جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تخلف داروخانه‌ها دردپوی برخی اقلام دارویی

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۱۴
کد مطلب: 302861
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دپوی برخی اقلام دارویی خاص از تخلفات مهم داروخانه‌ها است، گفت: بهتر است برای بیماران خاص به جز دفترچه بیمه، کارتی نیز صادر شود تا تحویل داروی بیماران، در آن کارت ثبت شود. این کار باعث می‌شود تا بر اساس سهمیه داروخانه‌ها، دارو به درستی بین بیماران توزیع و مانع از دپوی داروها شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سلیمان عباسی در مورد مشکلاتی که داروخانه‌ها را تحت فشار قرار داده و باعث شده تا این مراکز دست به تخلف بزنند، افزود: یکی از مسایل مهمی که در حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت است بحث تهیه و توزیع دارو از سوی داروخانه‌ها است.
 
وی ادامه داد: دارو از اقلام مهمی است که باید هم در هزینه‌های آن و هم در تجویز و تحویل دارو دقت‌نظر کافی صورت گیرد، بنابراین برای جلوگیری از تخلفات داروخانه‌ها باید نظارت درستی بر عمکرد آنها صورت گیرد.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ تحویل برخی اقلام دارویی بدون نسخه را از تخلفات مهم داروخانه‌ها خواند و تصریح کرد: این اقدام خلاف مقررات است که متاسفانه در اغلب داروخانه‌ها مشاهده می‌شود بنابراین لازم است تحویل دارو به بیماران با نسخه پزشک باشد از طرفی افرادی که در داروخانه‌ها به کار گرفته می‌شوند باید تکنسین این کار بوده تا بتوانند هم از دارو به درستی نگهداری کنند و هم آن را به درستی توزیع کنند.
 
عباسی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به بحث دارو خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد، یادآور شد: نبود نظارت در این امر ممکن است دارو را به سمت دیگری بکشاند و از سیستم خارج کرده و به دست عناصر سودجو برساند بنابراین همین عوامل باعث می‌شود دارو در بازار آزاد به فروش برسد.
 
وی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم مرکز نظارت بر درمان شهرستانها، این است که به تمام داروخانه‌ها در تمام شیفت‌ها سربزنند و ببیند آیا مسئول فنی وجود دارد یا آیا دارو را خارج از نسخه به بیمار تحویل می‌دهند یا خیر.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: داروخانه‌ محلی علمی و تاثیرگذار در درمان است و اگر قرار باشد بر عملکرد آنها نظارت نشود ممکن است به مسیر دیگری رفته و آسیب جدی به حوزه سلامت و بیماران وارد کنند.
 
عباسی با بیان اینکه داروخانه‌ها موظف هستند تا داروها را با قیمت مناسب در اختیار بیماران قرار دهند، تصریح کرد: به طور حتم مواد اولیه یکسری داروها از دیگر کشورها تامین و در ایران تولید می‌شود که این نیاز به اختلاف قیمتی دارد که باید در داروها لحاظ شود، برخی داروها نیز هستند که در حال حاضر دسترسی به تولید آن وجود ندارد و لازم است دولت برای آنها مبلغی را نسبت به پوششش مالی این داروها در نظر گیرد.
 
وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود برای بیماران خاص به جز دفترچه بیمه، کارتی نیز صادر شود تا وقتی بیمار دارو را تحویل می‌گیرد در آن کارت ثبت شود این کار باعث می‌شود تا براساس سهمیه داروخانه‌ها، دارو به درستی بین بیماران توزیع  و مانع از دپوی داروها در داروخانه‌ها ‌شود.
 
عباسی با تاکید بر اینکه باید در هر شهرستانی داروخانه‌ای واحد وجود داشته باشد تا داروی بیماران خاص را توزیع کند، افزود: اگر در هر شهرستان داروخانه‌ای وجود داشته باشد تا داروهای بیماران خاص تنها در همان مکان توزیع شود این گونه هم میزان دریافتی داروها مشخص شده و هم بیمار می‌داند که برای تهیه داروی خود به کدام داروخانه باید رجوع کند.
 
وی با انتقاد از اینکه دپوی دارویی برای افزایش قیمت آن، از جمله تخلفات مهم داروخانه‌ هاست، یادآور شد: وزارت بهداشت باید با اینگونه موارد برخورد کند چراکه بر اساس گزارشات مردمی که به مجلس می‌رسد برخی از داروخانه‌ها از ارایه خدمات به بیماران سر باز می‌زنند.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌ گفت: به طور حتم تخلف یک داروخانه نیز برای کشور حائز اهمیت است و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، نباید بیمار به جز بیماری، دغدغه دیگری داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *