حکایت اینروزهای تئوریپردازان عالم تشیع در نهاد ریاستجمهوری خواندنی است. روزبهروز پردهای جدید از ظرفیتهای رئیسجمهور را رونمایی میکنند و عدهای هم سکوت را ترجیح میدهند یا این مسائل را تأیید و توجیه میکنند.
احوالات تئوریپردازان عالم تشیع در نهاد ریاستجمهوری؛
از نشان عالی خدمت تا قباله رجعت!
8 تير 1392 ساعت 10:51
حکایت اینروزهای تئوریپردازان عالم تشیع در نهاد ریاستجمهوری خواندنی است. روزبهروز پردهای جدید از ظرفیتهای رئیسجمهور را رونمایی میکنند و عدهای هم سکوت را ترجیح میدهند یا این مسائل را تأیید و توجیه میکنند.
گروه سیاسی جهان نیوز - صادق وفایی:
وقتی پای یک پدیده در میان باشد، شما تنها با یک پدیده روبهرو نیستید بلکه هر واکنشی نسبت به آن، خودبهخود یک پدیده محسوب میشود. محمود احمدینژاد یک پدیده بود. همین پدیده زمینهساز آن شد که رفتار مردم، سیاسیون، رسانهها و... همگی نسبت به احمدینژاد پدیده محسوب شود.
احمدینژاد میتواند منجی دهه سوم انقلاب باشد. میتواند تنها مسئول پاکدست نظام عنوان شود. میتواند تنها سرباز رهبری تلقی شود. احمدینژاد حتی میتواند جاودانه شود و همـــراه بــــا مهـــدی موعــود (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بازگردد و به ادامه مبارزه خود با بیعدالتی بپردازد. زمانی که شما پذیرفته باشید که احمدینژاد در تمام این سالها بدون تغییر هنوز یک منجی الهی است، دیگر توجیه سایر مسائل کار چندان سختی نیست.
حکایت اینروزهای تئوریپردازان عالم تشیع در نهاد ریاستجمهوری خواندنی است. روزبهروز پردهای جدید از ظرفیتهای رئیسجمهور را رونمایی میکنند و عدهای هم سکوت را ترجیح میدهند یا این مسائل را تأیید و توجیه میکنند.
بـــه پاس تلاشهــای هشتساله رئیسجمهوری، عدهای از حامیان و نزدیکان دولت در سالگرد حماسه سوم تیر برنامهای را جهت تقدیر و تشکر از رئیسجمهوری ترتیب دادند. سالن سیدالشهداء میدان هفت تیر که نماد برنامههای سیاسی اصولگرایان لقب گرفته است، بعد از هشت سال میزبان «گودبای پارتی» رئیسجمهور شد. در این مراسم گروهها و چهرههای مختلفی حضور داشتند؛ از حامیان دوآتشه رحیم مشایی تا حامیان معتدلتر احمدینژاد، از آیتالله قائممقامی تا بهمن شریفزاده و از محمدعلی رامین تا عبدالرضا داوری وجه اشتراک همه حضار هم فقط یک چیز بود: عملکرد احمدینژاد شایسته تقدیر بود و باید از وی تجلیل میشد.
اما روند مراسم بهسمت پرورش همان ایده اسطورهپروری از احمدینژاد پیش رفت تا جایی که غلامحسین الهام قباله رجعت در کنار حضرت ولی عصر را برای رئیسجمهوری صادر کند. سایت دولتی شبکه ایران به نقل از غلامحسین الهام نوشت:« احمدینژاد که امام را که نه در خواب که در بیداری و استقامت یافته است، میداند که عالم وابسته به وجود امام است و آنان که امامشان به کاسه آبشان نیاز دارد، گو در جهل و خرافه خود تا ابدالدهر بمانند. امام زمان احمدینژاد، فرزند بلافصل امام حسن عسگری (علیهالسلام) است، کسی که وعده الهی به دست او محقق میشود، یعنی امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)... احمدینـــژاد کـــه هوشمندتریــن و وفـادارترین پیــرو امـام زمــان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بوده و نائب او را پیروی کرده است، در رجعتی دیگر، همراه با امام عصر (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) حکومتی مطلوب را پیگیری خواهد کرد.» هرچند در فایل منتشرشده بعدی، اصل مطلب آمده است: «... انشاءالله احمدینژاد در رجعتی دیگر همراه با امام عصر (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) حکومت مطلوب را پیگیری خواهد کرد.»
اما در برابر دکتر الهام چند سؤال قابل طرح است. ارادت و خدمات ایشان به دولت برکسی پوشیده نیست و غیر از این حمایتهای بیحد و حصر هم ایشان انتظاری نمیرود. اما بر اساس چه معیاری محمود احمدینژاد هوشمنــدترین و وفادارتریــن پیرو امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بوده است؟ شاخصهای هوشمندترین پیرو امام زمان چه چیزهایی است که احمدینژاد در طول تاریخ بشریت با بهره بردن از آنها گوی سبقت را از همه علما و مراجع و بزرگان و امام و شهدا ربوده است؟
احمدینژاد چهکارنامهای از خود بهجای گذاشته است که دکتر الهام این چنین سخاوتمندانه نشان درجه یک وفاداری به حضرت ولیعصر (عج الله تعالی فرج الشریف) را نثار ایشان میکند؟! چگونه و بر اساس چه عقل و منطقی، خروجی تفکرات ایشان این شد که احمدینژاد بدون هیچ گونه رقیبی «وفادارترین پیرو امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)» لقب بگیرد؟!
آقای الهام! قطعا حضرتعالی از موارد کابرد صفتهایی که برای ایشان ذکر کردهاید، آگاهید! چگونه میخواهید این وفاداری و هوشمندی را با رفتارهایی نظیر یکشنبه سیاه، ۱۱روز خانهنشینی، ذکر اسامی دیگران در مناظرات انتخابات سال ۸۸ (برخلاف تذکر رهبری به احمدینژاد پیش از مناظرات) و سایر رفتارهای خلاف عرف و شرع و قانونی که از ایشان بروز کرده است، جمع کنید!
اصلا زحمت این استدلالها را به خود ندهید. صرفا برای مخالفان مغرض و کینهتوز دولت توضیح دهید با چه استدلالی باید احمدینژاد را در مقایسه با امام خمینی (ره) و رهبری انقلاب، نسبت به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرج الشریف) وفادارتر بدانند؟!
نکته دیگر این است که پیش از این نیز دولت و رئیسجمهور در موارد گوناگونی مفاهیمی نظیر مهدویت، رجعت و حضرت ولی عصر را خرج کردند. از این منظر، هرچند میتوان اظهارات دکتر الهام در رابطه با رجعت رئیسجمهوری را بر اساس همان واژه «انشاءلله» در ابتدای جمله، یک جمله دعایی تلقی کرد، اما رفتار رئیسجمهور در پیام تسلیت به هوگو چاوز و مواردی از این دست مردم را به این باور رسانده است که این مفاهیم به تاکتیکها و الفاظ دیپلماتیک و سیاسی تبدیل شدهاند و صرفا ابزاری هستند برای ابراز ارادت رئیسجمهوری و دولتیها نسبت به دوستانشان!
پیش از این احمدینژاد در پیام تسلیتش به مناسبت مرگ هوگو چاوز، رئیسجمهور پیشین ونزوئلا، مدعی رجعت وی بههمراه امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) و حضرت مسیح (علیهالسلام) شده بود. رئیسجمهور در این پیام تسلیتی، پس از تمجیدهای فراوان از شخصیت چاوز نوشت: «تردید ندارم که او باز خواهد گشت و بههمراه همه صالحان و حضرت مسیح (علیهالسلام) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.» احمدینژاد در پیام خود به مناسبت درگذشت چاوز تأکید داشت که «تردید ندارد» وی با امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) باز میگردد و این در مفاهیم دینی یعنی رجعت!
البته پیام احمدینژاد در محافل دینی با واکنشهای مختلفی روبهرو شد که شاهبیت آن این بود که یک غیرمسلمان نمیتواند با حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) رجعت کند و انتصاب چنین مقامی به یک فرد غیرمسلمان که حتی عالم دینی هم نیست، غیرقابل قبول است.
همین نگاه سطحی و منفعتطلبانه به مفاهیم دینی سبب میشود که فردی استکبارستیز مانند هوگو چاوز که در کنار استکبارستیزی به زنبارگی و شرابخواری نیز شهره بود، نماد رجعت شود! خروجی این نگاه و تزریق آن در میان حامیان سینهچاک دولت، همین تصاویر هوگو چاوز در دستان برخی جوانان در جشن اخیر است! جوانهایی که به یقین رسیدهاند چاوز یکی از یاران مهدی است و افراشتن تصویر وی را مایه افتخار خود میدانند!
تخریب بد و دفاع بدتر!
مشکلی که مدتها در میان رسانهها شکل گرفته و با گسترش رسانههای مجازی بر شدت آن افزوده شده است، مشکل «اخباریگری نسبت به اظهارات سیاسی» است. در رابطه با اظهارات غلامحسین الهام نیز هرچند که خطای الهام در این اظهارات قابل اغماض نیست ولی باید توجه داشت که در برخی رسانهها واژه «انشاءلله» حذف شد و بهنوعی جمله وی از حالتی دعایی به جملهای خبری و وعدهای الهی تغییر ماهیت داد!
دفتر الهام در بیانیهای به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «بدیهی و مبرهن است که در نگاه و اعتقادات شیعه تعیین زمان ظهور برای امام عصر (علیه السلام) باطل است لذا نه میتوان زمانی را برای آن و نه همراهان ایشان را تعیین کرد. لکن از آموزههای مؤکد دینی است که شیعیان باید پیوسته فرج و ظهور را نزدیک دانسته و برای همراهی با آن موعود منتظر خود را آماده کنند؛ چنانکه در دعای عهد وارد شده است حتی اگر مرگ بین آنها و زمان ظهور فاصله انداخت خدای متعال ایشان را برای خدمت در رکاب حضرت ولی عصر به دنیا باز گرداند و چنین است که آرزو و دعای رجعت برای بندگان مؤمن و صالحی که از دنیا رفتهاند، صحت داشته و بهکار میرود؛ آنگونه که هر روز آرزو میکنیم: «اللـهُمَ اِنْ حالَ بَیْنی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَذی جَعَلْتَهُ عَلی عِبادِکَ حَتْما مَقْضِیا فَاَخْرِجْنی مِنْ قَبْری، مُؤْتَزِرا کَفَنی، شاهِرا سَیْفی، مُجَرِدا قَناتی مُلَبِیا دَعْوَه الداعی فِی الْحاضِرِ وَ الْبادی.» به همه عزیزانی که به سرزنش راجع به رجعت میپردازند توصیه میشود دعای عهد را پیوسته بخوانند و فرازهای این دعا را برای خود و دیگران آرزو کنند.» این نکته از چشم بعضی از رسانهها دور ماند و موجب تندروی و عدم رعایت انصاف و اخلاق از سوی آنان شد که ممکن است همین اظهارات ناقص برای بسیاری از کارشناسان سیاسی و دینی مرجع اظهارنظر قرار گیرد و آنان را نیز در تحلیل دقیق اظهارات آقای الهام دچار خطا کند.
اما این همه ماجرا نیست. دولتیها در کنار این منطق صحیح، چندین اظهارنظر خندهدار و بعضا خلافواقع را نیز بهصورت شتابزده علم کردند. سایت دولتی شبکه ایران در این زمینه در بخشی از توجیهنامه خود نوشت: «دکتر الهام در این جمله که با دعا و ابراز امیدواری همراه بود، رجعت را به معنای فراهم شدن فرصتی دوباره برای احمدینژاد جهت بازگشت به عرصه خدمتگزاری و پذیرش دوباره مسئولیت با هدف پیگیری حکومتی مطلوب و البته در آینده انشاءالله با همراهی امام عصر (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) و در رکاب ایشان بهکار برده بود اما برخی خبرگزاریها و سایتهای خبری در تحریفی عجیب عبارت «رجعت دوباره احمدینژاد در زمان ظهور امام زمان»را جعل نموده و منتشر کردند.»
چگونه میتوان از خوانندگان این اظهارات توقع داشت که این نوع توجیهات را بپذیرند؟! آیا این همراهی با امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) و در رکاب ایشان قرار گرفتن منوط به دوره ظهور نیست؟ چگونه میتوان از این اظهارات توقع برداشت رجعت سیاسی داشت؟!
دفتر الهام نیز به این موضوع اشاره کرد و یادش رفت که از سخنان الهام هیچگاه نمیتوان یک آرزوی سیاسی برای بازگشت به قدرت را برداشت کرد! دفتر الهام در این زمینه نوشت: «برخی رسانهها بدون توجه دقیق به معنا و محتوای سخنان دکتر الهام، با ذهنیت قبلی نسبت به کلمه «رجعت» و قرینهسازی برای آن در زمینه مهدویت، نسبت به تحریف معنایی این سخنان اقدام کردهاند؛ درحالیکه منظور و مراد دکتر الهام از کلمه رجعت به آقای دکتر احمدینژاد و آرزوی بازگشت وی در آینده نزدیک به عرصه سیاسی و اداره دولت باز میگردد.
از اینرو کلمه «رجعتی دیگر» از سوی سخنگوی دولت بهکار رفته است. دکتر الهام با تأکید بر اینکه احمدینژاد در تبعیت از نایب امام زمان حضرت آیتالله خامنهای سنگ وفاداری بتمامه گذاشت، با قرائت فرازهایی از زیارت جامعه کبیره، به تطبیق دیدگاههای اعتقادی احمدینژاد در مورد امام(علیه السلام) با شاخصههای مذکور در زیارت جامعه کبیره پرداخته و آرزو کرده است با اتصال انقلاب اسلامی ایران به انقلاب مهدوی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، دکتر احمدینژاد در کنار رهبر فرزانه انقلاب در آن دولت کریمه خدمت کنند.» یا مثلا در ادامه آورده است: «تناقضی که در تحریف منتشرشده مستتر است، «آرزوی رجعت برای دکتر احمدینژاد» در حالی است که وی زنده میباشد و چنین پنداری از رجعت خلاف اصول و مبانی اعتقادی است و قطعا مراد گوینده نیز چنین نبوده است.»
آیا صرف این دلیل دبستانی که رجعت برای انسان زنده محال است، میتواند توجیهی بر این ادعا باشد که منظور دکتر الهام مسأله رجعت سیاسی به قدرت بوده است؟ چگونه بازگشت به ریاستجمهوری از طریق انتخابات دوره بعد با ظهور حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرج الشریف) قابل جمع است؟ دفتر ایشان و سایتهای اخلاقمدار دولت تلاش گستردهای برای توجیه این اظهارات نسنجیده کردند اما چرا هیچکدام دستهگل «وفادارترین» و «هوشمندترین» یاور مهدی موعود را جواب ندادند؟
کد مطلب: 295668
آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/295668/نشان-عالی-خدمت-قباله-رجعت