شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

مشکل‌گشایش ال‌سی ۳۰درصدی حل‌شد

احتمال تغییر نرخ سود بانکی
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 320927
رئیس کل بانک مرکزی از رفع ابهامات گشایش ال سی ۳۰ درصد بانکها ، جزئیات جلسه دیشب مدیران بانکی و وزرای اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور، چگونگی تغییر نرخ سود بانکی و میزان نقدینگی که زیر چتر بانک مرکزی نیست، خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ولی الله سیف امروز در حاشیه همایش بزرگداشت روز آمار در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد بازنگری در دستورالعمل‌ها و بخشنامه های بانک مرکزی گفت: این کار در شرف انجام است. در بحث ۳۰ درصد ال سی ابهاماتی برای بانکها وجود داشت. بر این اساس، جلساتی برای رفع ابهامات تشکیل شد و ابهامات و موانعی که وجود داشت، به سرعت برداشته شد و هم اکنون دستورالعمل گشایش اعتبار به صورت شفاف براساس ابلاغ بانک مرکزی قابل اجرا است.

وی در این باره توضیح داد: در مورد گشایش ال سی ۳۰ درصدی توسط بانکها ابهاماتی در بخش بانکها وجود داشت که در جلسه ای که در بانک مرکزی دو روز پیش با حضور معاونت ارزی برگزار شد، این ابهامات برطرف شد و دیگر مشکلی در مورد نحوه تامین ارز که در ال سی ها وجود داشت، به چشم نمی خورد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد جلسه دیشب مدیران بانکی و وزرای اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور گفت: موضوع بحث این جلسه تجهیز امکانات در جهت حمایت از تولید بود و تمامی بانکها امکانات خود را در این راستا به کار خواهند گرفت، زیرا یکی از سیاست‌های اصلی اقتصادی دولت این است که بتواند هر چه زودتر زمینه های رشد تولید را ایجاد کنیم و یک حرکت جدی در این زمینه انجام دهیم و در این زمینه نظام بانکی از تمام توان خود استفاده خواهد کرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار بازنگری خواهد شد؟ گفت: جلسه شورای پول و اعتبار هفته آینده برگزار می‌شود. در عین حال، نرخ سود بانکی جزو دستور‌کارهای شورای پول و اعتبار است و هر زمان که اعضای شورا اقناع شوند، تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه همت اصلی و تلاش در جهت کاهش تورم است، تصریح کرد: در این مسیر کنترل نقدینگی و استفاده بهینه از نقدینگی موجود از بحث‌های اساسی است. در حال حاضر که نمی توانیم سیاست انقباضی به کار بگیریم، با زمینه ای که ایجاد خواهیم کرد، جهت رشد تولید و حل مشکلات تولید اقدام خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد میزان نقدینگی با احتساب فعالیت موسسات پولی که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند، افزود: ما فعالیت‌های بانکی داریم که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و بانک مرکزی تلاش می کند که با اقدامات جدی که در آینده انجام دهد، بخشی از فعالیت‌هایی را که زیر چتر نظارتی این بانک نیست را تحت پوشش قرار دهد.

وی اظهارداشت: در حال حاضر آماری از نظام پولی کشور منعکس می شود که بخشی را دربر می گیرد که زیر چتر نظارتی بانک مرکزی است و بخشی از فعالیت‌ها که بانک مرکزی به آن اشراف ندارد، در این آمارها جایی ندارد. بنابراین پیش بینی می شود که ۲۰ درصد آمارهایی که اعلام می شود، آمارهایی است که زیر چتر بانک مرکزی نیست.

سیف در مورد سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی گفت: سیاست اصلی ما استفاده بهینه از تسهیلات جدیدی است که می تواند به صنعت تخصیص داده شود، بنابراین باید دقت کنیم که منابع محدودی که می تواند به طوری تزریق شود با توجه به نگاه کنترلی که به نقدینگی داریم به تولید کننده واقعی تخصیص دهیم که تواند منجر به تولید واقعی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *