جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

وزیرارشاد:تهاجم فرهنگی توهم توطئه نیست

جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۲۵
کد مطلب: 308024
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بزرگ‌ترین ظلم به فرهیختگان، سپردن امورشان به مدیرانی است که هیچ گفتمان مشترکی با آنها ندارند و من سعی دارم مدیریت فرهنگی را به اهلش بسپارم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دیدار هنرمندان عرصه‌های گوناگون با وزیر ارشاد، عصر امروز پنجشنبه 31 مرداد در تالار وحدت برگزار شد. علی جنتی در این مراسم گفت: خرسندم که نگاهم بر امید مبتنی است. ما امروز در تالاری که تالار وحدت است گرد آمده ایم تا ترانه وحدت سر بدهیم؛ وحدت همه اصحاب هنر و فرهنگ. همانطور که در جلسه رای اعتماد گفتم وضعیت فرهنگی کشور به رغم همه تلاش‌های دولت‌های قبلی نامطلوب است. تهاجم فرهنگی، توهم توطئه نیست. در شرایطی که کشورهای اروپایی هم از تهاجم فرهنگی آمریکا بی‌نصیب نمی‌مانند شایسته است که کشورمان به این موضوع نگاه جدی داشته باشد.
 
وی افزود: ایستادگی در مقابل تهاجم فرهنگی با بازگشت به خویشتن خویش و رجوع به ریشه‌های اسلام ناب امکان پذیر است. یکی از چالش‌های مهم عرصه فرهنگ سیاسی شدن مقوله مختلف فرهنگ است. سیاست زدگی آفت بزرگ این عرصه است که در این سال‌ها دچارش بوده ایم. سیاست زدگی انتظارات غیرواقعی را از عرصه فرهنگ ایجاد کرده است و باید سعی کنیم انتظاراتمان را از فرهنگ و فرهنگیان معقول‌تر کنیم و ناکامی‌ها را به گردن آنها نیندازیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فرهنگ عرصه سیاست زدگی و حزب گرایی نیست. سیاست زدگی در این عرصه باعث حاکم شدن محافظه‌کاری ریاکارانه شده و قدرت جسارت و خطر کردن را می‌گیرد و همچنین باعث می‌شود مدیران فرهنگی انرژی خود به جای مسائل اساسی صرف مسائل حاشیه‌ای کنند.
 
جنتی گفت: باید نگران باشیم که نگاه هنرمند ایرانی به کپرنشینان دیروز باشد. نگاه هنرمند ایرانی نباید به شارجه و دوبی باشد. توسعه اقتصاد فرهنگی از دغدغه‌های این دولت است و در این دوره تلاش خواهد شد فرهنگ خرید و فروش آثار هنری رواج پیدا کند. من از هنر اصیل و معنویت‌گرا دفاع خواهم کرد، به شما هنرمندان اعتماد خواهم کرد و یقین دارم که از ثمره‌های این اعتماد، نظام جمهوری اسلامی هم بهره مند خواهد شد.
 
وی ادامه داد: خود شما در فضایی با اعتماد متقابل بهترین خواستار ارزش‌های ایرانی و دینی خواهید بود. دیوارهای ادارات و خانه‌های ایرانی کمتر نشان از هنر ایرانی دارد. دیوارهای ما امروز تشنه هنرهای اصیل ایرانی هستند و استادان ما در خانه‌های کوچکشان زیر آوار تابلوهایشان گرفتار آمده‌اند. تلاش خواهم کرد بازار هنر را در کشور رونق بدهم و از بخش خصوصی حمایت خواهم کرد.
 
وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از آفت‌های فرهنگ و هنر به مدیرانی بر می‌گردد که نگاهشان به فرهنگ تنگ و محدود است و تاکید می‌کنم برخی از مدیران تا در حق دیگر مدیران که نگاه سالم دارند، ظلم نشود. منظورمان از تنگ نظران آن گروهی است که عرصه فرهنگ و هنر را عرصه نان و آب می‌دانند. بزرگترین ظلم به فرهیختگان کشور سپردن امورشان به مدیرانی است که هیچ گفتمان مشترکی با آنها ندارند. من خود را مصون از اشتباه نمی‌دانم، ولی سعی دارم مدیریت فرهنگی را به اهلش بسپارم؛ یعنی مدیرانی با پشتوانه علم و عمل. به ثبات مدیریتی اعتقاد راسخ دارم و جابجایی‌های بی مورد را نمی‌پسندم؛ چون معتقدم در دهه چهارم انقلاب فرصت آزمون و خطا نداریم.
 
وی گفت: دغدغه عمده فرهنگی گریز از حاشیه‌هاست و از همه عزیزان می‌خواهم نگرانی‌های مدیران را در نظر بگیرند.
 
جنتی خاطرنشان کرد: پختگی، درس بزرگ مردم ایران در حماسه 24 خرداد است و من به عنوان خدمتگزار اهل فرهنگ و هنر با خدای خود پیمان بسته‌ام که جز به اعتلای فرهنگ و سربلندی نظام نیندیشم. بنابراین تلاش می‌کنم که خدمتگزاری امین و صدیق باشم.
 
وی افزود: صندلی وزارت و وزارتخانه ارشاد ساختمان پدری همه شماست و برای همه اهالی فرهنگ جای کافی وجود دارد. خانه پدری هر اندازه که کوچک باشد، در سایه محبت همه را جا می‌دهد و هیچ کس جای عضو دیگر را تنگ نخواهد کرد.
 
جنتی گفت: یکی دیگر از چالش‌های ما تمرکززدایی بر عرصه مدیریت فرهنگی است و عدالت فرهنگی یعنی بالاتر بردن سطح فرهنگی در همه نقاط کشور؛ یعنی بردن برنامه‌های فاخر به دورترین نقاط کشور و اهمیت دادن به جوانان و رعایت جایگاه پیشکسوتان.
 
وی تأکید کرد: آرمانگرایی دور از واقعیت یکی دیگر از مشکلات ماست. شعار تولید فاخر هم می‌تواند حربه‌ای برای بستن راه تولید باشد. رمز ماندگاری شعر شاعران تراوش شعر همه شاعران با احساس و بی‌نام و نشان است. از بین همه شاعران معاصر یکی قصیر امین پور می‌شود. اگر راه را بر هزاران ببندیم، همین یکی متولد نخواهد شد. اگر راه را بر محصولات درجه یک و درجه دو ببندیم، برای محصولات درجه یک نیز مشکل ایجاد می‌شود.
 
وزیر ارشاد گفت: مشکلات ایجادشده در عرصه سینما را قابل تحمل می‌دانم. سازمان سینمایی با نگاه به همه سلیقه‌ها خواهد کوشید همه اعضای این خانواده را دور هم جمع کند و به نظرمان می‌توان مشکلات را به راحتی حل کرد.
 
جنتی ادامه داد: در بحث ممیزی هم به نظرم ممیزی براساس سلیقه‌های شخصی دست نویسندگان توانا را کرخت خواهد کرد. ممیزی قانونی حق حاکمیت است و تلاش می‌کنیم با مشورت ناشران و صاحبنظران عرصه نشر راهی برای برون رفت مشکلات پیدا کنیم.
 
وی در پایان گفت: دوستان عقاید گروهی را بر عقاید فردی ارجحیت بدهید. باهم عهد ببندیم که روحیه هم‌اندیشی و نقد‌پذیری را در نظر بگیریم و راستگویی سرلوحه کارمان باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *