جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

درخواست سطح بالای اولاند از روحانی

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 315382
احتمال دارد اولاند تنها مقام بلندپایه غربی باشد که در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دست رئیس جمهوری ایران را می فشارد.
به گزارش جهان به نقل از جام، خبرگزاری فرانسه امروز خبر داد که منابع فرانسوی اعلام کرده اند اولاند در دیدار با روحانی "درخواستی در سطح بالا" از تهران خواهد داشت.

بنابر این گزارش، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه روز سه شنبه در دیدار با حسن روحانی، همتای ایرانی اش علاوه بر تاکید بر موضع قاطع خود درباره پرونده سوریه قصد دارد، رئیس جمهور میانه رو جدید ایران را هم محک بزند.
رؤسای جمهور دو کشور، امروز عصر در مقر سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد.

این خبرگزاری مدعی شد: همچنین احتمال دارد اولاند تنها مقام بلندپایه غربی باشد که در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دست رئیس جمهوری ایران را می فشارد.

مقدمات دیدار روحانی با اولاند که طرف ایرانی برگزاری آن را درخواست کرده است، روز دوشنبه با دقت توسط مسئولان هماهنگ کننده روسای جمهوری ایران و فرانسه در حالی برنامه ریزی است.

منابع فرانسوی می گویند حسن روحانی در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل بیشترین توجه را به خود جلب کرده است.

همین منابع معتقدند این که نشانه های گشایش و تلاش رئیس جمهوری جدید ایران در حد حرف و سخن نیست و جنبه واقعی دارد که هنوز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حتی اگر هم دیپلمات های فرانسوی مطمئن باشند که نمی توان همه مسائل را در مدت ۴۵ دقیقه حل و فصل کرد،‌ تصمیم آنها این است که آمادگی ایران را بسنجند.

اطرافیان فرانسوا اولاند گفته اند: «ما آماده ایم گفتگو با ایران را آغاز کنیم اما واقعیت این است که مشکل بزرگ ما با تهران، پیگیری برنامه هسته ای این کشور است.»

منابع فرانسوی همچنین اعلام کردند فرانسه درخواستی در سطح بالا از تهران خواهد داشت و با چنین شروطی احتمال دارد پاریس تحریم های بین المللی علیه تهران را لغو نماید.‌ اولاند و روحانی درباره ثبات لبنان نیز مذاکره خواهند کرد. افغانستان که قرار است نیروهای آمریکایی تا اواخر سال ۲۰۱۴ از آنجا خارج شوند، از دیگر مواردی است که اولاند و روحانی درباره آن گفتگو خواهند کرد.

اطرافیان فرانسوا اولاند گفته اند وی در تریبون سازمان ملل به صورت علنی درباره پرونده هسته ای ایران صحبت خواهد کرد اما اولاند احتمال دارد به ویژه موضوع سوریه را نیز مطرح نماید.

رئیس جمهوری فرانسه احتمال دارد صدور قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل را درباره خلع سلاح زرادخانه شیمیایی رژیم بشار اسد خواستار شود،‌ قطعنامه ای که تا حد امکان الزام آور باشد.

فرانسوا اولاند از چهارشنبه پیش گفته بود، قصد ندارد به صدور قطعنامه ای رضایت بدهد که اهدافش نامشخص باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *