دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

شبکه بین‌المللی خونهای نادرچندعضو دارد؟

دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 312032
رئیس آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون از عضویت ۵۰۰۰ نفری دارندگان گروههای خونی نادر در شبکه اطلاعاتی بین‌المللی خونهای نادر خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مصطفی مقدم در مراسم معرفی روز ملی خونهای نادر (۲۱ دی) با بیان اینکه سیستم ثبت ملی اطلاعات دارندگان خونهای نادر از سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد و به صورت سیستماتیک تامین خون گروهی از افراد جامعه را بر عهده گرفت، افزود: ایران از همان سال به عضویت شبکه بین‌المللی خون‌های نادر پیوست.

وی ادامه داد: در حال حاضر این شبکه اطلاعاتی بین‌المللی اطلاعات مربوط به ۵۰۰۰ دارنده گروه خونی نادر را ثبت کرده است. ایران نیز طی این سالها خونهای نادر را شناسایی کرده و اطلاعات مربوط به آنها را به ثبت رسانده است تا بتواند در صورت بروز مشکل و نیاز آنها به خون، یاریشان کند.

رئیس آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون در ادامه با بیان اینکه یکی از اجزای تشکیل‌ دهنده خون هر فرد، گلبولهای قرمز هستند، اظهارداشت: بر روی سطح این گلبول‌های قرمز مواد پروتئینی و سایر ترکیبات شیمیایی به نام آنتی‌ژن‌ها وجود دارد. گلبولهای قرمز خون حامل آنتی‌ژن های متفاوتی هستند که به صورت موروثی از والدین به فرد انتقال می‌یابند. وجود یک آنتی‌ژن خاص می‌تواند گروه خونی هر فرد را تعیین کند.

وی ادامه داد: امروز بیش از ۶۰۰ آنتی ‌ژن مختلف شناسایی شده و هر سال تعداد بیشتری در حال شناسایی هستند. افراد جامعه نیز با آنتی‌ژن‌ های گروه خون اصلی به نام ABO آشنا هستند. برای مثال اگر گروه خون شما A باشد بر روی سطح گلبول قرمز شما آنتی‌ژن A وجود دارد.

مقدم با بیان اینکه اگر در بین یک جمعیت پنج تا ۱۰ هزار نفری آنتی‌ژن خاص خون مشاهده نشود، آن فرد دارای گروه خون کمیاب است، افزود: در صورتی که گروه خونی فرد در یک جمعیت یک تا دو میلیون نفری یک منطقه جغرافیایی آنتی‌ژن‌ یا آنتی‌ژن‌های خاص را نداشته باشد، او دارای گروه خونی بسیار نادر خواهد بود.

رئیس آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر یک نفر در کشور با گروه خونی نادر KPB شناسایی شده است یا دو نفر در کشور دارای گروه خونی RZR۲ هستند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون با توجه به توانمندیهای علمی و فنی موجود در راستای ارائه خدمات بهتر به دارندگان گروه خون نادر کشور با همکاری سازمان جهانی بهداشت، استقرار برنامه ملی خونهای نادر را در سال ۲۰۰۹ در نظر گرفت، گفت: بر این اساس در سال ۸۹ به عضویت کارگروه علمی بین‌المللی خونهای نادر پیوستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *