جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

همه چیز درباره ناآرامی اخیر لبنان

الأسیر شیخ سلفی که با کمک قطر فتنه به پا کرد
سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 294920
الأسیر با پول هنگفت قطر500 سلفی را گرد خود جمع کرد و اعلام کرد که «از این پس اجازه نمی‌دهیم شیعیان مراسم مذهبی خود را در شهر صیدا برگزار کنند.»
به گزارش جهان، «یاسر مرادی»، کارشناس مسائل لبنان در گفت‌وگو با فارس، در خصوص درگیری‌های اخیر این کشور گفت: «احمد الأسیر» که به عنوان رهبر گروه سلفی جنوب لبنان شناخته می‌شود، از دو سال پیش برای مردم شناخته شد.
 
نانوای سلفی که با پول قطر به گردآوری متحد پرداخت

 
وی با بیان اینکه الأسیر یک طلبه سلفی در صیدا بود که در نانوایی کار می‌کرد، اظهار داشت: وی دو سال پیش به بهانه مقابله با تحرکات جریان‌های شیعی با کمک قطر وارد جریان سیاسی لبنان شد و چندی بعد به امامت جماعت مسجد بلال گماشته شد.
 
این کارشناس مسائل لبنان به اقدام به جذب سلفی‌ها از سوی الأسیر با پول هنگفت قطری‌ها اشاره کرد و گفت: الأسیر از این راه 500 سلفی را گرد خود جمع کرد و اعلام داشت که از این پس اجازه نمی‌دهیم شیعیان مراسم مذهبی خود را در شهر صیدا برگزار کنند.
 
مرادی به آغاز درگیری‌ها در سوریه اشاره کرد که جریان سلفی الأسیر تلاش داشت تا به جنگجویان سلفی سوریه کمک کند و یادآور شد: ارتش و حکومت لبنان سعی می‌کرد با این گروه با تساهل رفتار کند چرا که آنها را یک جریان مسالمت‌جویانه می‌دانست.
 
تجمع یک ماهه و توهین به نصرالله و مقامات مسیحی

 
وی افزود: سال گذشته جریان سلفی الأسیر یک تجمع یک‌ماهه را در صیدا برگزار کرد و جاده جنوب لبنان را بست و طی این یک ماه به سید حسن‌ نصرالله، بشار اسد و چهره‌‌های مسیحی لبنان توهین‌‌های بی‌سابقه‌ای داشت، اما علیرغم این توهین‌ها، حسن نصرالله و حزب‌الله هیچ واکنشی نشان ندادند.
 
جریان سلفی جنوب به دنبال مقابله با حزب الله

 
این کارشناس مسائل لبنان با اشاره به وجود 2 جریان سلفی در جنوب و شمال لبنان اظهار داشت: جریان سلفی جنوب به دنبال مبارزه با حزب‌الله و سهم‌خواهی در فضای سیاسی لبنان است که از سوی قطر حمایت می‌شود و جریان سلفی شمال از سوی عربستان حمایت می‌شود و به دنبال ایجاد حکومتی خودمختار در شمال و کمک به جنگجویان سوریه است.
 
مرادی هدف اصلی تحرکات اخیر سلفی‌های جنوب را ایجاد ناامنی و بستن جاده جنوبی بیروت خواند و افزود: هر شیعه لبنانی که در بیروت زندگی ‌می‌کند، روزهای آخر هفته به جنوب لبنان می‌رود و در این راه باید از شهر صیدا عبور کند و زمانیکه یک میلیون شیعه لبنانی نیازمند استفاده از این جاده هستند، ایجاد ناامنی در این جاده بسیار زیان‌بخش خواهد بود. 
 
کمک القاعده‌ای‌های فلسطینی به سلفی‌های جنوب

 
وی با بیان اینکه جنبش سلفی جنوب، پتانسیل درگیری چند روزه با ارتش لبنان را نداشت، گفت: در صیدا یک اردوگاه فلسطینی است که نیروهای القاعده وابسته به 2 گروه جندالاشام و فتح‌الاسلام در آن زندگی می‌کنند و جریان سلفی الأسیر با کمک آنها توانست مدتی مقاومت کند. سلفی‌های بازداشت شده نیز دارای تابعیت فلسطینی و سودانی هستند.
 
این کارشناس مسائل لبنان ادامه داد: احمد الأسیر با شکست مقابل ارتش به همراه 20 تن از افراد خود فرار کرد.
 
مرادی افزود: طی تماس تلفنی خالد مشعل و سران فتح با نبیه‌بری قرار شده که فلسطینی‌ها پای خود را از این معرکه بیرون بکشند و یک آتش بس بین ارتش و فلسطینی‌های عین‌‌الحلوه شکل بگیرد.
 
وی در خصوص آینده وضعیت شهر صیدا نیز گفت: صیدا زادگاه رفیق‌ حریری بوده و فؤاد سینیوره و سعد حریری نیز در این شهر هستند و لذا آنها اجازه نمی‌دهند که شهری که با زحمت ساخته شده در نتیجه درگیری نظامی ویران شود.
 
این کارشناس مسائل لبنان یادآور شد: لبنان اکنون در فصل گردشگری قرار دارد و مردم این کشور انتظار این دو ماه را می‌کشیدند و لذا به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که این درگیری‌ها ادامه یابد. حتی مسجدی که الأسیر امام جماعت آن بود نیز تخلیه و در اختیار دارالفتوی قرار گرفته است.
 
خط خبری رسانه‌های عربی و غربی درباره الأسیری

 
مرادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خط خبری رسانه‌های عربی مانند الجزیره و العربیه که از دخالت حزب‌الله و حضور رزمندگان در این درگیری‌ها سخن می‌گویند، خاطرنشان کرد: چنین چیزی صحت ندارد.
 
وی همچنین به خط خبری رسانه‌های غربی مانند رویترز و خبرگزاری فرانسه اشاره کرد که جریان الاسیر را مسالمت‌جویانه می‌خواندند، اما با آغاز درگیری‌ها دچار تناقض شده و تلاش دارند تا آن را یک درگیری بین شیعیان و سنی‌ها بنامند.
 
حکومت دیگر اجازه تحرک به جریان الأسیر را نمی‌دهد

 
این کارشناس مسائل لبنان با بیان اینکه جریان الأسیر به عنوان یک جریان غیرنظامی شناخته می‌شد که با این حرکت دست به یک خودکشی زودهنگام زد، یادآور شد: ارتش در این درگیری‌ها 18 کشته و بیش از 100 زخمی داشت که این تلفات باعث می‌شود تا حکومت دیگر اجازه فعالیت را به این جریان ندهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *