جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
عضو هیئت امنای تامین اجتماعی:

افشاگری عضو هیأت مدیره درباره شستا

دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 308898
عضو هیئت امنای تامین اجتماعی با بیان اینکه مدیرعامل تامین اجتماعی می‌خواست غیر قانونی لایحه اصلاح تامین اجتماعی به مجلس برود، گفت: سوددهی شرکت شستا از یک بانک کمتر است و این شرکت بزرگ به حیات خلوت و محل رانت و فساد تبدیل شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، صبح امروز سیدمحمد یاراحمدیان در نشستی با حضور اصحاب رسانه، به موضوع تأمین اجتماعی اظهار داشت و گفت: این موضوع برای ذینفعان و قشر کارگر بسیار حائز اهمیت است، اما در ماه‌ها و سال اخیر، حاشیه‌هایی ایجاد شده است که امیدواریم با تغییر دولت و حمایت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گامی در جهت پیشبرد اهداف صندوق تأمین اجتماعی برداشته شود.

* نمایندگان خدمت گیرندگان در ترکیب تامین اجتماعی اقلیت هستند

عضو هیئت امنای صندوق تأمین اجتماعی با بیان اینکه ترکیب هیئت امناء متشکل از ۶ نفر از اعضای دولت و ۳ نفر از نمایندگان خدمت‌گیرندگان هستند، تصریح کرد: نمایندگان خدمت‌گیرندگان در ترکیب شورا در اقلیت هستند که می‌تواند پیامدهایی داشته باشد، اما نمی‌توان نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشیم و به همین جهت تعیین‌کننده نهایی نیستیم، اما سعی بر این است نظرات را بازگو کنیم و در تعامل با دولت مطالبات را اجرایی کنیم اما در نهایت دولت حرف اول را می‌زند.

یاراحمدیان با بیان اینکه در دوره جدید تأمین اجتماعی نیاز به آسیب‌شناسی دارد،عنوان کرد: با بررسی اشکالات و نواقص، باید طرحی نو برای پیشرفت و ارائه شرایط جدید رقم زد.

به گفته رئیس هیئت مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور، اکنون ۱۸ سازمان بیمه‌ای و بازنشستگی که ۹۰ درصد افراد جامعه را تحت پوشش می‌دهند، زیرمجموعه صندوق تأمین اجتماعی هستند و نیز ۳۵ میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی بوده و سازمان بیمه سلامت نیز بزرگترین مجموعه بیمه درمانی کشور است.

*تناقض‌های قانون و فشارهای بیرونی به چالش‌ها افزوده است

یاراحمدیان به چالش‌ها در حوزه صندوق‌های تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: عدم وحدت رویه، تبعیض مالی در صندوق‌ها، عدم تشکیل سازمان تأمین اجتماعی برابر قانون، تناقض‌های قوانین موجود و تعدد آنها که موجب کاهش قدرت اجرایی شده، دخالت‌های بیرونی در صندوق‌ها از جمله چالش‌های موجود بوده که باید در دولت تدبیر برای آنها برنامه‌ریزی شود.

وی تأکید کرد: اکنون صندوقی داریم که در صورت فروش تمام دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود، تنها می‌تواند ۶ ماه از مقرری بیمه‌شده‌های خود را بپردازد و این یک معضل است.

* تامین حقوق کارمندان با فروش دارایی‌های تامین اجتماعی

این فعال کارگری با بیان اینکه صندوق تأمین اجتماعی در ۶ ماه گذشته ۲ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را جهت تأمین حقوق کارمندان و کارگران از دست داده است، اظهار داشت: تعهدات قانونی‌ای که دولت باید به تأمین اجتماعی می‌پرداخت، در سال ۹۰، ۳۵ هزار میلیارد تومان، سال ۹۱، ۴۵ هزار میلیارد تومان و اکنون نیز پیش‌بینی می‌شود به ۶۰ هزار میلیارد تومان برسد.

* مطالبات تامین اجتماعی از دولت به ۶۰ هزار میلیارد می‌رسد

وی افزود:‌ براساس آخرین اخبار و مدارک، تنها ۵ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و آنچه که گفته می‌شود که بدهی دولت به تأمین اجتماعی تسویه شده صحت ندارد که در صورت عدم رسیدگی به این موضوع، بحران شدید ایجاد می‌کند.

* سود شستا کمتر از یک شرکت پتروشیمی درجه ۲ است

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها نیز صندوق‌ها با مشکل روبه‌رو هستند، تصریح کرد: در حوزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری شستا سود سالیانه یک شرکت پتروشیمی درجه دو از کل سود شستا بالاتر است و دلیل آن تحمیل مدیران مسئله‌دار و واگذاری شرکت‌های زیان‌ده، وجود محدودیت‌های قانونی از حرکت سرمایه‌گذاری به سمت بازار پول و سرمایه، نبود برنامه‌ریزی مدون و کارآمد و غفلت مدیران صندوق‌ها با اصحاب قدرت (نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی) از جمله عواملی است که باعث شده سود حاصل از دو صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی به سرمایه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دارد، کمتر از یک شرکت پتروشیمی درجه دو در کشور باشد.

یاراحمدیان به راه‌حل‌های موجود برای عبور از مشکلات تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: نیاز به باور ملی در مسئولان، تعامل فوری با مجلس در رابطه با اصلاح قوانین بیمه‌ای و رفع تناقض‌ها در مسائل مشترک، افزایش نقش سه‌جانبه‌گرایی میان مجلس، دولت و تأمین اجتماعی، ایجاد سامانه‌های نظارتی و شفاف از مواردی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

* نقش اجرایی دولت در تامین اجتماعی کاهش یابد

عضو هیئت امنای تأمین اجتماعی، کاهش نقش اجرایی دولت در صندوق تأمین اجتماعی را خواستار شد و عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی باید به صورت متمرکز و منسجم تشکیل شود تا بتوان با اندیشیدن تمهیدات لازم و نیز کاهش روند افزایش تعهدات که از سمت مجلس به دولت بر صندوق تحمیل می‌شود، راه را برای حل مشکلات هموار کرد.

* از واگذاری دو معدن به تامین اجتماعی اطلاعی در دست نیست

وی در خصوص واگذاری دو معدن بابت رد دیون به تأمین اجتماعی گفت: اطلاعاتی از این موضوع در دست نیست، اما امیدوارم که این اتفاق رخ دهد تا بتوان بخشی از تعهدات را جبران کرد.

* ارسال لایحه اصلاح تامین اجتماعی به دولت قانونی نبود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لایحه اصلاح تأمین اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: از این موضوع بی‌خبریم و در آبان سال گذشته در این راستا خبری منتشر شد که هیئت امناء آن را پیگیری کرد زیرا ۴۰ درصد از نیروهای کشور و روابط اجتماعی به این لایحه بستگی دارد تا با حضور نمایندگان ذینفعان، کارشناسان و خبرگان شرایط تسهیل شود.

وی تأکید کرد: اصلاح این لایحه طبق قانون از اختیارات هیئت امنای تأمین اجتماعی بوده و هیئت مدیره چنین مجوزی ندارد، اما این در حالی است که جوابی از سوی آنها دریافت نشد و می‌خواستند این لایحه را بدون تشریفات قانونی به دولت ارائه کنند که این موضوع متوقف شده است.

* نامه به وزیر تعاون کار و رفاه برای بازگشت لایحه به تامین اجتماعی

به گفته عضو هیئت امنای تأمین اجتماعی در تاریخ ۶ مرداد ۹۲ باخبر شدیم مدیرعامل وقت تأمین اجتماعی با رئیس‌جمهور به شماره نامه ۴۲۷۶/۹۲ مکاتبه کرده و همچنین در نامه‌ای دیگر از وزیر وقت تعاون، کار و رفاه خواستار تسریع در ارائه آن به مجلس شده است و در آن عنوان شده که این لایحه بیش از ۱۵ ماه کار کارشناسی روی آن صورت گرفته و نظرات همه ذینفعان و همه کارشناسان بررسی شده است.آنچه باید عرض کنم این نامه و محتوای آن کاملاً کذب است و چنین چیزی صحت ندارد.

* می خواستند لایحه تامین اجتماعی هفته اخر دولت به مجلس برود

رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان اینکه این لایحه در ۱۰۲ ماده اصلاح شده بود، گفت: می‌خواستند در هفته آخر دولت دهم این لایحه پس از تصویب به مجلس ارائه شود. معاون اول رئیس‌جمهور نیز دستور ارسال لایحه را به مجلس خواستار شده بود و هیئت امنا نیز در کارگروه و با بررسی این موضوع، آن را غیرقانونی خواند.

وی ادامه داد:‌ قرار شد در نامه ای که به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شده، براساس ضرورت کار و رعایت قوانین بالادستی و برنامه پنجم، این لایحه پیشنهادی بازگردد تا بتوان اقدامات قانونی و تسهیل‌کننده روی آن اعمال کند و جای تعجب دارد که این لایحه را بدون اطلاع به دولت ارائه کردند که البته ایرادهای بسیار زیادی دارد.

* شرکت سرمایه گذاری شستا محل رانت و فساد شده است

این فعال کارگری با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری شستا فقط در سه سال گذشته سود داده است، عنوان کرد: میانگین سود ۱۵ تا ۱۷ درصد بوده که ۳ تا ۵ درصد کمتر از سود بانکی محسوب می‌شود و نسبت به قیمت واقعی شستا سود پرداخت نشده و اکنون نیز ۴۵ تا ۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی قیمت واقعی شستا است.

وی علت کم‌کاری مدیران را در این بخش، زیان‌ده بودن بسیاری از شرکت‌ها دانست و افزود: اگر این شرکت‌ها به نصف قیمت فروخته شود و پول آن در بانک باشد، سود بیشتری برای ذینفعان حاصل می‌شود.

* قیمت واقعی شستا ۴ سال است به روز نشده است

یاراحمدیان با بیان اینکه چهار سال است قیمت واقعی و به روز شستا مشخص نشده، اظهار داشت: به دلیل اینکه این شرکت بزرگ محل رانت و فساد و حیات خلوت برخی افراد شده است، از پاسخگویی شفاف طفره می‌رود و علت آن معلوم نیست.

* تغییر ۴۰ درصد مدیران در یک سال

وی یکی از آسیب‌های این شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی را تغییر مدیران عنوان کرد و گفت: شستا در یک سال گذشته ۴۰ درصد مدیران عالی‌رتبه خود را تغییر داده است که عدم ثبات در کار، ابهامات زیادی را به همراه دارد و بسیاری از عزل و نصب‌ها رابطه‌ای بوده است.

* هتل‌های زیان‌ده هما بابت رد دیون به تامین اجتماعی فروخته شد!

وی همچنین به موضوع واگذاری هتل‌های هما بابت رد دیون به تأمین اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: اول اینکه این هتل‌ها زیان‌ده بوده و فکر می‌کردیم بابت رد دیون به تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد، اما بعد متوجه شدیم این هتل‌ها با چک‌های ۱۰۰ میلیون تومانی به تأمین اجتماعی فروخته شده و براساس قیمت کارشناسی روز نیز نبوده است که هیئت امناء نیز با آن موافقت نکرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *