جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۲

منظور ما از بازرسی همان تعطیلی تاسیسات فردو است!

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب: 317681
خبرنگار که از پاسخ متناقض جفری ساکی و جان کری متعجب شده است دوباره می پرسد پس وقتی وزیر دربارۀ گشودن آن صحبت کرد چه منظوری داشت؟ آیا منظورش متوقف کردن فعالیتهای مربوط به غنی سازی بود؟ که جنیفر ساکی به صراحت اعلام میکند: « بله، این گامی است که آنها می توانند بردارند!»
به گزارش جهان به نقل از نیمروز در حالی که در هفته گذشته جان کری درخواست امریکایی ها را از ایران صرفا بازدید از تاسیسات فردو اعلام کرده بود سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تحریف سخنان جان کری اعلام کرد که منظور وی از بازرسی همان تعطیلی تاسیسات فردو است!

هفته گذشته شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که جان کری چند ساعت پیش از دیدار با وزیر امور خارجه ایران و سایر وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفت که اگر ایران دست به گام‌های ملموسی بزند و برای مثال در تاسیسات فردو را بلافاصله به روی بازرسان باز کند، آمریکا ممکن است خیلی زود و مثلا در عرض سه ماه یا کم‌تر تحریم‌هایش علیه ایران را لغو کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌.بی‌.اس نیوز که بخش‌هایی از آن در وب‌سایت این شبکه خبری قرار گرفت در پاسخ به این که "یک نمونه از گام ملموسی که آن‌ها می‌توانند برای مطمئن کردن جهان درباره کنار گذاشتن جاه‌طلبی‌های‌شان بردارند، بدهید؟" گفت: آن‌ها می‌توانند بلافاصله امکان بازرسی از فردو را که یک تاسیسات محرمانه و زیرزمینی تقویت شده در دل کوه است و بدون شک چیزی نیست که یک برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز داشته باشد، فراهم کنند.

این در حالی است که سه شنبه نهم مهرماه «جنیفر ساکی» یکی از سخنگویان وزارت خارجه در نشست خبری با موضعی متفاوت نسبت به وزیر خارجه امریکا از درویی و فریب طرف امریکا پرده برداشت. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فردو زیر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد؟ گفت: « فردو زیر نظر بازرسی آژانس است، ولی ایران از بابت تعلیق بی درنگ همۀ فعالیتهای غنی سازی خود در حالت تمرد قرار دارد. بنا بر این بدیهی است که گامهای بیشتری می تواند برداشته شود.»

در ادامه این نشست خبرنگار که از پاسخ متناقض جفری ساکی و جان کری متعجب شده است دوباره می پرسد پس وقتی وزیر دربارۀ گشودن آن صحبت کرد چه منظوری داشت؟ آیا منظورش متوقف کردن فعالیتهای مربوط به غنی سازی بود؟ که جفری ساکی به صراحت اعلام میکند: « بله، این گامی است که آنها می توانند بردارند!»

این دومین دروغ امریکایی ها در چند هفته اخیر است. پیش از این نیز وزارت خارجه امریکا سخنان باراک اوباما مبنی بر حق ایران در غنی سازی را صرفا حق استفاده از اورانیوم غنی شده تفسیر کرد و اعلام کرد که ما هیچ گاه حق تولید را برای ایران به رسمیت نشناخته ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از اولش هم معلوم بود. مشکل از کسانی است که اصرار دارند به این دیوار لق و بسیار سست اعتماد به آمریکا و اروپا تکیه کنیم!!
Iran, Islamic Republic of
خوابشو ببينيد