دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
دکتر احمدي نژاد در مراسم آغاز عمليات بهره برداري از پالايشگاه فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي:

مهم تر از ساخت پالايشگاه شکسته شدن انحصار کشورهاي مدعي در دنياست

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 303012
رييس جمهور با اشاره به تلاش ها و كارشكني هاي قدرت هاي غربي در مسير تلاش ايران براي کسب خودكفايي خطاب به مستكبرين اظهار داشت: مهم تر از ساخت پالايشگاه شکسته شدن انحصار کشورهاي مدعي در دنياست؛ اين انحصار بايد شکسته شود و پارس جنوبي نقطه آغاز شکست اين تحريم هاست.تاريخ تان نشان مي دهد، دروغ است که دم از حمايت ملت ها مي زنيد.
به گزارش جهان، دكتر محمود احمدي‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم آغاز عمليات بهره برداري از پالايشگاه فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي ضمن تسليت شهادت اميرالمومنين علي (ع) گفت: سفر امروز به عسلويه براي تقدير و تشكر از زحمات تلاشگران در ساخت اين فازها و تاكيد بر توانمندي هاي جامعه متخصصين ايراني است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه كارهاي اجرا شده در عسلويه دو بخش كلي دارد ، افزود: امروز به لطف خدا اقدامات اجرا شده در بخش استحصال و پالايش گاز از مخزن مشترك گازي پارس جنوبي و نيز بخش دوم كار يعني استفاده از گاز توليد شده در توليد محصولات ثانويه پيشرفت قابل توجهي داشته و مجموعه كاري كه اينجا انجام شده در ايران يقيناً بي نظير و در دنيا به لحاظ سرمايه گذاري و اجراي پروژه ها جزء چند مجموعه انگشت شمار به حساب مي آيد.

دكتر احمدي‌نژاد اظهار داشت: پارس جنوبي يكي از مراكز اصلي تامين انرژي و درآمدهاي كشور مي باشد و ان شاءالله تا يكي دو سال آينده به هدف نهايي توليد ۷۰۰ ميليون متر مكعب گاز روزانه در اين منطقه خواهيم رسيد که اگر محاسبه كنيد خواهيد ديد چه سرمايه عظيمي براي ملت و كشور فعال شده است.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه گاهي اظهار نظرها جزيي و نقطه اي است و طبعاً نتيجه گيري ها هم نادرست خواهد بود، تصريح كرد: اينكه چرا اصرار داريم از صفر تا صد كار در طراحي ، ساخت و بهره برداري از منابع نفت و گاز كشور در دست خودمان باشد فلسفه اي بسيار مستحكم و حقيقي دارد.

دكتر احمدي‌نژاد ادامه داد: متاسفانه برخي تصور مي كنند مناسبات اقتصادي در دنيا فقط تابع قوانين اقتصادي است در حاليكه قريب به صد درصد اين مناسبات تحت تاثير مناسبات سياسي است و مباحث عرضه و تقاضا و بازار آزاد فقط مربوط به كتاب هاي درسي و خريد عمومي است.

رييس‌جمهور با اشاره به واهي بودن تصور پايان دوره استعمار تصريح کرد: استعمارگران در طول ۴۰۰ سال به زور سلاح سرزمين هاي ديگران را اشغال كرده و حتي براي تثبيت سلطه خود اصالت و فرهنگ ملت ها را مضمحل كردند، آنها با هدف غارت منابع کشورها در پهنه اي به گستردگي اندونزي تا شيلي و آرژانتين را در نورديدند و اين اشتباه است كه گمان كنيم با ظهور نهضت هاي استقلال طلبانه، دوره استعمار به پايان رسيده است.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه تسلط ظاهري و نظامي استعمارگران از بين رفته ،‌ اما سلطه آنان بر روند غارت منابع همچنان پا برجا است، گفت:‌استعمارگران با يك طراحي پيچيده و گسترده روندي را بنا گذاشته اند كه براساس آن سود استخراج منابع و توليد و محصولات حاصل از آن به جيب خودشان مي رود ،‌ اگر نه فقط رسوب ۲۰ درصد از منابعي كه از آفريقا غارت مي شود در اين قاره كافي است تا آفريقا را به مرفه ترين قاره تبديل كند.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه منابع انرژي از جمله منابعي بوده که استعمارگران همواره بدنبال تسلط به آن بوده و هستند، اضافه كرد: زماني استعمارگران منابع انرژي را از برخي کشورها به غارت مي بردند و امروز نيز ساز و کاري ايجاد کردند که سود اصلي توليد و استخراج اين منابع به جيب خودشان مي رود وگر نه چگونه بود که ايران ۳۰ سال پيش با توليد روزانه۵.۵ ميليون بشکه نفت با فقر عمومي در عمده بخش هاي کشور مواجه بود.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه تئوري هاي بازار آزاد و عرضه و تقاضا موهوماتي بيش براي فريب افكار عمومي نيست،‌اظهار داشت: اگر قرار است قيمت منابع انرژي در بازار آزاد تعيين شود، چرا امروز مستكبرين قيمت اين محصول را به كشورهاي صاحب اين منابع تحميل مي كنند و در تمام مراحل استخراج ، توليد و فروش اين محصولات با حق وتو حضور دارند؛ تحريم هايي كه مستكبرين به كشورهايي نظير ايران به بهانه فعاليت هاي هسته اي تحميل مي كنند فقط بازي هاي سياسي است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه شركت هاي غربي فقط يك سري بنگاه اقتصادي هستند، اشتباه است، اظهار داشت: صاحبان اصلي اين شركت ها همان كساني هستند كه به بهانه هاي مختلف فعاليت هاي اقتصادي و توليدي كشورهايي همچون ايران را تحريم مي كنند.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينکه همين شركت هاي غربي اجراي فازهاي ۱ تا ۱۰ پارس جنوبي را به عهده داشتند و در كنار بهانه هاي زيادي كه براي هزينه تراشي بيشتر مي آوردند بين ۶۰ تا ۸۰ ماه زمان اجراي هر فاز را به درازا کشاندند، خاطر نشان کرد: آنها از سه سال قبل هم به بهانه هاي مختلف ايران را ترك كردند و البته دليل اصلي شان اين بود که وقتي مي توانند منابع گازي پارس جنوبي را از جاي ديگر به راحتي غارت كنند چه دليل دارد كه كشور مستقل ايران را به عنوان رقيبي وارد اين عرصه كنند.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه مبارزه براي استقلال همچنان ادامه دارد، گفت: غربي ها ، سه سال پيش تلاش كردند ضمن خروج خود از عرصه فعاليت هاي استخراج و توليد گاز و نفت در ايران تحريم هاي اعمال شده عليه كشورمان را نيز با يك موج تشديد كنند و متاسفانه عده اي نيز در داخل موج ايجاد شده از سوي آنان را هموار مي كردند اما ما به اتفاق شركت هاي ايراني همين جا جمع شديم و در مقابل آنها يك موج ايجاد كرديم و خواستيم بايد همه فازهاي باقي مانده پارس جنوبي با همت و تخصص ايراني نه در مدت ۶۰ يا ۸۰ ماه بلكه در مدت ۳۵ ماه فعال و وارد مدار توليد شود كه متاسفانه باز هم عده اي در داخل عليه اين اقدام دولت منفي بافي كردند.

دكتر احمدي‌نژاد گفت: كساني كه دم از استقلال مي زدند و براي مستقل شدن تلاش مي كردند مورد تشويق قرار گرفتند اما وقتي دولت با كمك متخصصان داخلي عزم خود را براي كسب استقلال بيشتر در عرصه استخراج و توليد نفت و گاز جزم كرد؛ از سوي عده اي در داخل كشور تخطئه شد اما با وجود همه اينها و علي رغم تحريم هاي سنگين، كارها به خوبي پيش رفت و اين در حالي بود كه براي اولين بار در كشور چنين پروژه هايي اجرا مي شد و كشورمان در حال كسب تجربه نيز بودند.

رييس‌جمهور تاكيد كرد: مهمتر از ساخت يك پالايشگاه شكستن انحصار قدرت هاي مستكبر در دنياست و اين سرمايه بسيار بزرگتر و عظيم تر از ساخت هر پالايشگاهي است.

وي با اشاره به اينکه انحصار قدرتهاي مستكبر بر عرصه هاي صنعتي در دنيا بايد شكسته شود، تصريح كرد: پروژه هاي پارس جنوبي از جمله جاهايي است که امروز به لطف خدا و با کمک متخصصين ايراني در حال اجراست و انحصارش شكسته شده است .

دكتر احمدي‌نژاد ضمن تشکر از متخصصين اين عرصه و مقاومت ملت ايران در برابر فشارهاي مستکبران تاکيد کرد: آنچه شما عزيزان در پارس جنوبي انجام داديد كار بسيار بزرگي است كه تاريخ را خواهد ساخت.

رييس‌جمهور با اشاره به آمارهاي ارائه شده درباره پروژه هاي در حال اجرا در فازهاي ۱۲ تا ۲۴ پارس جنوبي و از جمله اشتغال فعلي بيش از ۸۸ هزار نفر در اين منطقه گفت: خود مديريت كلان اين مجموعه كار بسيار عظيمي است در حاليكه امروز در جبهه هاي مختلف كارهاي بزرگ در حال انجام است و اينها همه از بركت تحريم هايي است كه مستكبران انتظار داشتند ملت ايران را فلج كند.

دكتر احمدي‌نژاد ادامه داد: از همه شما به خاطر تلاشي كه براي تامين منافع اساسي ملت ايران داشته ايد تشكر مي كنم چرا كه سرعت ، حجم و كيفيت كار شما با هيچ دوره اي از ادوار گذشته قابل مقايسه نيست و با وجود تحريم هاي همه جانبه چندين برابر دوره هاي مشابه قبل پروژه اجرا شده است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه اگر كار براي خدا باشد و به منبع لايزال الهي متصل باشد بركات آن از زمين و آسمان خواهد جوشيد ابراز اميدواري کرد: در آينده اي نزديك پيمانكاران ما در بازارهاي جهاني كارهاي بزرگ را با كيفيت بالاتر و قيمت پايين تر اجرا كنند و به اين واسطه فرهنگ اصولي و انساني ملت ايران را به جهانيان معرفي نمايند.

دكتر احمدي‌نژاد همچنين اظهار داشت: جا دارد از يك مرد بزرگ و يك قهرمان نام ببرم؛ مرحوم چاوز كه حقيقتاً انساني آزاده ، مومن و شجاع بود وقتي در سال ۸۵ براي بازديد به منطقه پارس جنوبي آمد عميقاً از پيشرفت هاي ملت ايران خوشحال شد .

رييس‌جمهور تصريح كرد: ‌آقاي چاوز هر جا كه مي‌رفت از عظمت ملت ايران،‌انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن سخن مي گفت و به همه ملت هايي كه به دنبال كسب استقلال هستند پيشنهاد مي كرد كه با همراهي ملت ايران مي توانند پيشرفت هاي بزرگي كسب كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *