يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

آیا تخریب شخصیت ها روزه را باطل می کند؟

يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۰۲
کد مطلب: 302273
حضرت آیت الله خامنه ای از مراجع عظام تقلید به استفتائاتی در رابطه بابرخی احکام روزه و فعالیت های مجازی پاسخ دادند.
به گزارش جهان به نقل از شبستان، با توجه به ایام ماه مبارک رمضان و مبتلا به بودن مخاطبان به احکام روزه در شرایط خاص، استفتائاتی از حضرت آیت الله خامنه ای مرجع عالی قدر جهان تشیع داشته است که متن سوالات استفتاء شده و پاسخ معظم له به شرح ذیل است.

سوال 1: حکم روزه افرادی که در فضای مجازی مرتکب غیبت، تهمت و تخریب شخصیت ها می شوند چیست؟ آیا تهمت، غیبت یا دروغ در فضای مجازی لطمه ای به روزه افراد وارد می کند؟

سوال 2: نشر و ترویج احادیث و روایات منتسب به معصومین علیهم السلام در فضای مجازی با توجه به این که صحت انتساب آن معلوم نیست، چه حکمی دارد؟ آیا این کار مصداق نسبت دروغ به ائمه است یا خیر؟

سوال 3: افرادی که نان آور خانواده هستند و نوع کار آنها در زیر آفتاب ویا با دستگاههایی همچون تنورهای نانوایی است و در صورت روزه نمی توانند کار روزانه خود را انجام دهند حکم روزه آنها چیست؟ آیاروزه نگرفتن آنها افطار عمد محسوب می شود؟ در این صورت تکلیف آنها چیست؟

متن پاسخ معظم له:

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
جواب 1: به هر حال غیبت و تهمت و دروغ گفتن هرچند در فضاى مجازى به هیچ وجه جایز نیست ولى صِرف آن مادامی که نسبت دروغ به خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم و یا یکى از جانشینان آن حضرت محسوب نشود ضررى به صحّت روزه وارد نمى‌کند.
جواب 2: صِرف نقل روایت نسبت دروغ محسوب نمى‌شود و باعث باطل شدن روزه نمى‌گردد.

جواب 3: اگر مى‌توانند کار را ترک کنند، باید روزه بگیرند و اگر نمى‌توانند، هر وقت به حرج افتادند مى‌توانند افطار نمایند ولى تا در حرج واقع نشده‌اند، نباید روزه را باطل کنند و احتیاط واجب این است که در مورد تشنگى در بقیه روز از آشامیدن امساک کنند و قضاى روزه را هم بجا آورند.
موفق و مؤید باشید .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *