دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

سیاست‌ خارجی باید "آرمانی" باشد

ویژگی‌های وزیر خارجه دولت یازدهم
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 301210
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که دارای ظرفیت‌های عظیمی مانند انقلاب اسلامی و تمدن ایرانی است، باید سیاست خارجی آرمانی را دنبال کند.
به گزارش جهان، مهدی سنایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با تسنیم با اشاره به شاخصه‌های سیاست خارجی دولت آینده اظهار داشت: گفتمان آقای روحانی در عرصه سیاست خارجی اعتدال است و لذا حتما یک وزیر خارجه معتدل و میانه‌رو به مجلس معرفی خواهد کرد.

وی افزود: گفتمان سیاست خارجی دولت اعتدال از یک سو به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی پایبند است و از سوی دیگر تلاش می‌کند تا واقع‌بینانه حرکت کند و کاهش تهدیدها و افزایش فرصت‌ها را یک اصل مقابل چشمان خود در عرصه بین‌الملل قرار خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: گفتمان اعتدال تلاش می‌کند موازنه‌ای در عرصه سیاست خارجی برقرار کند که مبتنی بر اصل تعامل باشد، یعنی دیپلماسی مبتنی بر تعامل را پیش خواهد گرفت.

سنایی تصریح کرد: در گفتمان اعتدال اعتقاد بر این است که نباید به بهانه آرمانگرایی و ارزش‌گرایی در سیاست خارجی هزینه‌سازی کرد و باید بین سیاست آرمانگرا و هزینه‌ساز تفکیک قائل شد لذا کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که دارای ظرفیت‌های عظیمی مانند انقلاب اسلامی و تمدن ایرانی است، باید سیاست خارجی آرمانی را دنبال کند. اما مهم این است که در عمل واقع‌بینانه عمل کند و با رعایت اصل تعامل، دشمنان را در عرصه دیپلماسی کاهش و دوستان را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه در ۳ عرصه دچار خلل‌هایی هستیم، افزود: یکی از عرصه‌ها روابط دوجانبه است؛ امروز شاهدیم که با کشورهایی مانند عربستان، امارات و ترکیه دچار مسئله شده‌ایم همچنین در مسائل منطقه‌ای نیز با کشورهای بزرگ منطقه دچار مسائل و مشکلاتی هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: متاسفانه در فضای بین‌المللی نیز وارد مسائل تحریم و شورای امنیت شده‌ایم و به فضای ایران‌هراسی دامن زده شده است لذا باید به همه این عرصه‌ها ورود شود لذا اولویت اول دولت آینده به صفر رساندن مشکلات با کشورهای همسایه باشد.

سنایی با بیان اینکه تقویت روابط با کشورهای عربی و جهانی در دولت آینده بسیار با اهمیت است، اظهار داشت: در فضای فعلی فرقه‌گرایی و اختلاف‌افکنی که از اهداف اصلی آمریکا در منطقه بوده، توسعه پیدا کرده و دولت آینده باید برای این موضوع برنامه داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت آینده در عرصه بین‌المللی کمک به رفع فضای ایران‌هراسی، بهبود تصویر ایران و یک نوع اعتمادسازی در عرصه بین‌الملل را دنبال خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: البته تعامل و گفت‌وگو که خط و مشی اصلی دولت آینده خواهد بود به معنی عقب‌نشینی از حقوق ملت ایران نخواهد بود بلکه دفاع از حقوق اصلی ایران و ایستادگی در پیگیری آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی یک اصل در سیاست خارجی است و همه دولت‌ها باید از آن پیروی کنند. اما بحث در روش‌هاست و باید روش‌هایی دنبال شود که فشارها را بر کشور کم و ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش داد.

سنایی با اشاره به ویژگی‌های وزیر خارجه دولت آینده‌گفت: وزیر خارجه دولت یازدهم باید مهارتی در دیپلماسی و تسلط به زبان خارجی داشته باشد لذا باتوجه به اینکه آقای روحانی در حوزه سیاست خارجی و هسته‌ای مسلط است، حتما انتخاب مناسبی خواهد داشت.

وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: گمان می‌کنم وزیر خارجه دولت آینده از همه ظرفیت‌ها در عرصه دیپلماتیک استفاده کرده و نیروهای بامهارت در عرصه دیپلماسی را صرف‌نظر از گرایش‌های سیاسی به کار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص مشورت‌های‌کارگروه سیاست خارجی دولت منتخب با این‌کمیسیون‌گفت: طبیعتا در حوزه برنامه‌ها با کمیسیون امنیت ملی مشورت خواهد شد اما آقای روحانی تاکنون در عرصه انتخاب افراد وارد نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *