دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای درماه رمضان

جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 298565
روش تهیه و مصرف غذا در ماه مبارک رمضان با ماه‌های دیگر سال قدری متفاوت است.
به گزارش جهان به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، مهندس نعمت الله معروفی  مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای ،این تفاوت فقط شامل خوراکی‌های مخصوص رمضان که در ماه‌های دیگر کمتر مصرف می‌شوند یا دفعات غذا خوردن نیست.
 
وی افزود: یکی از تفاوت‌هایی که در این ماه وجود دارد عجله در همه امور است، هنگام سحر مردم با عجله غذا می‌خورند تا قبل از اذان صبح سحری خود را تمام کرده باشند و هنگام غروب از فرط گرسنگی با عجله افطار می‌کنند.
 
وی بیان داشت: عجله در خوردن مانع از ارزیابی دقیق طعم و مزه غذا از طریق چرخاندن آن در تمامی قسمت‌های زبان است، بنابراین ممکن است بعضی از تغییرات طعم و مزه که در اثر از دست رفتن سلامت غذا به وجود می‌آید، از نظر پنهان بماند. این عجله در هنگام این قضیه در خرید مواد غذایی نیز نمود پیدا می‌کند. به خصوص در فصول گرم سال، خرید و گاهی ایستادن در صف طویل، بسیار آزار دهنده است و تنها چیزی که اهمیت دارد زود خرید کردن و به خانه برگشتن است.
 
معروفی اضافه کرد: عجله در خرید انسان را از توجه به بعضی نکات مهم و بهداشتی باز می‌دارد، در ماه رمضان عرضه غذاهای فله مثل آش و حلوا در زمان افطار به طور گسترده‌ای افزایش یافته و تقاضا برای خرید این محصولات بسیار بیشتر از ماه‌های دیگر است که باید دقت لازم انجام شود.
 
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت با بیان این که تهیه و توزیع مواد غذایی با دست‌های آلوده از اصلی‌ترین علل آلودگی میکروبی مواد غذایی است، گفت: بسیاری از مواد غذایی هنگام تهیه به حدی حرارت می‌بینند که میکروب‌های آن از بین می‌رود، ولی آلودگی ثانویه، آن را ناسالم می‌کند. دست‌های آلوده فروشنده، وجود زخم در دست فروشنده و نگهداری مواد غذایی بدون پوشش و در معرض هوا از جمله منابع مهم آلودگی هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی از خطاهای متداول در نانوایی‌ها، مراکز فروش خشکبار و حتی شیرینی فروشی‌ها این است که فروشنده اجازه می‌دهد مشتری مواد غذایی را لمس کند، ولی همان خوراکی لمس شده را نخرد لمس مواد غذایی می‌تواند یکی از راه‌های انتقال بیماری‌های میکروبی باشد، پول یکی از اشیاء آلوده و عامل انتقال بسیاری از میکروب‌ها است و دست زدن همزمان به آن و مواد غذایی از جمله راه‌های انتقال میکروب‌ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *