جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۳۳ سال پیش در چنین روزی

کودتا علیه رئیس جمهور مصر ناکام ماند

چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 296783
روزنامه کویتی الانبا گزارش داد که به دنبال یک کودتای نافرجام برای سرنگون کردن رئیس جمهور مصر که توسط فرماندهی نیروهای مصری مستقر در مرز مشترک مصر و لیبی سازماندهی شده بود مقامات این کشور ۶۰۰ مقام عالی رتبه را بازداشت کرده‌اند .
رخدادهای۱۲ تیر ۱۳۵۹

چکیده:
وزیر امور خارجه : ایران تصمیم گرفته است روابط خود را با شوروی محدود کند .

دادستان کل انقلاب : کسانی که اسناد مجرمیت افراد را از بین ببرند شدیدا مجازات خواهند شد .

روزنامه کویتی الانبا گزارش داد که به دنبال یک کودتای نافرجام برای سرنگون کردن انورسادات رئیس جمهور مصر مقامات این کشور ۶۰۰ مقام عالی رتبه را بازداشت کرده اند .

خانه های فرهنگ روستایی در سطح استان خوزستان منحل شد ، انحلال این خانه ها به دنبال بررسی های لازم و عدم کارایی آنها در جلسه ستاد پیگیری و هماهنگی این استان اعلام گردید.

بهروز ماکویی : شهادت ۱۹ پاسدار در منطقه توطئه قبلی و از پیش طراحی شده بوده است .

آیت الله دکتر بهشتی : مسئولیت شورای انقلاب تا دو هفته دیگر پایان می یابد .

سرپرست جاسوسان عراقی مقیم خرمشهر که تلاش داشت فرار کند در منطقه ای به نام هور سوسنگرد غرق شد و به هلاکت رسید .

گروهی از اهالی شهرستان مرند به عنوان اعتراض به خاموشی های مکرر برق و همچنین قطع آب از ساعات اولیه صبح در خیابان های این شهر دست به راهپیمایی زدند .

آیت الله منتظری با انتشار پیامی در رابطه با فرمان اخیر امام امت از ملت مسلمان ایران در سراسر کشور خواست روز جمعه فردا با حضور در خیابان ها با امام تجدید بیعت کنند .

تجدید نظر ایران در روابط با شوروی

وزیر امور خارجه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد ایران تصمیم گرفته است روابط خود را با شوروی محدود کند .صادق قطب زاده اظهار داشت : بر اساس این تصمیم تعداد پرسنل سیاسی سفارت شوروی در ایران و سفارت ایران در شوروی یکسان می شود ، این تصمیم همچنین موسسات غیر سیاسی را نیز شامل می شود که تعداد پرسنل آنها نباید از دو نفر تجاوز کند آن هم با پاسپورت غیر سیاسی .

بر این اساس کنسولگری ایران در لنینگراد تعطیل می گردد و در صورتی که دولت شوروی موافق باشد این کنسولگری در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان گشایش می یابد و در غیر این صورت دولت شوروی می بایست به انتخاب خود یکی از دو کنسولگری خود در رشت یا اصفهان را تعطیل کند .

قطب زاده در توضیح چرایی این تصمیم گیری گفت : دولت شوروی پس از پیروزی انقلاب دست به جاسوسی در ایران زده و حزب توده که متاسفانه مامورین ایرانی شوروی هستند از فرصت مبارزه با امپریالیسم آمریکا برای برآورده کردن منافع شوروی در ایران سوء استفاده کرده اند . (۱)
قطب زاده در مورد محدودیت روابط ایران با شوروی گفت: دولت شوروی پس از پیروزی انقلاب دست به جاسوسی در ایران زده و حزب توده که متاسفانه مامورین ایرانی شوروی هستند از فرصت مبارزه با امپریالیسم آمریکا برای برآورده کردن منافع شوروی در ایران سوء استفاده کرده اند .

اخطار دادستان کل انقلاب ؛ اسناد مجرمیت افراد را از بین نبرید

دادستان کل انقلااب در اطلاعیه ای تاکید کرد کسانی که اسناد مجرمیت افراد را از بین ببرند شدیدا مجازات خواهند شد .

در این اطلاعیه آمده است : پیرو فرمان رهبر انقلاب و امام امت مبنی بر محو آثار رژیم شاه ملاحظه می شود که در بعضی از موارد به عنوان سوزاندن کاغذها و اسناد حاوی علائم طاغوتی پرونده و مدارکی که سند مجرمیت افراد وابسته است از بین می برند ، لذا به همه وزارتخانه ها و ادارات تابعه تذکر داده می شود جدا از این عمل خودداری نموده و چنانچه در موردی کشف خلاف شود شدیدا تحت پیگرد دادگاه های انقلاب قرار خواهند گرفت . (۲)

کودتا علیه رئیس جمهو مصر ناکام ماند

روزنامه کویتی الانبا گزارش داد که به دنبال یک کودتای نافرجام برای سرنگون کردن انورسادات رئیس جمهور مصر مقامات این کشور ۶۰۰ مقام عالی رتبه را بازداشت کرده اند .این روزنامه به نقل از منابع ویژه که از افشای هویت آنها خودداری شده است نوشت۶ تیپ از واحدهای نیروی هوایی ، پیاده نظام و نیروی دریایی در کودتا شرکت کرده اند .این کودتا که دوشنبه قبل روی داده توسط فرماندهی نیروهای مصری مستقر در مرز مشترک مصر و لیبی سازماندهی شده بود . (۳)

انحلال خانه های فرهنگ روستایی در خوزستان

خانه های فرهنگ روستایی در سطح استان خوزستان منحل شد ، انحلال این خانه ها به دنبال بررسی های لازم و عدم کارایی آنها در جلسه ستاد پیگیری و هماهنگی این استان اعلام گردید.(۴)

شهادت ۱۹ پاسدار در درگیری اخیر توطئه ای از قبل طراحی شده بود

بهروز ماکویی استاندار کرمانشاهان برای بررسی و تحقیق پیرامون رویدادهای اخیر منطقه دالاهو واقع در شمال غرب کرند و قوشچی باشی به اسلام آباد رفت .وی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت : این جریان یک توطئه قبلی و از پیش طراحی شده بوده است بدین ترتیب که مهاجمین مسلح یک سرقت مصنوعی ترتیب دادند تا پاسداران انقلاب اسلامی را به کمینگاه بکشانند و وقتی در تعقیب آنها پاسداران وارد تنگه قوشچی باشی شدند از کمینگاه آنها را به رگبار بستند و بدین ترتیب ۱۹ تن از بهترین فرزندان استان به شهادت رسیدند . (۵) خبر دیگر این که در درگیری های چند روز اخیر منطقه تکاب ده تن از پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند . (۶)

اعتراض قطع آب و برق مسئله ای عمومی برای همه مردم ایران در روزها و ماههای ابتدایی انقلاب بود ، کمبود آب و برق در روستاها و شهرهای کشور بیداد می کرد ، نه تنها روستاها که شهرها نیز از نعمت آب و برق بهره مند نبودند ، برق رسانی را می توان یکی از افتخارآمیزترین فعالیت های اقتصادی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کرد.

مسئولیت شورای انقلاب دو هفته بعد پایان می یابد

آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای انقلاب در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : مسئولیت شورای انقلاب تا دو هفته دیگر پایان می یابد .وی در مورد انحلال شورای انقلاب اظهار داشت : این شورا بر اساس ضرورت های دوره نخست انقلاب به وجود آمده است و تا وقتی نهادهای حکومتی کامل نشوند شورای انقلاب باید مسئولیت هایش را ایفا کند و وظایفش را انجام دهد ، با تعیین دولت دیگر همه نهادها تکمیل شده است و دیگر زمینه مسئولیت شورای انقلاب به پایان رسیده و کارش تمام می شود نه اینکه منحل شود .

آیت الله بهشتی در زمینه ادغام دادگاه ها نیز گفت : هدف این است که بر طبق قانون اساسی کلیه دادگاه ها و دادسراها زیر پوشش قوه قضائیه و زیر نظر شورای عالی قضایی انجام وظیفه کند ، بنا بر این دادگاه ها و دادسراهای انقلاب زیر نظر شورای عالی قضایی کار خودش را ادامه خواهد داد و تعیین مسئولان و تعیین قضات و تهیه و تدوین و تنظیم و تصویب مقررات هم به وسیله شورای عالی قضایی انجام خواهد گرفت .(۷)

سرپرست جاسوسان عراقی هنگام فرار غرق شد !

سرپرست جاسوسان عراقی مقیم خرمشهر که تلاش داشت فرار کند در منطقه ای به نام هور سوسنگرد غرق شد و به هلاکت رسید . یک مقام آگاه سپاه پاسداران خرمشهر در این رابطه گفت : قاسم معروف به قاسم بزاز متولد بصره قبل از تصرف لانه جاسوسی عراق در خرمشهر بازداشت و در جریان های اخیر این شهر متواری و به عراق گریخته بود ، وی از نقطه آبی به نام هور سوسنگرد قصد ورود مجدد به خاک ایران را داشت که با گروه گشت سپاه مواجه گردید و خود را به اجبار به آب زد و از آن جائی که منطقه هور سوسنگرد یک محیط باتلاقی است این شخص در باتلاق غرق شد . (۸)

تظاهرات مردم مرند در اعتراض به قطعی مکرر آب و برق

گروهی از اهالی شهرستان مرند به عنوان اعتراض به خاموشی های مکرر برق و همچنین قطع آب از ساعات اولیه صبح در خیابان های این شهر دست به راهپیمایی زدند .به همین مناسبت بازار و مغازه های مرند بسته شد و شهر به حالت تعطیل درآمد ، راهپیمایان در حالی که علیه مسئولان آب و برق این شهر شعار می دادند به شدت نسبت به کمبود آب و برق اعتراض کردند . (۹)
آیت الله منتظری پس از مدتی و آن هم پس از شهادت فرزند شان در حادثه تروریستی ۷ تیر به دست گروهک منافقین به تدریج به این سازمان از لحاظ نظری نزدیک می شوند تا آنجا که منافقین نظرات و ایده های خود را از زبان آیت الله منتظری مطرح می کنند.

با امام امت تجدید بیعت کنید

آیت الله منتظری با انتشار پیامی در رابطه با فرمان اخیر امام امت از ملت مسلمان ایران در سراسر کشور خواست روز جمعه فردا با حضور در خیابان ها با امام تجدید بیعت کنند .

وی در این اطلاعیه تاکید کرده است : امت مسلمان ایران با دادن بیش از ۶۰ هزار شهید و هزاران معلول و پس از گذشتن از حدود یک سال و نیم از انقلاب خود هنوز شاهد ریشه ها و نمودهای رژیم شاهنشاهی آنچنان چه گویی در این کشور انقلابی رخ نداده و نامی از اسلام مطرح نبوده است می باشند ، فساد و فحشا نه در کوچه و خیابان که در متن وزارتخانه ها و ادارات دولت ایران با وقیحانه ترین شکل خود هنوز باقی است ، زنان و مردانی بی خبر از تلخ کامی های مردم محروم این سرزمین و بی تفاوت در برابر اسلام و انقلاب به بی بند و باری خود و عدم رعایت ضوابط اسلامی پافشاری دارند ، مهره های سیا و ساواک و وابسته های بیگانگان شرقی و غربی همچنان در پست های خود به توطئه و تحریک علیه ملت مسلمان و مظلوم ایران مشغول هستند و گروهها با اسامی و شعارهای گوناگون و حتی زیر پوشش اسلام و خلق رویاروی امام و امت ایستاده و به کارشکنی و سنگ اندازی در راه استقرار جمهوری اسلامی ایران اصرار دارند و در این میان توده مسلمان و معتقد به خدا و شهید پرور ایران از خود می پرسند مگر در این کشور خبری نیست ؟ (۱۰)

