دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

دلايل‌حمله مقامات‌بحرين عليه‌حزب‌الله‌چیست؟

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 317584
حمله شديداللحن رژیم بحرين عليه حزب‌الله را تنها باید تبليغات رسانه‌اي شیوخ عرب حوزه خلیج فارس علیه ایران با هدف رويارويي با آن و همه نيروهايي دانست كه از لحاظ عقيدتي و سياسي حامی و طرفدار آن به شمار می‌آیند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، فعالان بحريني تحت شعار " روز خشم" در روز ۱۴ فوريه ۲۰۱۱، در دهمين سالگرد تصويب قانون اساسي بحرين، تظاهرات گسترده اي از ميدان "اللؤلؤه" آغاز کردند که ميداني مشهور در منامه است و پس از آغاز انقلاب بحرین معارضان بحرینی بر آن نام ميدان "التحریر" را به تبعیت از میدان "التحریر" قاهره در مصر گذاشتند، به اميد اینکه همانند انقلابیون و فعالان مصری که موجبات براندازی حکومت دیکتاتوری مصر شدند، آنها نیز بتوانند حكومت در دیکتاتوری بحرين را سرنگون کنند.

اما بعد از تجمع گروه گسترده ای از معارضان و ناتوانايي حكومت بحرين از كنترل و در واقع سرکوب آنها نيروهاي "سپر جزيره" وابسته به شوراي همكاري خليج فارس در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ به منظور حمايت از نظام وارد كشور بحرين شدند و از آن زمان، كشور بحرین شاهد تنش هاي پراكنده اي است كه بيشتر آنها در روستاهاي نزديك به "منامه"، مرکز بحرین متمركز است.

طي روزهاي گذشته و در ادامه اعتراض هاي مردمی در بحرین، مسئولان این کشور و به ویژه "شيخ خالد بن احمد بن محمد آل خليفه"، وزير امور خارجه بحرین حمله اي رسانه اي را علیه "حزب الله" تدارک دیده و آغاز کردند تا به موازات آن نیز وزیر کشور بحرین سلسله تدابير اجرايي عليه منافع اقتصادي، مالي و فرهنگي شهروندان بحرینی اتخاذ کند که متهم به طرفداری از اين حزب و یا رابطه با آن هستند.

به اعتقاد مسئولان بحرینی، دلايل اين حمله شديد اللحن عليه حزب الله را مي توان در موارد زير خلاصه كرد:

- اول: حمايت هاي لجستيكي حزب الله از گروه هاي مخالف نظام هاي حاكم در كشورهاي عربی حوزه خليج فارس از جمله بحرين، كه اين كمك ها شامل كمك هاي مالي به خصوص از طريق كمك به سازمان ها و نهادهايي كه در عرصه سياسي بحرین حضور فعالی دارند، است.

- دوم: فراهم كردن سلاح و تجهیزات نظامی براي برخی از گروه هاي مخالف بحريني، از طريق قاچاق آنها يا خريد آنها از برخي قبيله هاي عربي.

- سوم: آموزش نظامي و لجستيكي برخي از معارضان بحرني از طريق سفرهاي مكرر آنان به لبنان به بهانه هاي گردشگري.

- چهارم: در اختيار مخالفان قرار دادن رسانه هاي وابسته به حزب الله و راه اندازي حمله هاي رسانه اي در حمايت از آنان و محكوم كردن اقدامات امنيتي صورت گرفته از سوي مسئولان بحريني.

- پنجم: تشكيل گروه هاي امنيتي مخفي و سری كه قادر به فعالیت در عمليات های انفجاري يا تروریستی يا ديگر عمليات های امنيتی به محض صدور فرمان از طرف های ذیربط هستند.

- ششم و مهمترين دليل: فعاليت هاي آن در راستاي سرنگوني حكومت در بحرين، به طرق و راه و روش هاي مختلف، به اين اميد كه سرنگوني نظام هاي حاكم در همه كشورهاي حوزه خليج فارس يكي پس از ديگري را به دنبال داشته باشد و سراغاز آن از منامه خواهد بود كه ضعيف ترين حلقه در زنجيره كشورهاي عربی حوزه خليجي فارس به شمار مي آيد و سرنگونی حکومت بحرین راه را براي نفوذ به ديگر كشورهاي عربی خليج فارس باز مي كند.

در مقابل، حزب الله بيش از يك بار و از زبان مسئولان ارشد خود هرگونه دست داشتن در اعتراض ها و تظاهرات در بحرين را رد و تاكيد كرده كه دخالت هايش در اين كشور از حمايت از درخواست هاي بحق مخالفان تجاوز نكرده و تاكيد كرده كه حمله و اقدام حکومت بحرین و مسئولان این کشور عليه حزب الله به خاطر گفتن حرف حق است.

درحالي كه هر دو طرف چه حكومت بحرين و چه معارضان بحريني بر مواضع خود اصرار دارند، برگزاري مانور نظامي گسترده تحت عنوان "حفظ امينت خليج فارس" ميان عربستان و بحرين از دو هفته گذشته تاكنون نگاه ها را به خود جلب کرده و حاكي از ادامه همكاري هاي نظامي ميان دو طرف است.

مي توان گفت كه اعتراض ها در بحرين بر تغيير حكومت در منامه و از بين بردن سيطره اقليت سني بر اکثریت شيعی متمرکز است. اين اعتراض ها همچنين اين هدف را دنبال مي كنند كه به همه شیوخ خليج فارس بدون استثنا گوشزد كنند كه جايگاه و پست هاي آنان رفتني است.

حمله شديد اللحن بحرين عليه حزب الله را تنها باید تبليغات رسانه اي شیوخ عرب حوزه خلیج فارس علیه ایران با هدف رويارويي با آن و همه نيروهايي دانست كه از لحاظ عقيدتي و سياسي حامی و طرفدار آن به شمار می آیند.

معارضان بحريني متشكل از تعدادي گروه هاي سياسي است كه عبارتند از: الوفاق، الوعد، الاخاء، المنبر التقدمي، تجمع قومي و تجمع ملي كه جمعيت الوفاق نماينده بزرگترين گروه کشور بحرین یعنی شيعيان است.

اعتراض های بحرینی ها درحال حاضر در دو روستاي "الدير" و "سماهيچ" در نزديكي فرودگاه بين المللي منامه و در روستاهاي "السنابس" و" كرباباد" و "الديه" كه در نزديكي منامه هستند و حومه هاي اين شهر را تشکیل می دهند و در جزيره "ستره" كه از لحاظ اقتصادي از جزایر مهم بحرین به شمار می آید، متمركز است.

معارضان بحرینی با ممنوعیت هایی همانند ممنوعيت عبور و مرور مواجه هستند و هرگاه معارضان بحرینی دست به چنین تجمعاتی بزنند، نیروهای امنیتی و پلیس بحرین با باطوم و گاز اشك آور و حتي گاهي با شلیک گلوله به معارضان بحرینی پاسخ می دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *