پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰

سفال خاکستری مختص ایران است

سفال خاکستری چگونه پدید می‌آید؟
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 305130
یک سفالگر گفت: سفال خاکستری مختص ایران است و در جای دیگری دیده نشده است.
به گزارش جهانف مهرداد مهردادیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سفال خاکستری مربوط به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد است که در فلات ایران ساخته می‌شد. در واقع، چون آن زمان فلزات وجود نداشتند، این روش سفالگری ابداع شد. به‌نظر می‌آید این روش سفالگری از طریق اقوامی مانند آریایی‌ها که به فلات ایران وارد شدند، به‌وجود آمده است.

او توضیح داد: روش کار به این صورت است که بدنه‌ی سفال‌ها در کوره چیده می‌شد و بعد از طی شدن فرآیند پخت، از خارج شدن دود جلوگیری می‌کردند و در نتیجه، کربنی که ایجاد می‌شد، به بدنه‌ی سفال‌ها نفوذ می‌کرد و سفال‌ها به جای این‌که زرد یا نخودی شوند، به رنگ سیاه درمی‌آمدند. این صنعت در آن دوران جدید و مورد استقبال بود؛ اما بعد از عصر آهن، فلزات به زندگی مردم وارد شدند و صنعت سفال خاکستری منسوخ شد.

وی ادامه داد: من با توجه به علاقه‌ی شخصی‌ام به‌سراغ این صنعت رفتم و کنجکاو بودم تا بدانم چگونه سفال‌ها به این شکل درمی‌آیند. با وجود این‌که دود در کوره ایجاد می‌شد، اما سفال‌ها به رنگ سیاه درنمی‌آمدند و همین برای من جالب بود که سفالی که ایجاد می‌شد، با گفته‌هایی که از قبل وجود داشت متفاوت بود. حدود چهار سال روی این نوع سفال کار کردم و نتایجی به‌دست آوردم. البته کسانی مانند دکتر نوری نیز با روش‌های ویژه‌ی خود، مثل «چاله کوره» به سفال خاکستری رسیدند، اما روش من متفاوت است.

این هنرمند سفالگر درباره‌ی استقبال از این نوع صنایع دستی، گفت: وقتی بدنه‌های سفال آماده می‌شود، روی آن «پتینه» انجام می‌دهم که به سفال یک نمود قدیمی می‌دهد که همین امر باعث می‌شود از آن استقبال شود. ض
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *