سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۲
۴

آیت‌الله قرهی: نطق دکتر زاکانی 'مستدل و عالی' بود

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 305919
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه تهران نوع انتخاب کابینه از سوی آقای روحانی را دور از عدالت و اعتدال دانست و با اشاره به این‌که باورمان نمی‌شد رییس جمهور منتخب بخواهد این نوع افراد را که به طور جدی مرید آقایان هاشمی و خاتمی هستند را انتخاب کند، بیان داشت: اصلا معنای اعتدال را ما نفهمیدیم، آیا اعتدال این است؟
آیت‌الله قرهی: نطق دکتر زاکانی
به گزارش جهان، آیت‌الله روح‌الله قرهی، مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در گفت‌وگو با رسا، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره جلسه علنی دوشنبه، بیست و یکم مرداد ماه مجلس شورای اسلامی با دستور کار رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی روحانی پرداخت.

وی با اشاره به بحث روز گذشته مجلس مبنی بر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای روحانی و همچنین کلیت برنامه ایشان افزود: جلسه صبح دوشنبه مع الاصف طوری برنامه‌ریزی شد که ما راجع به کلیات برنامه آقای روحانی اصلا چیزی را متوجه نشدیم.

آیت‌الله قرهی در ادامه به تبیین دلایل این موضوع پرداخت و بیان داشت: متأسفانه نوع کسانی که آقای دکتر روحانی انتخاب کرده بودند، جای تأمل دارد زیرا وی تبیین کرده بود که ما اعتدال‌گرا هستیم اما نوع وزرایی که انتخاب شدند، این شائبه را در اذهان به‌ویژه نمایندگان محترم مجلس به‌وجود آورد که چینشی از طرف دیگران است زیرا کسانی که معرفی شدند، همه یا بیشتر آنها از ارادتمندان و همراهان آقایان هاشمی و خاتمی هستند و در حقیقت کابینه پیشنهادی تلفیق دولت به ظاهر اصلاحات و کارگزاران بود که ما دولت اصلاحات را دولت کارگزاران می‌دانیم.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) ادامه داد: این مطلب باعث شد که اصلا ما راجع به کلیات برنامه آقای روحانی چیزی متوجه نشویم
اتفاقا افرادی که در مقابل نظام، امام المسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسلمانان و ملت شهید پرور و خون داده می‌ایستند را باید معرفی کرد، منتها به زبان خوب و باید لفظ فتنه را حتما برای آنها بکار برد زیرا فتنه گر هستند، اما می‌شود بخاطر مصالح کشور، آنها را مراعات کرد.
و درباره آن بحث نشد و این یکی از نکات بسیار بدی بود که شاید در این قضیه اگر نگوییم عمد، باید بگوییم که سهوا باعث شد که برنامه‌های ایشان برای اداره کشور بزرگی به نام ایران نامشخص بماند و همه به بررسی صلاحیت افراد بپردازند بطوری‌که کسی چه موافق و چه مخالف روی کلیات برنامه ایشان بحث نکند.

استاد برجسته اخلاق مقصر اصلی این مسأله را با ابراز کمال تأسف و با صراحت، آقای روحانی در انتخاب کابینه دانست و اظهار داشت: این مطلبی بسیار خطرناک و اشتباه است که باید مراقب و مواظب باشیم.

وی افزود: آیا واقعا قحط الرجال بود؟ آقای روحانی که بیان کردند من اعتدال‌گرا هستم؛ آیا اعتدال به معنای بازگشت به دوران به ظاهر اصلاحات و در حقیقت ضد اصلاحات و بازگشت به دوران کارگزاران و مریدان آقایان هاشمی و خاتمی است؟ درحالی‌که این ضد معنای اعتدال است.

آیت‌الله قرهی اظهار داشت: متأسفانه با کلاه گشادی که به نام اعتدال بر سر مردم و نمایندگان محترم رفته، برخی نمایندگان بخاطر همین خواستند از ارزش‌های نظام دفاع کنند اما می‌شد با بهترین وجه عمل کرد و با این سبک صحبت کرد که اسم کسی را هم نیاوریم، همانطور که دیدیم برخی از آقایان از جمله آقای بذرپاش و حجت‌الاسلام رسایی به‌خوبی دفاع کردند و گرچه برخی خواستند وی را متهم به برخی از چیزها کنند که به خوبی هم پاسخ داد.

استاد برجسته اخلاق همچنین افزود: آقای دکتر زاکانی هم سخنان مستدل و عالی ایراد کردند.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به این‌که نام بردن از کسانی که با انقلاب، نظام و ولایت مخالف و در جبهه فتنه بودند بداخلاقی نیست، افزود: اگر اینطور باشد که خدای ناکرده، نعوذ بالله و نستجیربالله اول بد اخلاق عالم خود خداست که در قرآن "تبت یدا ابی لهب و تب" را بیان کرد و اگر اینطور باشد، اخلاق اول بداخلاق عالم خود پیامبر عظیم الشأن(ص) و امام راحل اعلی الله مقامه است که به شدت با برخی برخورد می‌کرد.

استاد خارج فقه
به برخی از آقایان باید عرض کنم؛ اگر کسی تصور کند استاد اخلاق و معلم اخلاق بودن یعنی این‌که یک گوشه‌ای بنشیند، سبوح قدوس بگوید و دخالت در امور مسلمین، آن هم در نظامی که یقین داریم متعلق به آقا امام زمان(عج) است و این دو سید ـ امام راحل(ره) و امام المسلمین، امام خامنه‌ای فرستاده امام زمان هستند، دفاع نکند به‌عنوان این‌که مردم او را متخلق به اخلاق الهی بدانند، این ضد اخلاق است و معنای اخلاق را متوجه نشده است
و اصول حوزه علمیه ابراز داشت: متأسفانه آنها که به ظاهر بیان می‌کردند پیرو خط امام هستند، دیدیم که از سال ۷۶ و ۷۸ به بعد جرأت پیدا کردند و حتی در روزنامه‌ها و مجله‌های خود و در دانشگاه‌ها به صراحت امام عظیم الشأن را به‌عنوان دیکتاتور معرفی کردند.

وی تأکید کرد: اتفاقا افرادی که در مقابل نظام، امام المسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسلمانان و ملت شهید پرور و خون داده می‌ایستند را باید معرفی کرد، منتها به زبان خوب و باید لفظ فتنه را حتما برای آنها بکار برد زیرا فتنه گر هستند، اما می‌شود بخاطر مصالح کشور، آنها را مراعات کرد.

آیت‌الله قرهی انتخاب این کابینه را خلاف مبانی دینی، اعتقادی و فقاهتی و دور از عدالت و اعتدال دانست و با اشاره به این‌که باورمان نمی‌شد که آقای روحانی بخواهد این نوع افراد را که بطور جدی مرید آقایان هاشمی و خاتمی هستند را انتخاب کند، بیان داشت: اصلا معنای اعتدال را ما نفهمیدیم کجا است، آیا اعتدال این است؟ در مقابل، آقایان طلبکار هستند و از این به بعد شما اینها را خواهید دید که ادعا می‌کنند ما چنین و چنان هستیم.

استاد برجسته اخلاق با ابراز تأسف فراوان از این‌که برخی از وزرای پیشنهادی در جواب سؤال نمایندگان مجلس در کمیسیون‌ها مبنی بر این‌که قضیه ۸۸ فتنه بوده، گفته‌اند فتنه نبوده و یا جواب نداده‌اند، گفت: اگر آنها که می‌خواهند وزیر مملکت شوند، از اکنون اینطور باشند، در آینده چه خواهد شد، آن هم جاهای حساس آموزشی و جاهای دیگر.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه با تأکید بر این‌که ما اجازه نمی‌دهیم که بخواهند قضایای ۸۸ و ۷۸ تکرار شود، یادآور شد: بحمدلله وجود نازنین امام المسلمین، امام خامنه‌ای هستند و به خوبی درایت و مدیریت می‌کنند اما ما نباید اجازه دهیم که آن صحنه‌ها دوباره تکرار شود و ما هستیم که اینجا باید سینه خود را سپر کنیم.

وی ابراز داشت: به برخی از آقایان باید عرض کنم؛ اگر کسی تصور کند استاد اخلاق و معلم اخلاق بودن یعنی این‌که یک گوشه‌ای بنشیند، سبوح قدوس بگوید و دخالت در امور مسلمین، آن هم در نظامی که یقین داریم متعلق به آقا امام زمان(عج) است و این دو سید ـ امام راحل(ره) و امام المسلمین، امام خامنه‌ای فرستاده امام زمان هستند، دفاع نکند به‌عنوان این‌که
حمایت ما منوط به این است که از خط اصیل اسلام، انقلاب، ولایت و امام راحل(ره) دور نشوند اما اگر از این خط ها دور شوند، طبیعی است که آنجا دیگر دفاع ما هیچ معنایی ندارد.
مردم او را متخلق به اخلاق الهی بدانند، این ضد اخلاق است و معنای اخلاق را متوجه نشده است.

مؤسس و متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در ادامه چنین افرادی را به‌عنوان انسان‌های دکان و بازار راه انداز و کسانی که دنبال دکان و مرید بازی خود هستند دانست و بیان داشت: ما اینها را به هیج عنوان متخلق به اخلاق الهی نمی‌دانیم.

آیت‌الله قرهی با اشاره به این‌که متخلق به اخلاق الهی آن کسی است که بگوید دین چه می‌گوید و به‌موقع سینه خود را در راه دین سپر کند، افزود: متخلق به اخلاق الهی ابی عبدالله(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع)، شهدای کربلا، شهدای احد، شهدای در راه پیامبر اکرم(ص) و اصحاب حقیقی ایشان، میثم تمار، مالک اشتر و اباذر صدیق هستند نه کسانی که بنشینند گوشه‌ای و حرف نزنند و اگر کسی هم حرف زد، به‌عنوان اخلاق دیگران را محکوم و محاکمه کنند که این چه استاد اخلاقی است که در سیاست وارد می‌شود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: اگر استاد اخلاقی بگوید که اکنون دین نیاز به دفاع ظاهری ما دارد ـ درحالی‌که دین از ما دفاع می‌کند نه ما از دین ـ اما از ما می‌خواهد که ما خود را در صحنه قرا بدهیم، آن وقت این می‌شود دور از اخلاق بودن و می‌شود سیاسی بودن؟ اینها فریبی است که دشمن می‌دهد و جوانان عزیر باید مراقب باشند.

استاد برجسته اخلاق با بیان این‌که حتی اگر همه این آقایان هم رأی بیاورند تا موقعی‌که امام المسلمین از آنها حمایت می‌کنند، ما هم حمایت می‌کنیم، ابراز داشت: حمایت ما منوط به این است که از خط اصیل اسلام، انقلاب، ولایت و امام راحل(ره) دور نشوند اما اگر از این خط ها دور شوند، طبیعی است که آنجا دیگر دفاع ما هیچ معنایی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


طلبه کاشانی
آخوندی که ابزار جریانات تند سیاسی است به حوزه و روحانیت لطمه می زند. قیافه عالمانه رفتار و گفتار عالمانه هم می خواهد
بله... درست مثل جناب هاشمی رفسنجانی، جناب خاتمی و جناب موسوی خوئینی ها
علی
آقای دکترزاکانی! نطق شماراازرادیوشنیدم. برای سلامتی وعاقبت بخیری شمادعاکردم و14صلوات هم فرستادم! انشاءا...همیشه درمسیرحق ثابت قدم باشید!
ایرانی
آقای طلبه ی کاشانی! با منطق شما احتمالا بزرگانی چون مدرس و کاشانی و امام خمینی (ره) نیز ابزار جریانات تند سیاسی بوده و به حوزه و روحانیت لطمه زده اند!!! فراموش نکن که "سیاست ماعین دیانت ماست"