دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

«فرهنگنامه آزادگان» ده‌نمکی رونمایی شد

ده‌نمکی:‌ آزادگان مظلوم‌ترین قشر ایثارگران هستند
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 316805
مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» روز گذشته با حضور مسعود ده نمکی گردآورنده و منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در سالن اجتماعات پارکشهر برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» روز گذشته با حضور مسعود ده نمکی گردآورنده و منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور در سالن اجتماعات پارکشهر برگزار شد.

بر اساس این گزارش، منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سخنانی کوتاه با حمایت از این اثر و اینکه شاید نظیر آن را کمتر شاهد باشیم، اظهار داشت: تدوین این اثر ۲۰ سال بطول انجامیده شاید بتوان حجم، کیفیت و محتوای «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» را نسبت به کارهایی که تاکنون در زمینه ایثار و شهادت در کشور تولید شده را بی نظیر دانست.

وی با بیان اینکه هیچ اثری در حوزه ایثار و شهادت در این طراز با «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» قابل قیاس نیست، افزود: موضوع دانش نامه نویسی یکی از مسئلی است که در کشور باید مورد توجه قرار گیرد، رهبرمعظم انقلاب این دهه را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کرده‌اند بنابر این باید در زمینه ترویج انقلاب اسلامی در سطح منطقه و بین المللی تلاش کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه فعالیت‌های ده نمکی در طول انقلاب کارهای تاثیرگذاری بوده است، گفت: ده نمکی هم در حوزه خبر و هم در حوزه سینما موثر واقع شده است؛ «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» نیز از جمله کارهای تاثیرگذار ده نمکی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: انشاءالله «فرهنگ نامه اسارت و آزادگان» بتواند نقطه عطفی در فرهنگ ایثار و شهادت به شمار رود؛ قطعا از این کتاب می‌توان فیلم‌ها، سریال‌ها، رمان‌ها و .... زیادی ساخت. همچنین این کتاب می تواند در حوزه تاریخ نویسی جنگ تحمیلی نیز بسیار موثر واقع شود.

* ده نمکی: آزادگان جزو مظلوم‌ترین اقشار ایثارگران هستند

مسعود ده نمکی ابتدا پیرامون دوران اسارت و اینکه اسرا از مظلوم‌ترین اقشار هستند، اظهار داشت: زمانی که تاریخ را زیر ذره بین می‌گذاریم، متوجه می‌شویم پرافتخارترین روزهای دوران جنگ را اسرای ما در اردوگاه های عراق رقم خورده است.

وی ادامه داد: این مطلب را از آن رو مطرح می‌کنم که بعثی‌ها بارها اعلام کرده بودند که در اردوگاهایشان شاهد برپایی انقلاب بوده‌اند و نمی‌دانستند ایرانی‌ها اسیرند یا آنها اسیر ایرانی‌ها هستند.

* آزداگان در اردوگاه‌های عراقی افتخار آفرینی کردند اما این موضوع در تاریخ نگاری دفاع مقدس کمتر به چشم می‌خورد

ده نمکی با تاکید بر اینکه آزداگان ما در اردوگاه‌های عراقی افتخار آفرینی کردند اما این موضوع در تاریخ نگاری دفاع مقدس کمتر به چشم می‌خورد، به تهیه این فرهنگ‌نامه اشاره و تصریح کرد: نبود آثار اینگونه تا مدت‌ها احساس می‌شد و بر این مبنا سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با آزادگان لب به شکایت گشودند از این رو بر آن شدم تا ناگفته‌های تاریخ در این زمینه را جمع آوری کنم.

وی اضافه کرد: تلاش شد تا این تاریخ بازخوانی و تدوین شود، بنابراین از سال ۷۴ به صورت شخصی کار تحقیقی و پژوهشی در این زمینه را شروع کردم . در ابتدا کار را با ۱۵۰ نفر آغاز کردیم.

کار تدوین این اثر ۲۰ سال طول کشیده و ۱۵۰ نفر به صورت پراکنده و ۵۰ نفر به صورت متمرکز بر روی این مجموعه کار کردند.

به گفته این کارگردان سینما، شش هزار ساعت مصاحبه برای این مجموعه انجام و از بانک اطلاعاتی موجود در مطبوعات، اسناد صلیب سرخ نیز استفاده شده است.

* فاز بعدی فرهنگ‌نامه در قالب مجموعه کتب موضوعی در ۵ سال آینده تدوین می‌شود

وی به بخش‌های مختلف اشاره و ابراز داشت: گروه اول، گروه کتب مرجع با عنوان «کتاب شناسی اسارت و آزادگان» است که در ۳ جلد و دربرگیرنده ۴۲ هزار عکس از آزادگان است. مجموعه دیگر «اسارت و آزادگان» است که شش جلد و بدون عکس است. سومین مجموعه که «اسلام و اسارت» نام دارد نیز شامل ۳ جلد و ۴ هزار صفحه است. ۳۰ اردوگاه عراقی در زمان جنگ برای بررسی و از هر اردوگاه نیز ۵۰ تا ۱۰۰ آزاده شاخص انتخاب شدند؛ مجموع گزارش‌های صلیب سرخ و سرفصل های روزشمار اردوگاه نیز بر اساس اظهارات راویان تنظیم شد.

ده نمکی فاز اول تولید را حدود ۸۰ جلد عنوان و از فازهای آتی خبرداد و گفت: فاز بعدی در قالب مجموعه کتب موضوعی در ۵ سال آینده تدوین می‌شود؛ امیدوارم این اثر مقدمه‌ای برای تولید فیلم ها و دیگر آثار هنری باشد.

* هزینه این فرهنگ‌نامه نزدیک به ۴ میلیارد تومان شد

ده نمکی درباره تولید این مجموعه و هزینه آن توضیح داد: تحقیق و نگارش این اثر در بخش خصوصی انجام شد، در حوزه پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی هزینه حق التالیفی این اثر را پرداخته کرد، چرا که بخش خصوصی به دلیل نداشتن سرمایه نمی‌توانست هزینه تولید یک اثر یکصد هزار صفحه‌ای را بپردازد. هزینه این فرهنگ‌نامه نزدیک به ۴ میلیارد تومان شد که نیمی از این مبلغ به عنوان حق التالیف از سوی نهاد کتابخانه های عمومی پرداخته شده است.

گفتنی است، ۸۰ جلد این فرهنگنامه روز پنجشنبه ۱۱ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در تالار وحدت رونمایی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *