دیگر مشاوران و همراهان او تلاش می‌کنند از هر مسیری راه را برای فعالیت‌های غیر قانونی خود هموار کرده و ایوبی را با آدرس‌های غلط به سمت و سویی ببرند که دلخواسته و خودخواسته آن هاست؛ در این مسیر هم البته هر اتفاقی در پرونده ایوبی ثبت خواهد شد نه مشاوران او.

باید پیرو اظهارات حجت ایوبی (گفته‌ایم یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما داریم) این نکته را اضافه کنیم که رئیس محترم سازمان سینمایی آن نظامی که شما در حرف‌‌هایتان از آن نام برده و اعلام کرده‌اید که یکی است (یک نظام جمهوری اسلامی داریم)‌‌ همان نظامی است که دوستانتان و دایره مشاورانتان با بی‌اعتقادی کامل التزام به آن را، از اساسنامه خانه سینمای شان حذف کردند. شما جوش چه کسانی را می‌زنید و راه تان را با چه کسانی یکی کرده اید؟ شما یا واقف بر این موضوع هستید؛ که در این صورت هم به خود و هم به نظام ظلم کرده اید یا واقف به آن نیستید که در این صورت حجت‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند شما را در رسیدن به نظر قطعی کمک کند.

اما نکته دوم این است که با این تصمیم حجت الله ایوبی بین قانون و بی‌قانونی یکی را پذیرفت. قانون می‌گوید «خانه سینمای ایرانیان» صنفی است که تعدادی از سینماگران در آن حضور داشته و قانونی هم هستند؛ و خانه سینما صنفی که هنوز مراحل قانونی ثبت در وزارت ارشاد را نگذرانده است؛ و البته ملاک فعالیت در نظام‌ها و گروه‌های زیر مجموعه وزارت ارشاد؛ ثبت در این وزارتخانه است نه ثبت در نهادهای ثبتی دیگر.

ایوبی رئیس محترم سازمان سینمایی با توجه به اطلاعات غلط و مسیرهای اشتباه وارد جدالی در سینما شد که متاسفانه عمر مدیریت او را به خود مشغول خواهد کرد. البته در این مسیر وزیر محترم ارشاد هم بی‌تقصیر نیست. او در ابتدای گرفتن تصدی وزارتخانه اعلام کرده بود که «امروز مجموعه‌ای از اختلافات وجود دارد که باید با محور قرار دادن قانون حل شود» (۲۷ مرداد ۹۲ در حاشیه جلسه هیات دولت) اما قانونی که ایشان از آن سخن به میان آورد احتمالاً بیشتر تفسیر به رای از قانون است نه نص صریح قانون.

پایان اینکه حجت‌های ایوبی برای اینکه نماینده «خانه سینما» را برای شورای پروانه ساخت برگزیند آغازی است بر بی‌قانونی و البته آغازی است بر «اتمام» نگاه اعتدالی به او و دوران مدیریت‌اش.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *