دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

سهم‌مسکن‌درهزینه خانوارایرانی چقدراست؟

يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 297561
رئیس پژوهشکده آمار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد پرس گفت : شرایط تورمی در سال های گذشته شدت یافته و سبب افزایش هزینه اساسی مردم شده است به گونه ای که مسکن از جمله کالاهای اساسی است که تاثیر بسیاری بر هزینه طبقات متوسط و ضعیف جامعه در سالهای اخیر گذاشته است.
به گزارش جهان، رئیس پژوهشکده آمار در گفتگو با اقتصاد پرس گفت : شرایط تورمی در سال های گذشته شدت یافته و سبب افزایش هزینه اساسی مردم شده است به گونه ای که مسکن از جمله کالاهای اساسی است که تاثیر بسیاری بر هزینه طبقات متوسط و ضعیف جامعه در سالهای اخیر گذاشته است .علیرضا زاهدیان در خصوص هزینه مسکن خانوار ادامه داد: در سال های گذشته هزینه خانوار افزایش یافته است به طوری که طبق داده های مرکز آمار در سال ۱۳۹۰، متوسط سهم هزینه‌های مسکن از کل هزینه‌های خانوارها ۳۳ درصد بوده است.

وی در تبیین بالابودن این نسبت در ایران و مقایسه آن با دیگر کشورها توضیح داد : مقایسه آمار این شاخص در ایران و دیگر کشورها به گونه ای است که نشان می دهد متوسط سهم هزینه‌های مسکن در کشور خیلی بالاست.

وی در ادامه افزود: در سال ۲۰۱۱ این سهم برای ترکیه ۲۶ درصد، در استرالیا ۱۹ درصد و در اتحادیه اروپا کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

رییس پژوهشکده آمار در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار اقتصاد پرس گفت: به نظر می‌رسد در سالهای اخیر ساخت وساز افزایش چشمگیری داشته است ولی با توجه به این که کفه وام‌ها به سمت تولید کنندگان بوده بنابراین واحدهای مسکونی تولید شده بیشتر توسط افرادی خریداری شده است که قبلاً مالک بوده‌اند.

زاهدیان با اشاره به اینکه افزایش سهم مستاجران در سال های گذشته دلیلی بر این مدعی است، خاطرنشان کرد: سهم مستأجران از ۲۵ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۶/۲۶ درصد در سال ۱۳۹۰ افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یک راه حل برای کاهش سهم مستاجران افزایش وام خرید مسکن است، تصریح کرد: اگر بانکها برای مثال ۸۰ درصد قیمت یک وام مسکونی را وام بدهند خانوارهای کم درآمدتر نیز قادر به خرید مسکن خواهند بود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از سوء ‌استفاده دلال‌ها نیز می‌توان شرط کرد خریدار فقط می‌تواند تا ۵ سال واحد خریداری شده را به بانک بفروشد آن هم برابر با قیمت خرید ساختمان یا با رشد اندکی مانند ۵ درصد در سال.

زاهدیان تاکید کرد: در هر صورت سرمایه گذاری در بخش مسکن از هر نوع که باشد در کاهش بیکاری و تورم اثر سریع خواهد داشت زیرا علاوه بر تاثیر بر اقتصاد خانوارها بخشهایی از صنعت که مرتبط به مسکن هستند نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. بدین صورت دولت می‌تواند به بخش مسکن به عنوان یک بخش زود بازده نگاه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *