پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۴
۷
احوالات تئوری‎پردازان عالم تشیع در نهاد ریاست‎جمهوری؛

از نشان عالی خدمت تا قباله رجعت!

شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 295668
حکایت این‎روز‎های تئوری‎پردازان عالم تشیع در نهاد ریاست‎جمهوری خواندنی است. روز‎به‎روز پرده‎ای جدید از ظرفیت‎‎های رئیس‎جمهور را رونمایی می‎کنند و عده‎ای هم سکوت را ترجیح می‎دهند یا این مسائل را تأیید و توجیه می‎کنند.
از نشان عالی خدمت تا قباله رجعت!
گروه سیاسی جهان نيوز - صادق وفایی:
وقتی پای‎ یک پدیده در میان باشد، شما تنها با یک پدیده روبه‎رو نیستید بلکه هر واکنشی نسبت به آن، خود‎به‎خود یک پدیده محسوب می‎شود. محمود احمدی‎نژاد یک پدیده بود. همین پدیده زمینه‎ساز آن شد که رفتار مردم، سیاسیون، رسانه‎ها و... همگی نسبت به احمدی‎نژاد پدیده محسوب شود.

احمدی‎نژاد می‎تواند منجی دهه سوم انقلاب باشد. می‎تواند تنها مسئول پاکدست نظام عنوان شود. می‎تواند تنها سرباز رهبری تلقی شود. احمدی‎نژاد حتی می‎تواند جاودانه شود و همـــراه بــــا مهـــدی موعــود (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) بازگردد و به ادامه مبارزه خود با بی‎عدالتی بپردازد. زمانی که شما پذیرفته باشید که احمدی‎نژاد در تمام این سال‎ها بدون تغییر هنوز یک منجی الهی است، دیگر توجیه سایر مسائل کار چندان سختی نیست.

حکایت این‎روز‎های تئوری‎پردازان عالم تشیع در نهاد ریاست‎جمهوری خواندنی است. روز‎به‎روز پرده‎ای جدید از ظرفیت‎‎های رئیس‎جمهور را رونمایی می‎کنند و عده‎ای هم سکوت را ترجیح می‎دهند یا این مسائل را تأیید و توجیه می‎کنند.

بـــه پاس تلاش‎‎هــای هشت‎ساله رئیس‎جمهوری، عده‎ای از حامیان و نزدیکان دولت در سالگرد حماسه سوم تیر برنامه‎ای را جهت تقدیر و تشکر از رئیس‎جمهوری ترتیب دادند. سالن سیدالشهداء میدان هفت تیر که نماد برنامه‎‎های سیاسی اصول‎گرایان لقب گرفته است، بعد از هشت سال میزبان «گودبای پارتی» رئیس‎جمهور شد. در این مراسم گروه‎ها و چهره‎‎های مختلفی حضور داشتند؛ از حامیان دو‎آتشه رحیم مشایی تا حامیان معتدل‎تر احمدی‎نژاد، از آیت‎الله قائم‎مقامی تا بهمن شریف‎زاده و از محمدعلی رامین تا عبدالرضا داوری وجه اشتراک همه حضار هم فقط یک چیز بود: عملکرد احمدی‎نژاد شایسته تقدیر بود و باید از وی تجلیل می‎شد.

اما روند مراسم به‎سمت پرورش همان ایده اسطوره‎پروری از احمدی‎نژاد پیش رفت تا جایی که غلامحسین الهام قباله رجعت در کنار حضرت ولی عصر را برای رئیس‎جمهوری صادر کند. سایت دولتی شبکه ایران به نقل از غلامحسین الهام نوشت:« احمدی‎نژاد که امام را که نه در خواب که در بیداری و استقامت یافته است، می‎داند که عالم وابسته به‎ وجود امام است و آنان که امام‎شان به کاسه آب‎شان نیاز دارد، گو در جهل و خرافه خود تا ابدالدهر بمانند. امام زمان احمدی‎نژاد، فرزند بلافصل امام حسن عسگری (علیه‎السلام) است، کسی که وعده الهی به دست او محقق می‎شود، یعنی امام زمان (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف)...
بر اساس چه معیاری محمود احمدی‎نژاد هوشمنــدترین و وفادارتریــن پیرو امام زمان (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) بوده است؟ شاخص‎‎های هوشمندترین پیرو امام زمان چه چیزهایی است که احمدی‎نژاد در طول تاریخ بشریت با بهره بردن از آن‎ها گوی سبقت را از همه علما و مراجع و بزرگان و امام و شهدا ربوده است؟
احمدی‎نـــژاد کـــه هوشمندتریــن و وفـادارترین پیــرو امـام زمــان (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) بوده و نائب او را پیروی کرده است، در رجعتی دیگر، همراه با امام عصر (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) حکومتی مطلوب را پیگیری خواهد کرد.» هرچند در فایل منتشر‎شده بعدی، اصل مطلب آمده است: «... ان‎شاءالله احمدی‎نژاد در رجعتی دیگر همراه با امام عصر (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) حکومت مطلوب را پیگیری خواهد کرد.»

اما در برابر دکتر الهام چند سؤال قابل طرح است. ارادت و خدمات ایشان به دولت برکسی پوشیده نیست و غیر از این حمایت‎‎های بی‎حد و حصر هم ایشان انتظاری نمی‎رود. اما بر اساس چه معیاری محمود احمدی‎نژاد هوشمنــدترین و وفادارتریــن پیرو امام زمان (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) بوده است؟ شاخص‎‎های هوشمندترین پیرو امام زمان چه چیزهایی است که احمدی‎نژاد در طول تاریخ بشریت با بهره بردن از آن‎ها گوی سبقت را از همه علما و مراجع و بزرگان و امام و شهدا ربوده است؟

احمدی‎نژاد چه‎کارنامه‎ای از خود به‎جای گذاشته است که دکتر الهام این چنین سخاوتمندانه نشان درجه یک وفاداری به حضرت ولیعصر (عج الله تعالی فرج الشریف) را نثار ایشان می‎کند؟! چگونه و بر اساس چه عقل و منطقی، خروجی تفکرات ایشان این شد که احمدی‎نژاد بدون هیچ گونه رقیبی «وفادارترین پیرو امام زمان (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف)» لقب بگیرد؟!

آقای الهام! قطعا حضرت‎عالی از موارد کابرد صفت‎‎هایی که برای ایشان ذکر کرده‎اید، آگاهید! چگونه می‎خواهید این وفاداری و هوشمندی را با رفتار‎‎هایی نظیر یکشنبه سیاه، ۱۱روز خانه‎نشینی، ذکر اسامی دیگران در مناظرات انتخابات سال ۸۸ (برخلاف تذکر رهبری به احمدی‎نژاد پیش از مناظرات) و سایر رفتار‎های خلاف عرف و شرع و قانونی که از ایشان بروز کرده است، جمع کنید!

اصلا زحمت این استدلال‎ها را به خود ندهید. صرفا برای مخالفان مغرض و کینه‎توز دولت توضیح دهید با چه استدلالی باید احمدی‎نژاد را در مقایسه با امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب، نسبت به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرج الشریف) وفادارتر بدانند؟!

نکته دیگر این است که پیش از این نیز دولت و رئیس‎جمهور در موارد گوناگونی مفاهیمی نظیر مهدویت، رجعت و حضرت ولی عصر را خرج کردند. از این منظر، هرچند می‎توان اظهارات دکتر الهام در رابطه با رجعت رئیس‎جمهوری را بر اساس همان واژه «ان‎شاءلله» در ابتدای جمله، یک جمله دعایی تلقی کرد، اما رفتار رئیس‎جمهور در پیام تسلیت به هوگو چاوز و مواردی از این دست مردم را به این باور رسانده است که این مفاهیم به تاکتیک‎ها و الفاظ دیپلماتیک و سیاسی تبدیل شده‎اند و صرفا ابزاری هستند برای ابراز ارادت رئیس‎جمهوری و دولتی‎ها نسبت به دوستان‎شان!

پیش از این احمدی‎نژاد در پیام تسلیتش به مناسبت مرگ هوگو چاوز، رئیس‎جمهور پیشین ونزوئلا، مدعی رجعت وی به‎همراه امام زمان (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) و حضرت مسیح (علیه‎السلام) شده بود. رئیس‎جمهور در این پیام تسلیتی، پس از تمجید‎‎های فراوان از شخصیت چاوز نوشت: «تردید ندارم که او باز خواهد گشت و به‎همراه همه صالحان و حضرت مسیح (علیه‎السلام)
آقای الهام! قطعا حضرت‎عالی از موارد کابرد صفت‎‎هایی که برای ایشان ذکر کرده‎اید، آگاهید! چگونه می‎خواهید این وفاداری و هوشمندی را با رفتار‎‎هایی نظیر یکشنبه سیاه، ۱۱روز خانه‎نشینی، ذکر اسامی دیگران در مناظرات انتخابات سال ۸۸ (برخلاف تذکر رهبری به احمدی‎نژاد پیش از مناظرات) و سایر رفتار‎های خلاف عرف و شرع و قانونی که از ایشان بروز کرده است، جمع کنید!
و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.» احمدی‎نژاد در پیام خود به مناسبت درگذشت چاوز تأکید داشت که «تردید ندارد» وی با امام زمان (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) باز می‎گردد و این در مفاهیم دینی‎ یعنی رجعت!

البته پیام احمدی‎نژاد در محافل دینی با واکنش‎‎های مختلفی روبه‎رو شد که شاه‎بیت آن این بود که یک غیرمسلمان نمی‎تواند با حضرت مهدی (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) رجعت کند و انتصاب چنین مقامی به یک فرد غیرمسلمان که حتی عالم دینی هم نیست، غیرقابل قبول است.

همین نگاه سطحی و منفعت‎طلبانه به مفاهیم دینی سبب می‎شود که فردی استکبار‎ستیز مانند هوگو چاوز که در کنار استکبار‎ستیزی به زن‎بارگی و شرابخواری نیز شهره بود، نماد رجعت ‎شود! خروجی این نگاه و تزریق آن در میان حامیان سینه‎چاک دولت، همین تصاویر هوگو چاوز در دستان برخی جوانان در جشن اخیر است! جوان‎‎هایی که به یقین رسیده‎اند چاوز یکی از یاران مهدی است و افراشتن تصویر وی را مایه افتخار خود می‎دانند!

تخریب بد و دفاع بدتر!

مشکلی که مدت‎ها در میان رسانه‎ها شکل گرفته و با گسترش رسانه‎‎های مجازی بر شدت آن افزوده شده است، مشکل «اخباریگری نسبت به اظهارات سیاسی» است. در رابطه با اظهارات غلامحسین الهام نیز هرچند که خطای الهام در این اظهارات قابل اغماض نیست ولی باید توجه داشت که در برخی رسانه‎ها واژه «انشاءلله» حذف شد و به‎نوعی جمله وی از حالتی دعایی به جمله‎ای خبری و وعده‎ای الهی تغییر ماهیت داد!

دفتر الهام در بیانیه‎ای به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «بدیهی و مبرهن است که در نگاه و اعتقادات شیعه تعیین زمان ظهور برای امام عصر (علیه السلام) باطل است لذا نه می‎توان زمانی را برای آن و نه همراهان ایشان را تعیین کرد. لکن از آموزه‎‎های مؤکد دینی است که شیعیان باید پیوسته فرج و ظهور را نزدیک دانسته و برای همراهی با آن موعود منتظر خود را آماده کنند؛ چنان‎که در دعای عهد وارد شده است حتی اگر مرگ بین آن‎ها و زمان ظهور فاصله انداخت خدای متعال ایشان را برای خدمت در رکاب حضرت ولی عصر به دنیا باز گرداند و چنین است که آرزو و دعای رجعت برای بندگان مؤمن و صالحی که از دنیا رفته‎اند، صحت داشته و به‎کار می‎رود؛ آن‎گونه که هر روز آرزو می‎کنیم: «اللـهُمَ اِنْ حالَ بَیْنی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَذی جَعَلْتَهُ عَلی عِبادِکَ حَتْما مَقْضِیا فَاَخْرِجْنی مِنْ قَبْری، مُؤْتَزِرا کَفَنی، شاهِرا‎ سَیْفی، مُجَرِدا قَناتی مُلَبِیا دَعْوَه الداعی فِی الْحاضِرِ وَ الْبادی.» به همه عزیزانی که به سرزنش راجع به رجعت می‎پردازند توصیه می‎شود دعای عهد را پیوسته بخوانند و فراز‎های این دعا را برای خود و دیگران آرزو کنند.» این نکته‎ از چشم بعضی از رسانه‎ها دور ماند و موجب تند‎روی و عدم رعایت انصاف و اخلاق از سوی آنان شد که ممکن است همین اظهارات ناقص برای بسیاری از کارشناسان سیاسی و دینی مرجع اظهارنظر قرار گیرد و آنان را نیز در تحلیل دقیق اظهارات آقای الهام دچار خطا کند.

اما این همه ماجرا نیست. دولتی‎ها در کنار این منطق صحیح، چندین اظهارنظر خنده‎دار و بعضا خلاف‎واقع را نیز به‎صورت شتاب‎زده علم کردند. سایت دولتی شبکه ایران در این زمینه در بخشی
همین نگاه سطحی و منفعت‎طلبانه به مفاهیم دینی سبب می‎شود که فردی استکبار‎ستیز مانند هوگو چاوز که در کنار استکبار‎ستیزی به زن‎بارگی و شرابخواری نیز شهره بود، نماد رجعت ‎شود!
از توجیه‎نامه خود نوشت: «دکتر الهام در این جمله که با دعا و ابراز امیدواری همراه بود، رجعت را به معنای فراهم شدن فرصتی دوباره برای احمدی‎نژاد جهت بازگشت به عرصه خدمت‎گزاری و پذیرش دوباره مسئولیت با هدف پیگیری حکومتی مطلوب و البته در آینده ان‎شاء‎الله با همراهی امام عصر (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف) و در رکاب ایشان به‎کار برده بود اما برخی خبرگزاری‎ها و سایت‎‎های خبری در تحریفی عجیب عبارت «رجعت دوباره احمدی‎نژاد در زمان ظهور امام زمان»را جعل نموده و منتشر کردند.»

چگونه می‎توان از خوانندگان این اظهارات توقع داشت که این نوع توجیهات را بپذیرند؟! آیا این همراهی با امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) و در رکاب ایشان قرار گرفتن منوط به دوره ظهور نیست؟ چگونه می‎توان از این اظهارات توقع برداشت رجعت سیاسی داشت؟!

دفتر الهام نیز به این موضوع اشاره کرد و یادش رفت که از سخنان الهام هیچ‎گاه نمیتوان یک آرزوی سیاسی برای بازگشت به قدرت را برداشت کرد! دفتر الهام در این زمینه نوشت: «برخی رسانه‎ها بدون توجه دقیق به معنا و محتوای سخنان دکتر الهام، با ذهنیت قبلی نسبت به کلمه «رجعت» و قرینه‎سازی برای آن در زمینه مهدویت، نسبت به تحریف معنایی این سخنان اقدام کرده‎اند؛ در‎حالی‎که منظور و مراد دکتر الهام از کلمه رجعت به آقای دکتر احمدی‎نژاد و آرزوی بازگشت وی در آینده نزدیک به عرصه سیاسی و اداره دولت باز می‎گردد.

از این‎رو کلمه «رجعتی دیگر» از سوی سخن‎گوی دولت به‎کار رفته است. دکتر الهام با تأکید بر این‎که احمدی‎نژاد در تبعیت از نایب امام زمان حضرت آیت‎الله خامنه‎ای سنگ وفاداری بتمامه گذاشت، با قرائت فراز‎هایی از زیارت جامعه کبیره، به تطبیق دیدگاه‎‎های اعتقادی احمدی‎نژاد در مورد امام(علیه السلام) با شاخصه‎‎های مذکور در زیارت جامعه کبیره پرداخته و آرزو کرده است با اتصال انقلاب اسلامی ایران به انقلاب مهدوی (عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف)، دکتر احمدی‎نژاد در کنار رهبر فرزانه انقلاب در آن دولت کریمه خدمت کنند.» یا مثلا در ادامه آورده است: «تناقضی که در تحریف منتشرشده مستتر است، «آرزوی رجعت برای دکتر احمدی‎نژاد» در حالی است که وی زنده می‎باشد و چنین پنداری از رجعت خلاف اصول و مبانی اعتقادی است و قطعا مراد گوینده نیز چنین نبوده است.»

آیا صرف این دلیل دبستانی که رجعت برای انسان زنده محال است، می‎تواند توجیهی بر این ادعا باشد که منظور دکتر الهام مسأله رجعت سیاسی به قدرت بوده است؟ چگونه بازگشت به ریاست‎جمهوری از طریق انتخابات دوره بعد با ظهور حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرج الشریف) قابل جمع است؟ دفتر ایشان و سایت‎‎های اخلاق‎مدار دولت تلاش گسترده‎ای برای توجیه این اظهارات نسنجیده کردند اما چرا هیچ‎کدام دسته‎گل «وفادارترین» و «هوشمندترین» یاور مهدی موعود را جواب ندادند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این رجعتی که الهام گفت با اونی که شما برداشت کردید متفاوته
Iran, Islamic Republic of
همه داشته های خود را نابود نکنید الهام خودیست هیچ ارتباطی هم با جریان انحرافی نداره
سامان
ما هم قبول داریم آقای الهام خودیست اما با چه کسانی خودیست ؟
با این اظهاراتشون که نشون دادند که چه قرابتی با جریان انحرافی دارن .
چقدر خوبه هر کس در زمینه دانش و تخصص خود سخن بگوید تا این گونه شائبه ها پیش نیاید. آقای الهام بهتر است درباره مسائل حقوقی بحث کند نه درباره مسائلی که تخصصی در آن ندارد!
خطابه می دونید یعنی چه؟ مگر طبق اصول منطق اسلامی غلو در خطابه جایز نیست؟ یک متن ادبی در جلسه خداحافظی دوستداران با رییس جمهوری که مدتهاست دروغگو، منحرف، رمال، لجباز و ....شخصیتش ترور شده است به هیچ کجای اسلام بر نمی خورد. ما جوانترها زمان دکتر بهشتی نبوده ایم و نمی دانیم شرایط تخریب ایشان چگونه بوده است ولی شنیده ایم زمانی که امیرالمومنین (ع) در مسجد کوفه ضربت خورد جماعتی گفتند مگر او نماز می خوانده؟!، حجم تخریب احمدی نژاد برایمان این روایت را ملموس می کند. شما هم هر چه بیشتر در این راه بکوشید او مظلومتر می شود و خداوند فرموده: به عزّت و جلالم سوگند كه از ظالم در دنيا و آخرت انتقام می گيرم و از كسى هم كه مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بی ‏گمان انتقام می گيرم.
جلیلیان
Iran, Islamic Republic of
ما به چه کسی رای دادیم و الان به کجا رسیده است این هم نمونه ی دیگر توهم است که رییس جمهور را از چشم مردم انداخته و نمونه دیگرش توهم موسوی بود که به روش دیگری کشور را دچار مشکل کرد .
به خدا سوگند که احمدی نژاد یک منتظر واقعی است.