جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

هشدارآمریکابه روسیه‌وچین‌درباره آقای‌افشاگر

سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 294779
جان کري، وزير خارجه امريکا مي‌گويد اگر روسيه و چين براي خروج ادوارد اسنودن از هنگ کنگ به مقصد مسکو همکاري کرده باشند، براي آن دو کشور «تبعات» خواهد داشت.
به گزارش جهان، پرس تی وی به نقل از روزنامه امريکايي واشنگتن پست نوشت: جان کري که در هند به سر مي‌برد گفت: «اگر آگاهانه به او اجازه سوار شدن بر هواپيما داده شده باشد، اين مسئله بسيار نااميدکننده خواهد بود.»

وزارت دادگستري امريکا، هفته گذشته اسنودن را به سرقت اطلاعات طبقه‌بندي شده ان‌.اس.اي، تغيير اسناد محرمانه، انتقال آن به غير و دزدي از اموال دولتي متهم و حکم بازداشت وي را صادر کرد.

اسنودن که بر اساس گزارش‌ها به هنگ کنگ رفته بود برنامه شنود مکالمه‌ها و کنترل شبکه‌هاي اينترنت ده‌هاي ميليون شهروند امريکايي توسط اداره امنيت اين کشور را افشا کرده است.

وي روز يک‌شنبه هنگ کنگ را به مقصد مسکو ترک کرد و يک شب را در فرودگاه اين شهر گذارند. انتظار مي‌رود او براي احتمال درخواست پناهندگي از اکوادور با هواپيما خطوط هواپيمايي آئروفلوت روسيه به مقصد هاوانا، پايتخت کوبا رفته باشد.

اما بر اساس گزارش‌ها، پيش از پرواز اين هواپيما، نام وي در ميان مسافران اين خطوط هواپيمايي نبود.

هنوز هيچ اطلاعي از محل اختفاي ادوارد اسنودن در دست نيست.

کاخ سفيد از روسيه خواسته است «همه گزينه‌هاي موجود» براي اخراج اسنودن از اين کشور را بررسي کند. دولت مسکو تا به حال هيچ واکنشي از خود نشان نداده است اما مقام‌هاي روسيه مي‌گويند اين کشور هيچ اجباري براي انجام درخواست واشنگتن ندارد.

کارشناسان مي‌گويند تصميم مسکو براي موافقت با عبور اسنودن از خاک اين کشور روابط بين مسکو و واشنگتن را تيره‌تر خواهد کرد. اين در حالي است که اکنون تنش‌هاي بين دو کشور بر سر ناآرامي‌هاي جاري در سوريه رو به افزايش است.

همچنين، واشنگتن از هنگ کنگ و چين براي اجازه فرار به اسنودن به شدت انتقاد کرد.

در همين حال، ريکاردو پاتينو، وزير خارجه اکوادور، روز دوشنبه گفت اين کشور در حال بررسي درخواست پناهندگي اسنودن است.

پيشتر اکوادور با درخواست استرداد جوليان آسانژ، بنيان‌گذار وب‌سايت افشاگر ويکي‌ليکس، مخالفت کرد و به وي اجازه دادن با ماندن در سفارت اين کشور در لندن از پيگرد قانوني در امان بماند.

ادوارد اسنودن در يادداشت خود براي روزنامه گاردين افزود: «به خوبي مي‌دانم که به خاطر اين اقدام خود دچار دردسر و گرفتاري خواهم شد، اما حتي اگر براي يک لحظه هم، گردآوردي انحصاري قوانين پنهان و قدرت حکومت‌ها بر جهاني که من آن را به شدت دوست دارم افشا شود من از اين اقدام خود راضي خواهم بود.»

همچنين در اسناد فوق محرمانه آژانس امنيت ملي امريکا که اسنودن در اختيار روزنامه گاردين گذاشته، آمده است اين سازمان وسيله قدرتمندي ساخته است که مي‌تواند اطلاعات محرمانه گردآوردي‌شده از کشورهاي جهان را ثبت و طبقه‌بندي کند.

اين دستگاه، اطلاعاتي را که آژانس امنيت ملي امريکا از شبکه‌هاي کاميپوتري و تلفني کشورهاي چهان جمع‌آوري مي‌کند به تفصيل دسته‌‌بندي و حتي نقشه آن کشورها را ترسيم مي‌کند.

اسناد ديگري که گاردين افشا کرده است نشان مي‌دهند که آژانس امنيت ملي امريکا داده‌هاي گردآوري‌شده را بخش‌بندي و حتي نشاني‌هاي پروتکلي اينترنتي (آي پي) را نيز جمع‌آوري مي‌کند.

برنامه نظارت جهاني آژانس امنيت ملي امريکا هم‌زمان با فاش شدن خبر شنود تلفني و ثبت اطلاعات اينترنتي هزاران شهروند امريکا افشا شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *