دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اظهارات الماسی درباره بازگشایی خانه سینما

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 313507
یک بازیگر پیشکسوت سینمای ایران گفت: چرا کلید خانه سینما از سوی ریاست محترم سازمان سینمایی به هیات مدیره سابق خانه سینما تحویل داده شد. درحالی که بر اساس ضوابط دولت دهم که متعلق به همین نظام است. یک گروه از اهالی سینما، صنوف خودشان را به تصویب قانون رساندند و بقیه هنوز قانونی نشده اند اما چرا کلید به دست صنوفی داده شد که هنوز قانونی نیستند؟
به گزارش جهان، جهانگیر الماسی بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با هنر نیوز در مورد بازگشایی خانه سینما و اختلافات بین دو طیف خانه سینمای سابق و خانه سینمای ایرانیان افزود: تمام این اتفاقات حکایت از تعمیم یک تفکر سیاسی در حوزه فرهنگ است چرا که ثابت می کند هنوز سیاستمداران در حوزه فرهنگ حکمرانی می کنند.

وی با اشاره به اختلافاتی که ما بین دو طیف سینما وجود دارد ادامه داد: من به وجوه مثبت و مبارک این اتفاقات که شاید برخی از آن به نام اختلاف یاد کنند اشاره می کنم چرا که آحاد همکاران سینمایی ما در پس این اختلافات دو چیز را تجربه خواهند کرد. اول اینکه متوجه می شوند می توان در فضای دوستانه و مسالمت آمیز، آرا و افکار متفاوتی داشت - چه افکار سیاسی چه افکار فرهنگی و چه افکار مدیریت صنفی مختلف – پس زایش این افکار بسیار مبارک است. دوم اینکه، دوستان سینماگر من به این نتیجه رسیدند که «کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من» باید خود اهالی سینما طرحی نو در اندازند تا نیروی اجرایی کشور نه درب مرکز فعالیت آنان را ببندد و نه درب فعالیت آنان را بازگشایی کند. این نشان می دهد که ما به یک بلوغ سیاسی – اجتماعی جدی احتیاج داشتیم.

بازیگر فیلم سینمایی «تنوره دیو» با بیان اینکه در پس ضدیت صنفی است که ما به نتیجه درستی می رسیم تصریح کرد: فکر می کنم در آینده ای نزدیک یک جناح سومی شکل خواهد گرفت که فقط اهالی صنوف سینمایی خواهند بود. لذا هم بازگشایی خانه سینما و هم جشن سینما به نظرم مبارک است . من هم سخنان این طیف و هم سخنان آن طیف را مطالعه کردم. هر دو ادله ای برای خودشان دارند. اما یک چیز در این میان وجود دارد و آن این است که چرا کلید خانه سینما از سوی ریاست محترم سازمان سینمایی به هیات مدیره سابق خانه سینما تحویل داده شد. درحالی که بر اساس ضوابط دولت دهم که متعلق به همین نظام است. یک گروه از اهالی سینما، صنوف خودشان را به تصویب قانون رساندند و بقیه هنوز قانونی نشده اند اما چرا کلید به دست صنوفی داده شد که هنوز قانونی نیستند؟

جهانگیر الماسی یادآور شد: بدیهی است که دولت دهم و یازدهم، به مثابه دستان نظام هستند و نظام هرگز دستان خود را قربانی نمی کند. پس امیدوارم در این میان نیز بچه های سینما بی خودی همدیگر را قربانی نکنند.

این سینماگر اظهار داشت: فکر می کنم در یک حالت دوستانه و مسالمت آمیز، با حفظ حد فاصله رینگ برای جدل لفظی و عقیدتی برای هر دو گروه؛ ما بایستی منتظر حضور قهرمانان تازه ای در عرصه سینما باشیم. بنابراین من تضاد این دو گروه سینمایی را رسیدن به یک نظام نامه صنفی تازه و دست یابی به یک ردیف تامین مالی سالم می بینم. اگر چه من مخلص هر دو طیف هستم.

بازیگر فیلم سینمایی «آوار» خاطر نشان کرد: بی شک از جنگ این دو گروه، شکل تازه ای از فعالیت صنفی در رد رانتخواری و در رد حفظ موقعیت فردی و توجه به منافع جمعی زائیده می شود به گونه ای که ما را برای رسیدن به یک مدیریت تازه در عرصه سینما آماده می کند.

الماسی با بیان اینکه متاسفانه سینمای ما هنوز در متن قانون مدنی رسمیت ندارد و شناخته شده نیست گفت: ما هنوز به یک نظام نامه جدی برای تائید برآورد بودجه یک فیلم دست پیدا نکردیم و به همین خاطر است که گاهی برآورد بودجه یک فیلم شهری ۵۰۰ میلیون تومان است و بودجه یک فیلم شهری دیگر با همان مختصات، ۴ میلیارد تومان. این درحالی است که تفاوت بودجه این دو فیلم بر اساس تخصص و مهارت افراد نیست بلکه بر اساس ارتباطات و رانت خواری است.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» با تاکید براینکه باید طوفان بیاید تا استقامت ستون های ساختمان ها مشخص شود افزود: بسته و بازشدن خانه سینما و بحث قانونی شدن صنوف سینمایی همه در پس اختلافات مطرح شده که می تواند برای سینما امر مبارکی باشد.

الماسی با اشاره به تاسیس سازمان سینمایی در دولت دهم ادامه داد: سینمای ما به موقعیت برتری با تاسیس سازمان سینمایی دست پیدا کرد. اقتضای سازمان سینمایی این است که مسئولین و دست اندر کاران سینما به سیستم تن بدهند. یعنی سیستمی که ورودی و خروجی آن مشخص باشد. به عبارت دیگر، سینمای ایران به راهی خواهد رفت که هدفدار است.چگونگی تامین بازار و فروش فیلم ها و همچنین رهبری بازار مصرف برای رسیدن به یک موقعیت برتر با تاسیس سازمان سینمایی دست یافتنی است.

بازیگر فیلم سینمایی «پشت پرده مه» یادآور شد: دولت بر اساس حمایت از هر دو جناح، اسباب زایش جناح سوم را فراهم خواهد کرد. این بذر پاشیده شده و چهره سوم بزودی ظهور خواهد کرد و سینماگرانی اطراف این چهره سوم جمع خواهند شد که تمایل به کار صنفی دارند. امروز ما بیش از هر روز، به یک نظام نامه ای که در تامین منافع عمومی و تعمیم عدالت جدی باشد نیاز داریم .شرایط ما هنوز ناعادلانه است. اگر رسانه ها و مطبوعات کمک کنند زایش چهره سوم نزدیک خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *