يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
در اردوگاه اصلاحات چه می گذرد؟

برگ برنده ای که دوست ندارد کنار برود!

سایه راست سنتی بر سر اصلاحات
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 291869
این روزها روزهای سختی برای اردوگاه اصلاحات است؛ روزهایی که فشارها بر تنها اصلاح طلب نامی میدان انتخابات سخت تر از دیگران خواهد بود چون وی از یک سو با فشار هوادارانش برای ماندن روبروست و از سوی دیگر با فشار دست های پشت پرده برای کنار کشیدنش!
برگ برنده ای که دوست ندارد کنار برود!
به گزارش جهان به نقل از مشرق، محمد‌رضا عارف معاون اول دولت خاتمی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تنها کاندیدای اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در روزهای اخیر به شدت از سوی مخالفینش تحت فشار است.

به گفته خود محمدرضا عارف اخبار و شایعات منتشر شده پیرامون احتمال کناره گیری اش به نفع یک کاندیدا، تنها از سوی اردوگاه مخالفینش منتشر می شود و مخالفین عارف می خواهند تا تنها کاندیدای اصلاح طلب را از رقابت های این دوره حذف کنند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000291/n00291869-b.jpg

محمدرضا عارف به چه می اندیشد؟

نابغه ریاضی؛ شاید بهترین لقبی باشد که می توان به عارف داد. کسی که نظریه ای در باب شبکه با عنوان «نظریه عارف» دارد شاید اینبار میخواهد همه نبوغ خود را در عرصه سیاست نیز به کار بگیرد.

کسی که بعد از دوران معاون اولی اش در دولت دوم خاتمی بی سرو صداتر از دیگر اصلاح طلبان بود کمر همت خود را برای رئیس جمهور شدن بسته است ولی او در این راه تنها نیست.

برخی دوستانش می خواهد قانعش کنند که وی تنها همفکر آنها در انتخابات نخواهد بود ولی عارف به گونه دیگری می اندیشد.

عارف که به گفته خود عزم جدی برای این دوره از انتخابات دارد و می خواهد به عنوان تنها کاندیدای اصلاح طلب به رقابت با سایر کاندیداهای مطرح شده بپردازد. او بارها در سخنان خود از اصلاح طلب نبودن حسن روحانی سخن به میان آورده است و گفته است من به عنوان تنها کاندیدای اصلاح طلب به نفع یک شخصیت غیر اصلاح طلب کنار نخواهم کشید و تا آخر در صحنه باقی خواهم ماند.

- روحانی اصولگراست و نمی تواند مورد اجماع اصلاح طلبان باشد
محمدرضا عارف در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خصوص شخصیت حسن روحانی و موضوع اجماع اصلاح‌طلبان با وی عنوان کرد: حسن روحانی یک اصولگراست و به همین دلیل نمی‌تواند مورد اجماع اصلاح‌طلبان باشد.

- به نفع هیچ کس کناره‌گیری نمی کنم
عارف همچنین در دیدار با جمعی از اقوام و اقلیت‌های مذهبی که در محل ستاد وی برگزار شد، با توجه به پر رنگ شدن حواشی مربوط به کناره گیری وی به نفع روحانی، گفت: من مواضع‌ام را به صراحت بیان کرده‌ام. من تا آخر می‌مانم و به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کنم.

- عارف تنها کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات است
حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای عضو مجمع روحانیون مبارز در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتی عارف در شهرستان چناران با اشاره به شخصیت محمدرضا عارف گفت: عارف بدون اغراق و غلو در مقایسه با هفت کاندیدای محترم دیگر مجموع امتیازات بیشتری را دارد و اشراف کاملی برای به دست گرفتن مدیریت کلان کشور را دارا است.

عضو مجمع روحانیون مبارز موفقیت را تنها در کسب نتیجه در انتخابات مستتر ندانست و اظهار کرد: تا این لحظه ما پیروز انتخابات هستیم چراکه توانسته‌ایم گفتمان اصلاح طلبی دلسوزانه و تخصصی را در صدا و سیمایی مطرح کنیم که سال‌ها است بر روی این گفتمان بسته بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000291/nf00291869-1.jpg

هادی خامنه‌ای در پاسخ به سئوالی که آیا اصلاح طلبان به اجماع بر روی یک کاندیدا می‌رسند؛ گفت: اصلاحات در این دوره از انتخابات یک کاندیدا دارد، نماینده تمام اصلاح‌طلبان عارف است، خود حسن روحانی نیز بارها گفته که اصلاح‌طلب نیست و مستقل به میدان آمده است.

وی با اشاره به این نکته که در جبهه اصلاح طلبان هیچ فرد و یا گروهی مجبور به کاری نیست افزود: اصلاح‌طلبان نباید فعالیت خود را منوط به اظهارنظر خاتمی کنند، شورای جبهه هماهنگی اصلاح‌طلبان کشور حامی عارف می باشند.

- در این انتخابات حضوری مقتدرانه خواهم داشت
محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح طلب این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن آمفی تئاتر هتل سیمرغ در مورد حضورش در انتخابات گفت:: من در این انتخابات حضوری مقتدرانه دارم و اگر قرار بود انصراف دهم امروز اینجا نبودم.



عارف که به گفته خود مقتدرانه پابه میدان رقابت ها گذاشته است، در حاشیه دومین روز از همایش بیداری اسلامی در پاسخ به شایعات متعدد پیرامون کناره گیری اش به نفع روحانی، اینگونه پاسخ داد: نه. من تا آخرین لحظه در صحنه هستم.

اخبار کناره‌گیری ام از اردوگاه مخالفین منتشر می شود/ تا آخر می‌مانم

محمد رضا عارف در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما در واکنش به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه که فشارهای زیادی بر روی شما برای کناره‌گیری یا ائتلاف وجود دارد، دلیل این چیست؟ اظهار داشت: البته بیشتر این خبرها از اردوگاه مخالفین ماست و فکر می‌کنم شما از تنها کاندیدایی که این سوال را کردید، من بودم. حتی در بین اصولگرایان ‌از ائتلاف سه‌گانه که بنا بود حداکثر یک نفر آنها بماند، شما این سوال ر‌ا نکردید و این ترفندی است که جریان مخالف من به راه انداخته است، ولی من آمده‌ام با توکل به خداوند تا آخر می‌ایستم تا خواسته‌های به حق مردم را بیان کنم.

وی در ادامه عنوان کرد: من احساس خطر کردم و وارد صحنه شدم. من نگران گسست در کشور هستم و نگران پیشرفت کشور هستم و تا آخر در صحنه انتخابات می مانم.

البته در اینجا این سوال بزرگ ایجاد می شود که اردوگاه مخالفین برای عارف دقیقا در کدام سوی میدان انتخابات قرار دارد و این معاون اول دوران اصلاحات گله کدام دوست یا دشمن را هاشمی رفسنجانی کرده است.

رشد آراء عارف در نظرسنجی‌ها

اخبار و اظهار نظرهای متعدد محمدرضا عارف در روزهای اخیر نشان می دهد که او عزم جدی برای ادامه حضور در انتخابات دارد و حاضر نیست به نفع شخصیتی مستقل کناره گیری کند.

شدت گرفتن سفرهای استانی تنها کاندیدای اصلاح طلب این دوره از انتخابات حاکی از آن است که عارف توجهی به فشارهای مخالفین مبنی بر کناره گیری او از انتخابات ندارد و حتی بنا بر اظهار نظر جعفر توفیقی رئیس ستاد انتخاباتی‌اش " آقای عارف اعلام کردند تا آخر در صحنه خواهند ماند و رای وی روز به روز در حال افزایش است."

روزهای سخت عارف!

محمد خاتمی البته در این میان مانند گذشته علاقه مند به ایفای نقش است اما نه نقش فردی که بعد از مدت ها دایه داری اصلاح طلبی به سمت یک چهره سنتی اصولگرا متمایل شده است!

محمد خاتمی نیز در بیانیه ای که در روزهای اخیر در رسانه ها منتشر شد، هیچگونه اعلام نظری در خصوص نفی محمد رضا عارف و تایید حسن روحانی اعلام نکرد و به صورت کلی به ائتلاف آنها اشاره کرد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000291/nf00291869-3.jpg

خاتمی در بخشی سخنان خود در دیدار جمعی از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات شوراها در خصوص نامزدی محمد رضا عارف معاون اول دولت اصلاحات و شیخ حسن روحانی عضو خبرگان رهبری افزود: از میان این دو نفر هر کدام باشند از توان و پشتوانه همدیگر حداکثر استفاده را خواهند کرد. باید از اندیشه ها و نیروهای دیگر هم استفاده کنند. ائتلاف در این عرصه دل جامعه را شاد می کند.

روزهای منتهی به موعد انتخابات، روزهای سختی برای اردوگاه اصلاحات خوهد بود؛ روزهایی که فشارها بر تنها اصلاح طلب نامی میدان انتخابات سخت تر از دیگران خواهد بود چون وی از یک سو با فشار هوادارانش برای ماندن روبروست و از سوی دیگر با فشار دست های پشت پرده برای کنار کشیدنش!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *