يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
وکلای سخنگوی سابق القاعده مدعی شدند:

همکاری ایران با آمریکا در یک پرونده

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 300646
وکلای داماد اسامه بن لادن مدعی شدند که سلیمان ابوغیث به مدت ۱۱ سال در ایران بازداشت بود و این کشور با آمریکا درباره پرونده وی همکاری کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، وکلای "سلیمان ابوغیث"، داماد اسامه بن لادن و سخنگوی سابق سازمان القاعده ادعا کردند که واشنگتن با تهران درباره بازداشت موکل آنها در ایران بیش از یک دهه همکاری کرد.

سلیمان ابوغیث، سخنگوی سابق القاعده به اتهام توطئه با هدف قتل شهروندان آمریکایی به حبس ابد محکوم شد و هم اکنون در نیویورک زندانی است.

وکلای داماد بن لادن اعلام کردند که آمریکا می توانست ابوغیث را خیلی زودتر محاکمه کند اما واشنگتن سال گذشته وی و دیگر مظنونان که بیش از 10 سال بعد از حملات 11 سپتامبر در ایران بازداشت بودند را به نیویورک منتقل کرد.

آنها مدعی شدند که ابوغیث که بیش از 47 سال سن دارد پس از حملات 11 سپتامبر2001، افغانستان را به ایران در پایان 2002 ترک کرد و تا سال 2013 در ایران بازداشت بود تا اینکه پس از آزادی وی در حین پرواز بر فراز آسمان اردن بازداشت شد.

پیشتر نیز برخی از مقامات آمریکایی نیز ادعا کردند که داماد بن لادن اطلاعات عملیاتی ندارد چرا که بخش عمده ای از دهه گذشته را در ایران به سر برده است و وکلای وی بر اساس ادعای مقامات آمریکایی مدعی هستند که اهمیت اطلاعاتی وی از آن جهت است که دوره ای طولانی از حبس را در ایران سپری کرده است.

وکلای داماد بن لادن در ادامه اعلام کردند که آنها می خواهند درباره همه اسناد رسمی مربوط به بازداشت وی در ایران اطلاعاتی در اختیار داشته باشند تا بتوانند علت بقای وی در این کشور به مدت 11 سال و قبل از انتقالش به ترکیه را تشریح کنند.

از سوی دیگر، این وکلا از دستگاه قضایی آمریکا خواست تا اتهامات تروریستی بودن ابوغیث را باطل کند.
در نامه ای که وکلای ابوغیث به قاضی منهتن برای ابطال اتهامات وارده به وی ارسال کردند، این وکلا اعلام کردند که ابوغیث در حین پرواز از اردن به آمریکا در حین بازجویی در داخل هواپیما به شدت مورد شکنجه قرار گرفت.

ابوغیث بافاطمه، یکی از دختران بن لادن ازدواج کرد و اوایل ماه مارس گذشته در مرز اردن و کویت توسط ماموران سازمان سیا آمریکا به اتهام برنامه ریزی برای قتل شهروندان آمریکایی و همکاری با القاعده در سال 2001 تا 2002 بازداشت و به نیویورک منتقل شده است.

ابوغیث یک دهه پیش وقتی به فاصله چند ماه پس از یازده سپتامبر در یک ویدیوی تلویزیونی، از مسلمانان خواست در هر جایی که هستند با آمریکا بجنگند و حملاتی شبیه حمله یازده سپتامبرصورت دهند، به چهره ای جهانی تبدیل شد و پیش تر در کویت، معلم و واعظ بود و پس از حملات یازده سپتامبر 2001، امتیاز شهروندی کویتی خود را از دست داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *