دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰
۱

اوباما:جاسوسی ازمتحدان آمریکا عادی است!

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 296409
باراک اوباما در اظهاراتی با نادیده گرفتن انتقادات شدید اروپایی‌ها از جاسوسی آمریکا علیه مقامات آنها تاکید کرد که همه کشورها علیه یکدیگر جاسوسی می‌کنند و این یک امر عادی است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارات پس از آن مطرح شد که آلمان و فرانسه نسبت به افشای جاسوسی آمریکا از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا خشمگین شده‌اند.

این در حالی است که ادوارد اسنودن، افشاگر این اقدامات همچنان در فرودگاه بین‌المللی مسکو در انتظار پذیرش درخواست پناهندگی سیاسی برای ماندن در روسیه است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترکی با جاکایا کیکوته، رئیس‌جمهوری تانزانیا اظهار داشت: آمریکا اطلاعات درباره گزارش‌های جدید مبنی بر اینکه سازمان امنیت ملی از دفاتر اتحادیه اروپا در واشنگتن، نیویورک و بروکسل شنود می‌کرده را به هم‌پیمانانش ارائه خواهد داد.

اما از طرف دیگر وی تاکید کرد که چنین فعالیت‌هایی از سوی دولت‌ها چندان غیرمعمول نیست.

اوباما گفت: ما باید تصریح کنیم که هر سازمان اطلاعاتی نه فقط سازمان‌های ما سازمان‌های اطلاعاتی اروپا و هر سازمان اطلاعاتی در آسیا و هر جای دیگر جهان که یک سازمان اطلاعاتی وجود دارد، همه آنها یک کار را قرار است انجام دهند و آن این است که درک بهتری از جهان و آنچه که در پایتخت‌های جهان اتفاق می‌افتد، به دست آوردند.

اوباما افزود: اگر چنین چیزی نبود سازمان‌های اطلاعاتی چه فایده‌ای داشتند؟

این اظهارات اوباما مربوط به اتهامات جاسوسی آمریکا از مقامات اروپا بوده که در مجله ‌آلمانی اشپیگل فاش شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه تقاضا کرد تا آمریکا فورا همه اقدامات استراق سمع خود را متوقف کند و در عین حال عنوان کرد که این مناقشه ممکن است آغاز مذاکرات تجاری هفته ‌آینده میان آمریکا و اروپا را به خطر بیاندازد.

اولاند اظهار داشت: ما نمی‌توانیم اینگونه رفتار را از سوی شرکا و هم‌پیمانان خود بپذیریم.

استفن سیبرت، سخنگوی دولت آلمان به خبرنگاران در برلین گفت: جاسوسی علیه دوستان غیرقابل پذیرش است. ما دیگر در زمان جنگ سرد زندگی نمی‌کنیم.

با این حال اوباما تاکید کرد: اروپایی‌ها جزو نزدیکترین هم‌پیمانانی هستند که ما در جهان داریم. اما وی افزود: من به شما تضمین خواهم کرد که در پایتخت‌های اروپا کسانی هستند که متمایل هستند که بدانند اگر قرار باشد من با رهبران آنها دیدار کنم دست‌کم موضوع صحبت‌های من چه خواهد بود و این چگونگی فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی را مشخص می‌کند.

از طرف دیگر، اوباما گفت که از مشاورانش خواسته تا به ارزیابی هر چیزی که ادعا شده پرداخته و متعهد شد تا نتایج این ارزیابی‌ها را با کشورهای هم‌پیمان مطرح کند.

اوباما همچنین تاکید کرد که مذاکرات سطح بالایی نیز با روس‌ها درباره پرونده اسنودن انجام شده است. اوباما گفت: ما با روسیه توافق استرداد مجرمین امضا نکرده‌ایم. اما از طرف دیگر آن گونه که ما فهمیده‌ایم اسنودن بدون یک گذرنامه معتبر و اوراق قانونی به روسیه رفته است. ما امیدوار هستیم که دولت روسیه بر اساس رویه‌های عادی سفرهای بین‌المللی و تعاملات عادی به منظور اعمال قانون تصمیم بگیرند.

در عین حال سه مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساختند، اظهار داشتند که تلاش‌های واشنگتن متمرکز بر این است که روسیه را متقاعد کند تا یا اسنودن را مستقیما به آمریکا مسترد کند و یا آن را به یک کشور سوم که احتمالا در اروپای شرقی باشد، تحویل داده و این کشور وی را به مقامات آمریکایی مسترد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جاسوسی در فرهنگ غربی کاملا عادی است. اوباما راست میگوید. مگر انگلیس و آلمان و فرانسه و امثال آنها این همه در دنیا زور گویی کرده اند و مستعمره کرده اند بدون جاسوسی بوده است؟!