پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
گری سیمور:

توافق هسته‌ای ایران برای آمریکا خوب است

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب: 428642
مشاور سابق باراک اوباما در یاداشتی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای برای آمریکا خوب است، نوشت که باید به دنبال «مهار منطقه‌ای ایران و تشویق تغییر سیاسی» در این کشور بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، بر لزوم مهار منطقه‌ای ایران و تشویق تغییر سیاسی در این کشور تاکید کرد.

«گری سیمور» در یاداشتی برای تایم با عنوان «بله مذاکرات هسته‌ای ایران برای آمریکا خوب خواهد بود» نوشت: «مذاکره‌کنندگان بین‌المللی به رهبری آمریکا و ایران باید برای رسیدن به توافق هسته‌ای جامع پیش از ضب‌الاجل ۳۰ ژوئن،‌ برخی از موضوعات حیاتی را حل کنند».

مشاور سابق اوباما در امور منع اشاعه سلاح‌های اتمی افزود: «بحث در واشنگتن درباره ایران دوقطبی شده است. حامیان توافق در راه، ادعا می‌کنند که این توافق برنامه هسته‌ای نظامی ایران را مسدود می‌کند. مخالفان ادعا می‌کنند که این توافق راه را برای ایران اتمی هموار می‌کند».

تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «حقیقت آن است که موضوع بسیار پیچیده‌تر و ناشناخته‌تر است. بر اساس توافق، تولید پلوتونیوم ایران محدود می‌شود. همچنین با تغییر و بازطراحی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، ایران متعهد به نساختن تاسیسات بازفراوری که برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت مصرف شده راکتور ضروری است، می‌شود».

او همچنین نوشت: «محدودیتها بر روی غنی‌سازی اورانیوم با شدت کمتر و زمان آن هم کمتر است. ایران باید ظرفیت غنی‌سازی خود را کاهش داده و ذخایر کمتری از اورانیوم غنی شده با غلظت پایین داشته باشد تا زمان گریز هسته‌ای از چند ماه کنونی به حدود یک سال افزایش یابد».

سیمور افزود: «ایران می‌تواند چند هزار سانتریفیوژ نسل اول و تحقیق درباره سانتریفیوژهای پیشرفته را داشته باشد. پس از ۱۰ سال روند کم شدن محدودیتهای اعمالی روی ظرفیت غنی سازی آغاز می‌شود و ایران اجازه داشتن سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را می‌یابد. پس از ۱۵ سال محدودیتها کاملا برداشته می‌شوند البته بازرسیهای شدید و نظارت برای ۲۰ تا ۲۵ سال پابرجا خواهد ماند».

مشاور سابق اوباما با رد انتقادات درباره اینکه آمریکا می‌تواند به توافق بهتری از منظر مواردی از قبیل تعداد سانتریفیوژها و بازرسیها برسد، تاکید کرد: «چنین موضوعی از قطعیت برخوردار نیست. ما تحریمها را تشدید کردیم و ایرانیها در مقابل فعالیتهای هسته‌ای خود را تشدید کردند. آمریکا نمی‌تواند از توافقی که در حال مذاکره است کناره‌گیری کند و انتظار داشته باشد از تحریمهای بیشتر حمایت بین‌المللی شود».

وی افزود: «توافق در راه با ایران حداقل برای یک دهه و شاید بیشتر زمان می‌خرد. این توافق تهدید را پایان نمی‌دهد. با این فرض که توافق هسته‎ای با موفقیت اجرا می‌شود، آمریکا باید اهداف و جاه‌طلبیهای منطقه‌ای ایران را مهار کند و تا آنجایی که ما می‌توانیم تغییر سیاسی در ایران را تشویق کنیم».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *