جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
مدیر سایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس:

کسی‌سراغ ازخاطرات عکاسان جنگ‌نمی‌گیرد

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 303700
مدیر سایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به انتشار عکس‌های گنجینه انجمن از طریق سایت، از عدم حمایت مسئولان هم گلایه کرد و گفت: هیچ کس سراغی از خاطرات عکاسان جنگ نمی‌گیرد و برای انتشار آثارشان سرمایه‌گذاری نمی‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس که یکی از مهمترین فعالیت‌هایش ثبت،‌ضبط و نگهداری عکس‌ها و تصاویر دوران انقلاب و دفاع مقدس است توانسته در عرض حدود ۱۰ سال، با تلاش بسیار زیاد گنجینه بزرگی از عکس‌ها و اسلایدهای دوران انقلاب و دفاع مقدس را گردآوری کند که این گنجینه امروز به حدود یک و نیم میلیون فریم عکس رسیده است.

این آثار با بررسی دقیق و گردآوری اطلاعات از سوی کارشناسان، اسکن شده و در شرایط مطلوب در گنجینه نگهداری می‌شود.

به تازگی این انجمن از سایت اینترنتی خود رونمایی کرده است و قرار است به مرور عکس‌های گنجینه این انجمن روی سایت برای همه علاقه‌مندان قابل دسترسی باشد که با مدیر این سایت در این زمینه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم:



* هدفی بزرگ در آغاز راه

داریوش عسگری مدیریت روابط عمومی و مدیر سایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس را در اختیار دارد که در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره راه‌اندازی این سایت و چگونگی انتشار آثار گنجینه روی سایت توضیح داد: این هدف نهایی ماست که همه آثار گنجینه روی سایت انجمن قرار بگیرد و همه امکان دسترسی به این آثار را پیدا کنند اما هنوز در مراحل ابتدایی این کار هستیم.

وی با اشاره به همکاری ارگان‌ها، مؤسسات و نهادهایی که صاحب آرشیو بزرگی از عکس‌ها و اسناد تصویری دوران انقلاب و دفاع مقدس هستند گفت: ابتدا باید با مسئولان این نهادها به تعاملی برسیم تا آثارشان را از شکل نگاتیو به دیجیتال تبدیل کنیم و سپس با بهگزینی این آثار،‌ بتوانیم آن‌ را به شکل مطلوب از طریق سایت انجمن در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

او تأکید کرد: این هدف درازمدتی است که به مرور حاصل خواهد شد.

* ثبت دقیق اطلاعات برای هر عکس

عسگری درباره چگونگی جمع آوری اطلاعات این عکس‌ها گفت: دقت و تلاش بسیار زیادی برای جمع آوری اطلاعات هر عکس در انجمن عکاسان دفاع مقدس صورت می‌گیرد و هر عکس باید حاوی اطلاعات دقیق از عکاس، زمان عملیات،‌منطقه عملیاتی و ...باشد و کارشناسان بسیاری شامل خود عکاسان و کارشناسان جنگ و دفاع مقدس برای جمع آوری و ثبت این اطلاعات به ما کمک می کنند.

* انتشار عکس‌ها با رضایت عکاسان

عسگری درباره نظر عکاسان دفاع مقدس برای ارائه آثارشان و مسائلی چون حق کپی رایت توضیح داد: ما برای ارائه هر یک از این آثار در سایت انجمن با عکاس آن هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم و با با نظر مساعد آن‌ها در این راستا عمل می کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ارائه این آثار برای استفاده عموم علاقه‌مندان گفت: این عکس‌ها و تصاویر بخش مهمی از تاریخ این مملکت است که باید در اختیار همگان قرار بگیرد و نمی توان به دلیل مسائلی چون کپی رایت و حق مؤلف از انتشار این عکس‌ها ممانعت کرد اما از سوی دیگر همه این عکاسان دوران دفاع مقدس که این بخش از تاریخ کشورمان را ثبت و ضبط کرده‌اند نیازمند حمایت مسئولان هستند تا بتوانند همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.

* انتشار عکس‌های دفاع مقدس نیازمند حمایت مسئولان

عسگری گفت: بخشی از این عکس‌ها از سوی خود عکاسان و یا سازمان‌ها و نهادهایی که این آثار را در اختیار داشته‌اند بارها منتشر شده است،‌همچنین خود عکاسان نیز عکاسی می‌کنند برای این که آثارشان دیده شود بنابراین بهتر است با توجه به این که یکی از اهداف بزرگ همه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی ترویج فرهنگ دفاع مقدس است، برای انتشار این عکس‌ها نیز سرمایه‌گذاری کنند و حامی انجمن عکاسان دفاع مقدس در راستای رسیدن به این هدف باشند.

وی افزود: انجمن می‌تواند واسطه بسیار خوبی میان عکاسان دفاع مقدس و ارگان‌ها دولتی باشد تا از یک سو حمایت این ارگان‌ها را در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس جذب کند و از سوی دیگر حامی این عکاسان باشد.

وی افزود: عکاسان دوران دفاع مقدس امروز در عرصه عکاسی مستند- اجتماعی فعالیت می‌کنند و برای ادامه کارشان به دنبال حمایت‌هایی هستند تا بتوانند مجموعه‌ های خوبی را عکاسی کنند.



* انتشار عکس‌ها با نظر شورای سیاست‌گذاری

مدیر روابط عمومی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس درباره چگونگی انتشار عکس‌های گنجینه انجمن روی سایت توضیح داد: در انجمن شورای سیاست‌گذاری داریم که طبق نظر این شورا برای چگونگی انتشار این عکس ها اقدام خواهیم کرد تا به این راهکار برسیم که عکس ها بر اساس چه نگرشی از طریق سایت منتشر شوند.

* انجمن تنها حامی عکاسان انقلاب و دفاع مقدس

او همچنین بر نقش حمایتی انجمن تأکید کرد و گفت: تلاش انجمن این است که این عکس ها به خوبی نگهداری شود و با کیفیت مطلوب و اطلاعات دقیق در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد از سوی دیگر تلاش انجمن این است که عکاسان دفاع مقدس بهتر از همیشه کار کنند و البته حق و حقوق عکاسان همیشه در رأس امور این انجمن قرار داشته است.

او در ادامه تصریح کرد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در مسیر ترویج فرهنگ دفاع مقدس تنهاست در حالی که باید این فرهنگ بین همه ارگان‌ها نهادینه شود و به این منظور برای آثار دفاع مقدس سرمایه‌گذاری کنند چرا که بخشی از بودجه آن‌ها به خصوص ارگان‌هایی که نیازمند استفاده از این آثار هستند، به دفاع مقدس اختصاص دارد.



* هیچ کس سراغی از خاطرات عکاسان جنگ نمی‌گیرد

عسگری در بخش دیگری از سخنانش به لزوم ثبت خاطرات عکاسان جنگ هم تأکید کرد و گفت: عکاسان دفاع مقدس تنها بخش کوچکی از دفاع مقدس و تاریخ این مملکت را در قالب عکس ثبت کرده‌اند ولی آن‌ها با حضور در این صحنه‌ها، نظاره‌گر این رویداد و جان‌فشانی‌های رزمندگان بوده‌اند و خاطراتی دارند که لازم است این خاطرات ثبت و ضبط شود ولی با توجه به این که این نسل از عکاسان در حال رسیدن به دوران پیری هستند اما تاکنون هیچ کس سراغ این عکاسان جنگ نرفته تا خاطراتشان را مکتوب کنند.

او درباره تلاش انجمن برای ثبت این خاطرات هم توضیح داد: انجمن برای انتشار کتاب‌های عکس و همچنین آماده سازی آثار آرشیو تلاش بسیاری انجام می‌دهد و با نهایت دقت همه اطلاعات لازم برای هر عکس را از طرق مختلف گردآوری می‌کند تا در نهایت به نتیجه می‌رسد اما معمولاً زمانی برخی نهادها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری می‌شوند که کارهای لازم انجام شده و آماده انتشار می‌شود در حالی که انجمن برای گردآوری اطلاعات اولیه و مقدمات کار بیشتر نیازمند حمایت مسئولان است.

وی افزود: با این حال با توجه به تلاش، دقت و حساسیت انجمن عکاسان دفاع مقدس، فکر می کنم در آینده می‌توان به موضوع ثبت خاطرات عکاسان جنگ نیز پرداخت که البته باید ابتدا در شورای سیاستگذاری مورد بررسی قرار بگیرد.

* نیاز به یک بسیج عمومی در ثبت و ضبط آثار و خاطرات عکاسان جنگ

وی افزود: این هدف بزرگی است که نیاز به یک بسیج عمومی دارد چرا که انجمن به تنهایی و بدون حامی نمی‌تواند همه این خاطرات را ثبت و ضبط کند.

* علاقه‌مندی کیهان و اطلاعات برای همکاری با انجمن

او در خاتمه درباره رایزنی با مؤسسات خبری همچون روزنامه کیهان،‌اطلاعات که آرشیو بسیار بزرگی از عکس‌های دفاع مقدس را در اختیار دارند برای انتشار این عکس‌ها از طریق سایت انجمن گفت: قدم‌های اولیه به این منظور برداشته شده است و با مسئولان روزنامه کیهان و اطلاعات رایزنی‌هایی داشته‌ایم و آن‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا آرشیو آثارشان را از شکل نگاتیو به دیجیتال تبدیل کنیم.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این تلاش به نتیجه لازم برسد و این اقدام صورت عملی به خود بگیرد تا با توافق طرفین، آرشیو این مؤسسات نیز برای همه علاقه‌مندان قابل دسترسی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *