جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۲
در سي و دومين جلسه شوراي گفتگوي دولت و "بخش خصوصي"

جهانگیری: مردم امشب خبر خوش می‌شنوند

سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 312199
معاون اول رئيس جمهور گفت: امشب رئيس جمهور در ارتباط با مسائل اقتصادي خبر خوشي را به مردم اعلام مي کنند که از فردا تاثيرات مثبت اين خبر در اقتصاد کاملا قابل توجه خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور که در حاشيه سي و دومين جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي با خبرنگاران سخن مي گفت اظهار داشت: امشب رئيس جمهور در ارتباط با مسائل اقتصادي خبر خوشي را به مردم اعلام مي کنند که از فردا تاثيرات مثبت اين خبر در اقتصاد کاملا قابل توجه خواهد بود.

وي افزود: دولت در خصوص تامين کالاهاي اساسي ونيز کالاهاي مورد نياز مردم تصميم گيري هاي اساسي را اتخاذ کرده که در متعاقبا اعلام خواهد شد.

همچنين طيب نيا، وزير اقتصاد در سي و دومين جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي با بيان مطلب بالا گفت: اصولي که بايد در اصل ۴۴ رعايت مي شده به خوبي انجام نشده و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از واگذاري ها به بخش خصوصي واقعي بوده است.

وي افزود: به همين خاطر و به دليل نبود فضاي مناسب کسب و کار براي بخش خصوصي اين بخش کارايي لازم را نداشته است.

وي ادامه داد: کشور در شرايط حساسي است که از يک طرف با رشد منفي اقتصادي -۵.۴ روبرو است و از طرف ديگر به خاطر رکود شديد تورم به عدد بي سابقه اي رسيده است.

وي با اشاره به اينکه ترکيب تورم و رکود شرايط خاصي را در کشور ايجاد کرده اظهار داشت: با وجود اين تورم و رکود مشکلات به سادگي قابل حل نيست و بايد براي ايجاد اشتغال موثر و رونق جانب عرضه را جستجو را کرد.

وي ادامه داد: پرداختن به سياست هاي تنظيم تقاضا در شرايط رکود جز تورم چيزي را به همراه ندارد و براي بهبود فضاي کسب و کار بايد زمينه مشارکت فعالان اقتصادي بيش از پيش امکان پذير شود.

وي با بيان اينکه منابع نفتي مانع از شکل گيري بخش خصوصي فعال شده است اظهار داشت: جايگاه ايران در سال ۲۰۱۳ در فضاي کسب و کار بين ۱۸۰ کشور جهان رتبه ۱۴۵ است که به هيچ وجه در شان ايران نيست.

وزير اقتصاد گفت: در شرايط کشور جنگ اقتصادي نابرابر است و فشارهاي سختي وجود دارد که اميدواريم اين شرايط با تدبير و فعاليت بخش خصوصي رفع شود.

طيب نيا همچنين برگزاري جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي را در اين سطح با حضور نمايندگان دولت نشان از عزم جدي دولت براي حل مشکلات دانست.

**عده اي در لباس "بخش خصوصي" به دنبال استفاده از رانت هستند

اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور گفت: متاسفانه افرادي در لباس بخش خصوصي تلاش مي کنند از رانت ها استفاده کنند که البته دولت با آنها برخورد کرده و آنها را قبول ندارد. از نظر ما بخش خصوصي شرايط دشوار دارد.

وي با اشاره به اينکه دولت تدبير و اميد اعتقاد دارد که نقش بخش خصوصي در فعاليت هاي اقتصادي بايد بيشتر شود اظهار داشت: دولت دست خود را به سوي بخش خصوصي دراز مي کند و البته ما انتظار داريم بخش خصوصي شرايط را درک کرده و با درک بهتر شرايط تعامل سازنده تري با دولت داشته باشد.

وي با تاکيد بر نقش اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصي گفت: اميدواريم بخش خصوصي با گفتگوهايي که با دولت دارد هم مدافع بخش خصوصي باشد و هم به دولت مشورت بدهد. ما در يک دوره خاصي از نظرات قرار گرفته ايم.

وي با تاکيد بر فعاليت بخش خصوصي گفت: از برنامه سوم توسعه اقتصادي تلاش شده که بخش خصوصي موتور اقتصادي کشور شود و از دولتي بودن اقتصادي به سمت خصوصي سازي اقتصاد حرکت شود.

جهانگيري با بيان اينکه در دولت هشتم کار جدي با کمک مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام شد که موجب گرديد يکي از ابهامات بحث خصوصي سازي برطرف شود اظهار داشت: نکته کليدي در مورد اصل ۴۴ قانون اساسي که بخش خصوصي آن را نمي دانست اين بود که سقف پرواز بخش خصوصي تا کجاست؟

وي ادامه داد مهمترين پيام در واگذاري اقتصاد به بخش خصوصي اين بود که بهره وري در سرمايه گذاري ها بالا رفت.

وي با تاکيد بر اينکه بخش خصوصي بايد سرمايه گذاري هايي در صنايع بزرگ انجام دهد، اظهار داشت: آيا سيستم بانکي مي تواند چنين منابعي را در اختيار بخش خصوصي قرار دهد و فضاي رقابتي را بوجود آورد که منجر به بهبود فضاي کسب و کار براي فعاليت اقتصادي بخش خصوصي شود.

وي ادامه داد: بايد به سمتي رفت که فضاي مناسب کسب و کار براي بخش خصوصي بيش از پيش فراهم شود.

جهانگيري با تاکيد بر اينکه بايد اتکا به نفت کم شود گفت: اگر کاهش اتکا به نفت کم شود گفت: دولت تدبير و اميد اعتقاد دارد بايستي نقش بخش خصوصي در اقتصاد بيشتر شده تا هر چه بهتر و سريعتر به سمت اقتصاد غير نفتي رويم.

**حضور معاون اول رئيس جمهور، پيام اعتناي دولت به تعامل با بخش خصوصي

محمد نهاونديان معاون رئيس جمهور و رئيس اتاق بازرگاني ايران نيز گفت: دولت براي اجراي قانون بهبود مستمر فضاي کسب و کار وظايف بيشتري به اين ستاد محول کردند.

وي افزود: دولت يازدهم در اجراي قانون بهبود فضاي کسب و کار جديت بسيار بيشتري دارد و اين امر از اولويت هاي دولت حسن روحاني است.

وي با اشاره به اينکه تشکيل دور جديد شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي در دولت يازدهم نشان از عزم جدي دولت براي ايجاد ارتباط دو سويه با فعالان اقتصادي دارد گفت: ايجاد ارتباط دو سويه با فعالان اقتصادي نه يک اقدام مقطعي بلکه به عنوان يک نهاد سازي در اقتصاد کشور به منظور وارد کردن بخش خصوصي به فرايندهاي تصميم سازي در کنار دولت دارد.

نهاونديان ادامه داد: دولت مي تواند براي حل مشکلات به بخش خصوصي به عنوان ياوران جدي در صحنه نگاه کند و از توان اين بخش استفاده نمايد.

رئيس اتاق بازرگاني ايران همچنين به حضور معاون اول رئيس جمهور در جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي اشاره کرد و گفت: حضور اسحاق جهانگيري در سي و دومين جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي پيام اعتناي جدي دولت به بخش خصوصي و نيز عزم آن به برقراري تعامل دو سويه با بخش خصوصي است.

نهاونديان به حمايت کامل رئيس جمهور از شوراي گفتگو اشاره کرد و گفت: رياست محترم رئيس جمهور خواستار برپايي شوراي گفتگو نه در سطح ستاد بلکه در سطح تمامي استانها است.

"انضباط مالي" اولويت بانک مرکزي است/فعاليت هاي بانکي خارج از نظارت "بانک مرکزي" است

رئيس بانک مرکزي گفت: يک سوم فعاليت هاي بانکي در کشور خارج از نظارت بانک مرکزي است.

ولي الله صيف رئيس کل بانک مرکزي با بيان مطلب بالا در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر يک سوم فعاليت هاي بانکي خارج از نظارت بانک مرکزي است.

وي افزود: يکي از اولويت هاي بانک مرکزي ساماندهي به بازار پول و انضباط پولي است.

وي اظهار داشت: به انضباط کشيدن بازار از اولويت هاي بانک مرکزي است که با جديت در حال انجام است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چه خبر خوشی؟! ظرف همین مدت یکی دوهفته فقط ماست از 3800تومان رسیده به 4400تومان توخود بخوان حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل
United States
ببينيم و تعريف كنيم !