پی نوشت:

۱- کیهان ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۶

۲- اطلاعات ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۲

۳- اطلاعات ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۲

۴- اطلاعات ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۳

۵- اطلاعات ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۳

۶- اطلاعات ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۲

۷- کیهان ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱۶

۸- کیهان ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۱

۹- کیهان ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۲ ، شاید در ظاهر امر به نظر برسد که این خبر یک موضوع حاشیه ای در یک شهر از توابع استان آذربایجان شرقی است ولی کافی است بدانیم که این اعتراض مسئله ای عمومی برای همه مردم ایران در روزها و ماههای ابتدایی انقلاب بود ، کمبود آب و برق در روستاها و شهرهای کشور بیداد می کرد ، نه تنها روستاها که شهرها نیز از نعمت آب و برق بهره مند نبودند ، برق رسانی را می توان یکی از افتخارآمیزترین فعالیت های اقتصادی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کرد. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج فعالیت های رژیم طاغوت، تنها ۱/۳ میلیون مشترک برق - اعم از خانگی، عمومی، صنعتی و کشاورزی - وجود داشت؛ این در حالی است که هم اکنون حتی بسیاری از روستاهای کشور و دورترین مناطق از نعمت برق برخوردار است.میزان تولید ناخالص برق کشور در پایان سال ۱۳۸۵، بیش از ۱۹۲ میلیارد کیلووات ساعت بود و تاکنون بیش از ۵۰ هزار روستا در کشور از نعمت برق برخوردار شدند. همچنین، تعداد مشترکین برق مؤسسه های تابع وزارت نیرو در این سال، حدود ۲۰۶۲۴ هزار مشترک بوده است. در باقی حوزه ها از جمله آب و گاز نیز آمار رشد ده ها و در بعضی موارد صدها برابری را نشان می دهد و این نیست جز به برکت پیروزی انقلاب و خودباوری ملت مسلمان ایران ...

۱۰- جمهوری اسلامی ، ۱۲ تیر ۱۳۵۹ ، صفحه ۷ ، آیت الله منتظری در پیام خود به صورتی تلویحی نامی از سازمان منافقین برده و تاکید می کنند این گروه ها به کارشکنی در مسیر انقلاب و جمهوری اسلامی اصرار دارند . سخن به حق آیت الله منتظری ناشی از شناخت واقعی ایشان از سازمان نفاق بوده است سازمانی که علمای بزرگ در زندان های ستمشاهی حکم به نجس بودن و کافر بودن اعضای آن دادند . ولی ماجرا از آن برهه تاسف بار می شود که آیت الله منتظری پس از مدتی و آن هم پس از شهادت فرزند شان در حادثه تروریستی ۷ تیر به دست گروهک منافقین به تدریج به این سازمان از لحاظ نظری نزدیک می شوند تا آنجا که منافقین نظرات و ایده های خود را از زبان آیت الله منتظری مطرح می کنند . نامه تاریخی ۶ فروردین ۶۸ امام خمینی خطاب به آیت الله منتظری از سویی درد آور و از سوی دیگر پند آموز است . امام خمینی در این نامه تاریخی با اشاره به سخنان و نوشته های آیت الله منتظری می نویسند « از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید.» امام خمینی در بند ۴ این نامه خطاب به آیت الله منتظری توصیه می کنند « نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.» رک صحیفه امام ، جلد ۲۱ ، صفحه ۳۳۰ و مرور تاریخ انقلاب نشان می دهد که آیت الله منتظری تا چه اندازه سخن امام را عملی کرده است و ما به آن نمی پردازیم ...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *