جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پالایشگاه جدیدپارس‌جنوبی آماده بهره‌برداری

سه شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 462867
یک مقام مسئول از آغاز شمارش معکوس بهره برداری اولین واحد شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود دومین ردیف شیرین سازی این فاز تا پایان اسفند به بهره‌ برداری برسد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پس از بهره برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ و آغاز تولید گاز از طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، شمارش معکوس به منظور آغاز تولید گاز از فاز ۱۹ این میدان مشترک گازی آغاز شد.

حمیدرضا مسعودی درباره آخرین وضعیت طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی، گفت: هم اکنون پیشرفت طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی در بخش های مهندسی، خرید و ساخت ردیف چهارم شیرین سازی به حدود ۹۷ درصد رسیده است.

مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه این بخش پالایشگاهی به زودی تولید خود را به شبکه سراسری گاز ارسال خواهد کرد، اظهار کرد: در حال حاضر سیستم یوتیلیتی پالایشگاه فاز ١٩ پارس جنوبی به صورت کامل تکمیل و بخش های آبگیر، واحد تولید بخار، واحد نیتروژن و کمپرسور هوا نیز در مدار تولید قرار گرفته است.

وی با اشاره به مراحل آماده‌ سازی واحد ١٠٦ (واحد تزریق گاز به شبکه سراسری)، از تکمیل نخستین کمپرسور این واحد خبر داد و افزود: با هدف تکمیل چرخه پالایش و ارسال گاز به خط سراسری، دو کمپرسور دیگر نیز در نیمه نخست دی ماه، تکمیل و راه‌ اندازی می‌ شود.

مسعودی با بیان اینکه هم اکنون عملیات هیدروتست خط لوله ٤٢ اینچ تزریق گاز به شبکه سراسری پایان یافته است، بیان کرد: تا چند روز آینده با انجام فعالیت‌های تکمیلی، خط لوله ارسال گاز پالایشگاه، آماده تزریق گاز به خط ششم سراسری می‌شود.

وی با یادآوری اینکه طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی تنها طرح فازهای جدید است که بخش نخست آن در مرحله راه‌اندازی قرار دارد و قادر خواهد بود در مقطع کوتاهی پس از استفاده از منابع گازی فازهای ٦ تا ٨، خوراک مورد نیاز واحدهای پالایشی را از بخش دریایی خود تامین کند، تبیین کرد: هم اکنون مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی تکمیل و آماده دریافت و تزریق میعانات گازی فرآورش شده به خط لوله ٣٦ اینچ درحال ساخت واقع در کریدور شمالی منطقه تنبک است که پس از انتقال به میترینگ مشترک با فاز ١٢ پارس جنوبی از طریق گوی شناور این فاز، بارگیری خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر این که مطابق با برنامه زمان بندی پیش بینی می‌شود دومین ردیف شیرین سازی این فاز تا پایان اسفند ماه امسال به بهره‌ برداری برسد، گفت: هدف از طرح توسعه این فاز مشترک تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *