چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
۱
رئیس دیوان عدالت اداری:

دولت دهم قانون‌گریزی‌اش بسیار زیاد بود

هنوز حکم شکایت علیه دانشگاه ایران صادر نشده است
شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 295644
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در دولت دهم کارهای زیربنایی بسیاری صورت گرفت اما متاسفانه در زمینه جرائم نه تنها شاهد کاهش دعواها نبودیم، بلکه بالعکس با قانون‌گریزی نیز مواجه بودیم.
دولت دهم قانون‌گریزی‌اش بسیار زیاد بود
به گزارش جهان، "حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، آخرين جزييات پرونده هاي ديوان عدالت اداري را تشريح كرد.

*باشگاه خبرنگاران: آیا پرونده‌های ورودی به دیوان عدالت اداري در ۳ ماهه اول امسال نیز افزایش داشته است؟

**نمی‌توان برای گفتن افزایش پرونده‌ها تنها به ۳ ماه اول سال اکتفا کرد، اما در ۳ ماه ابتدایی سال جاری شاهد افزایش پرونده‌ها بوده‌ایم و دستگاه‌هایی که بیشترین خدمت رسانی را به مردم داشته‌اند با مشکلات بیشتری ربرو بوده و در نتیجه با شکایات بیشتری از سوی مردم مواجه شده‌اند.

آمار شکایات و تخلفات در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۲ درصد افزایش داشته البته این افزایش بدیهی است به دلیل اینکه دستگاه‌های دولتی در تعامل بیشتري با مردم که قطعا شکایات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

به طور مثال اگر بيشترين شکايت ازر شهرداري‌ است بدين خاطر بوده که بيشترين خدمت‌رساني را داشته و اين به منزله اشکال در شهرداري نيست.

البته حجم زیاد پرونده‌ها در دیوان نشان از اعتماد مردم به دیوان بوده و ما نیز رسیدگی لازم را به این مساله انجام داده چرا که حفظ حقوق بیت‌المال برای ما بسیار مهم است.

*باشگاه خبرنگاران: ارزیابی شما از دولت نهم و دهم نسبت به دولت های گذشته چیست؟

در این ارزیابی هم باید نيمه پر لیوان و هم نیمه خالی لیوان را ديد، در دولت دهم کارهای زیربنایی بسیاری صورت گرفت اما متاسفانه در زمینه جرایم شاهد کاهش دعواها نبودیم؛ بالعکس شاهد قانون‌گریزی نیز بودیم و باید بگویم که دولت دهم قانون‌گریزی‌اش بسیار زیاد بود.

امیدواریم این قانون‌گریزی‌ها در دولت جدید حل و فصل شده و تجربه گذشته برای ما سرمشقی باشد که حتی قانون ناقص هم برای اداره کشور لازم است.

اخیرا نامه‌هایی به رئیس جمهور ابلاغ شده و اما رئیس جمهور برخی لایحه‌ها را خلاف قانون معرفی کرده در حالیکه مرجع تشخیص خلاف قانون بودن لايحه‌اي شورای نگهبان است اما مشاهده می‌شود که رئیس جممهور بدون اطلاع از این امر که ابلاغیه‌ای توسط شورای نگهبان تایید شده و هرگز خلاف قانون نیست آن را رد می کند، امیدواریم که در آینده شاهد چنین حرکاتی نباشیم.

*باشگاه خبرنگاران: چه تغییراتی در قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ایجاد شده است؟

در پاسخ به اين سوال بايد چند مورد ذكر شود؛ اول اين كه به موجب قانون جدید، مراحل رسیدگی در دیوان ۲ مرحله‌ای خواهد شد یعنی آرایی که در دیوان صادر می شدند قطعی بودند اما اکنون رای صادره قابل تجدید نظر است.

نكته دوم؛ افزایش صلاحیت دیوان در رسیدگی به پرونده‌های نهادهای عمومی غیر دولتی است که به موجب قانون جدید، دیوان صلاحیت رسیدگی شکایات موسسات مومی مثل "تامین اجتماعی" را خواهد داشت.

و در نهايت اين كه رسیدگی به شکایات مطروحه در سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه مانند سازمان زندان‌ها، سازمان پزشکی قانونی و سازمان ثبت اسناد و املاک در صلاخیت دیوان قرار می‌گیرد.

*باشگاه خبرنگاران: شکایتی علیه دانشگاه ایران و شهید بهشتی صورت گرفته، آیا حکم این شکایت صادر شده است؟

سازمان سنجش به دنبال پذیرش دانشجو برای دانشگاه ایران است ولی ما فعلا دستور موقت داده‌ایم که سازمان سنجش نباید برای دانشگاه ایران دانشجو بپذیرد.

این پرونده باید در هیات عمومی رسیدگی شده و اگر تشخیص داده شد که این کار خلاف قانون است؛ این دانشگاه نبايد به پذیرش دانشجو اقدام کند.

حتی در قانون بودجه نیز ردیفی برای دانشگاه ایران گذاشتند که مجلس آن را رد کرد و لازم به ذکر است که دیوان نیز هنوز حکمی برای این پرونده صادر نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خوب است ایشان به کوتاهی هایی که دستگاه تحت امرش درباره شکایات ایثارگران از بنیاد دارد نیز اشاره کند. اگر دیوان به درستی به وظیفه اش عمل کند شاهد گسترش تخلفات در دستگاهها نخواهیم یود