چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
مدیر اجرایی سابق"سیا" :

اسرائیل نمی تواندفعالیت ایران را زیر سوال ببرد

سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب: 294959
مدیر اجرایی سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) تصریح کرد که رژیم اسرائیل در جایگاهی نیست که بتواند مشروعیت فعالیتهای هسته ای ایران را زیر سوال ببرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، "پل پیلار" معاون اجرایی سابق "سیا" و استاد فعلی دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا در گفتگو با سایت کانادایی "گلوبال ریسرچ" گفت اسرائیل در جایگاهی نیست که بتواند مشروعیت فعالیتهای هسته ای ایران را زیر سوال ببرد و یا اینکه به دنبال بهانه برای اقدام نظامی علیه ایران باشد.

وی در پاسخ به این سوال که "بنیامین نتانیاهو" سالها است که ایران را تهدید به حمله نظامی می کند آیا تهدیدهایش جدی است و یا اینکه فقط یک رجز خوانی می کند، افزود: اظهارات تهییجی نتانیاهو سالهاست که ادامه داشته و نیز باز هم ادامه خواهد داشت و سالهاست که این پیامها را از او شنیده ایم و اینکه بر روی تهدیدها و خطوط قرمزی که او می کشد متمرکز شویم اشتباه است.

پل پیلار همچنین در پاسخ به سوال که ظاهرا بین اوباما رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو در خصوص اقدام نظامی علیه ایران اختلاف نظر وجود دارد و رئیس جمهور آمریکا تامل جدی بر روی گزینه نظامی ندارد گفت: اوباما خواستار جنگ با ایران نیست نه تنها او خواستار جنگ با ایران نیست، بلکه مردم آمریکا هم این را نمی خواهند اما عده ای در آمریکا هستند که از جنگ استقبال می کنند و اینکه اوباما گاهی می گوید همه گزینه ها بر روی میز است برای این است که اسرائیل را آرام کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واقعا اسرائیل و آمریکا از یک ایران هسته ای می ترسند ایرانی که از نظر ایدئلوژیکی و عملی مخالف داشتن سلاح هسته ای است؟ آیا این یک بهانه برای مقابله با ایران نیست؟ اظهار داشت: برخی در آمریکا و اسرائیل(مناطق اشغالی 1948) از پرداختن به مسئله هسته ای ایران اهدافی را دنبال می کنند که در پشت پرده است. مثلا دولت نتانیاهو با پرداختن به مسئله هسته ای ایران سعی می کند افکار عمومی را از تصرف سرزمین فلسطینی ها و استعمار آنها منحرف کند، اما برخی هم درباره فعالیت هسته ای ایران نگرانی هایی دارند.

این مسئول سابق سیا همچنین در پاسخ به این سوال که چرا دولتمردان و اعضای کنگره آمریکا بدون قید و شرط از رژیم اسرائیل حمایت می کنند گفت: مدتهاست که لابی که در آمریکا از سیاست های اسرائیل حمایت می کند قوی ترین لابی سیاسی در آمریکا است و فقط زمانی می توان قدرت این لابی را شکست که شمار زیادی از منتقدان آن همزمان عمل کنند که سیستمداران آمریکایی نمی خواهند چنین کاری را کنند.

وی درباره این سئوال که آینده مذاکرات هسته ای ایران را چگونه می بینید، اعلام کرد: دستیابی به توافق بین ایران و گروه 1+5 دست یافتنی است و دورنمای کلی آن هم مدتی است که ظاهر شده است و همه چیز به این بستگی دارد که آیا گروه 1+5 در قبال خواسته ای که برای محدود شدن غنی سازی اورانیوم در ایران دارد بخواهد تحریم های بیشتری را علیه ایران لغو کند. طرفین ایران و غرب باید قبول کنند که در توافق باید یک چیزی بدهند و یک چیزی بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *